Råd ang klippning av häst.

C

C_J

Hej.

Jag ska klippa min smått frusna halvblodsvalack, halvklippning, det jag undrar är ska jag klippa frambenen eller ska jag låta dom vara, vad är bäst liksom?

ja det låter säkert helkorkat att klippa en frusen häst men anledningen till att jag klipper honom är för att han får björnpäls och svettas massor även vid lättare ridpass vilket då medför att han står blöt av svett i flera timmar i kallstall och riskerar då att bli sjuk för att han står och blir kall och fryser.
Han har givetvis tjocka täcke på sig när han är klippt så han fryser ej då, klippte honom förra vintern och han frös inte en gång sen han blev klippt däremot frös han alltid innan han blev klippt när han tvingades stå våt liksom.

http://images.google.se/imgres?imgu...&prev=/images?q=halvklippning&um=1&hl=sv&sa=N
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

nej jag tycker du ska låta benen vara, ser ju helt tokigt ut med klippta framben och oklippta bakben. :p dessutom är det onödigt att klippa benen om han inte svettas mer än att du klarar dig med en halvklippning.
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

nej jag tycker du ska låta benen vara, ser ju helt tokigt ut med klippta framben och oklippta bakben. :p dessutom är det onödigt att klippa benen om han inte svettas mer än att du klarar dig med en halvklippning.

OKej för i halvklippningen så klipper man ju frambenen ner till nedanför knäna egentligen :p Jag sparade dock frambenen sist jag klippte honom.
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Jag funderar med på att klippa min häst, iaf bogen. Nu är han en fjording och har det jobbigt under fällningen då den pågår väldigt länge och mycket.
Han har aldrig varit klippt förut. Några ideer/åsikter?
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Tack så mycket=)

Varsågod!
Hoppas du hittar en vettig klippning, klipp aldrig mer än du behöver och kan du så spara alltid pälsen över rygg & kors då skyddar man hästens ömtåliga njurar och ryggparti från nerkylning och minskar risken för korsförlamning och annat som nedkylning kan medföra.
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

#.......Raderat.......#
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Råd ang klippning av häst.

Smyger in en liten fråga här om det är OK !

Det är så att min häst får mugg/rasp väldigt lätt och har redan nu börjat få skorpor på bena, trots att det är minimalt med lera i hagen.

Hon är nordsvensk så hon har rejäl vinterpäls och jag har tidigare (när jag stod uppstallad på ett stall med ridhus) klippt hela henne förutom huvud+en liten "pad på ryggen.

Men nu har jag flyttat hem henne och hon är "mammaledig" i väntan på föl, så vi tar bara lugna turer i skogen, så jag vill egentligen inte klippa henne eftersom det inte behövs.

Men eftersom hon blir så "muggig" skulle jag gäna villja ha bort pälsen på bena, men man kan väll inte bara "raka bena" på häst kraken, eller??:confused:

Snälla kom med tips !!!
MVH Bellamia
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Råd ang klippning av häst.

Smyger in en liten fråga här om det är OK !

Det är så att min häst får mugg/rasp väldigt lätt och har redan nu börjat få skorpor på bena, trots att det är minimalt med lera i hagen.

Hon är nordsvensk så hon har rejäl vinterpäls och jag har tidigare (när jag stod uppstallad på ett stall med ridhus) klippt hela henne förutom huvud+en liten "pad på ryggen.

Men nu har jag flyttat hem henne och hon är "mammaledig" i väntan på föl, så vi tar bara lugna turer i skogen, så jag vill egentligen inte klippa henne eftersom det inte behövs.

Men eftersom hon blir så "muggig" skulle jag gäna villja ha bort pälsen på bena, men man kan väll inte bara "raka bena" på häst kraken, eller??:confused:

Snälla kom med tips !!!
MVH Bellamia

Jag har ju hört att hovskägget funkar som skydd :confused:
Vill man så kan man ju bara ta bort och raka rent vid karleden...vore ju synd att klippa mer än nödvändigt.
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Klart att du kan det, det lär väl se ganska roligt ut men om hästen mår bättre av det (och det borde den ju göra om den slipper mugg) så skulle jag ha gjort det.
Hade väldiga problem med pålles ben tidigare, han är en slarvpelle så han behöver benskydd men med den isbjörnspäls han får så blev det för tätt, så han blev som fuktig längst in under pälsen och det blev som små sår och skorpor. Fick klippa benen och sen gick blev det bra, nu har jag dock hittat benskydd med hål i så det kommer in luft så förhoppningsvis behöver jag inte klippa benen i år!
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Klart att du kan det, det lär väl se ganska roligt ut men om hästen mår bättre av det (och det borde den ju göra om den slipper mugg) så skulle jag ha gjort det.
Hade väldiga problem med pålles ben tidigare, han är en slarvpelle så han behöver benskydd men med den isbjörnspäls han får så blev det för tätt, så han blev som fuktig längst in under pälsen och det blev som små sår och skorpor. Fick klippa benen och sen gick blev det bra, nu har jag dock hittat benskydd med hål i så det kommer in luft så förhoppningsvis behöver jag inte klippa benen i år!

Vad är det för skydd och var köpte du dom??
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Jag köpte dem på Hööks men de säljs inte där längre, har hittat några på Tradera och hört här på Buke att de kommer från Gekås då. De är av märket Equiguard (om jag stavar rätt) och är som små "hål" i hela skyddet förutom där själva "skålen" är!
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Jag köpte dem på Hööks men de säljs inte där längre, har hittat några på Tradera och hört här på Buke att de kommer från Gekås då. De är av märket Equiguard (om jag stavar rätt) och är som små "hål" i hela skyddet förutom där själva "skålen" är!

okej, köpte på Gekås i sommras, Equiguard PRO hette dom (tror jag, pro vet jag i alla fall), men de e inga hål i dom så det ska jag hålla ögonen öppa efter nästa gång då :)
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Jag har ju hört att hovskägget funkar som skydd :confused:
Vill man så kan man ju bara ta bort och raka rent vid karleden...vore ju synd att klippa mer än nödvändigt.

Jo jag vet, men eftersom hon har så mycket & tät päls/hovskägg så torkar det inte ordentligt in mot huden och då blir det svampigt och äckligt.. :crazy:
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Klart att du kan det, det lär väl se ganska roligt ut men om hästen mår bättre av det (och det borde den ju göra om den slipper mugg) så skulle jag ha gjort det.
Hade väldiga problem med pålles ben tidigare, han är en slarvpelle så han behöver benskydd men med den isbjörnspäls han får så blev det för tätt, så han blev som fuktig längst in under pälsen och det blev som små sår och skorpor. Fick klippa benen och sen gick blev det bra, nu har jag dock hittat benskydd med hål i så det kommer in luft så förhoppningsvis behöver jag inte klippa benen i år!

Ok, tack för svaret :bump:
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Jo jag vet, men eftersom hon har så mycket & tät päls/hovskägg så torkar det inte ordentligt in mot huden och då blir det svampigt och äckligt.. :crazy:

Då hade jag nog bara klippt/rakat vid karleden, förstår att det är problematikst, men det kan oxå vara så att problemet kvarstår och kanske till och med förvärras av att den inte har något skydd alls :(
Kan du inte föna tort med en hårfön? Många gör ju det med ex friser som ska ha och har mycke hovskägg, kanske inte just för mugg då svarta ben sällan drabbas men det motverkar ju svamp och annat otrevligt.

Jag hade en korsningsponny när jag va liten han såg ut som en rymdhäst typ, MASSA päls, klippte honom men inte under knäna det såg ut som om han hade jätte håriga stövlar, honom fönade jag med hårfön och sen borstade med en mjukborste.

Var försiktig med att tvätta då det torkar ut huden ännu mer.
 
Sv: Råd ang klippning av häst.

Någon som har en idé på klippning till min pålle?
Rätt så tunn päls runt rygg, så ryggen vill jag lämna helt, även länd och kors.
Svettas runt framben, lite på hals och runt sadelgjordsstad.

Har ingen vidare lust att klippa helt runt magen då jag är rädd att han ska frysa.
Skulle det gå att göra en spårklippning men skippa mage helt?
Är inte så sugen att klippa hals helt heller, därför skulle jag vilja göra en specialare av spårklippning.

Låter det som en dum idé?
 

Liknande trådar

L
Utrustning Vad heter modellen på Penelope Leprevost GPA kavaj? Har dragkedja och specialsydda armbågar.
Svar
0
· Visningar
1 347
Senast: lisah
·
L
Övr. Hund Jag har tänkt att min tik ska få börja dra kedjor på vissa promenader.. Allt från 5kg och uppåt är mycket intressant. Man ska ju börja...
Svar
3
· Visningar
1 200
Senast: LillJay
·
Dressyr Hej! Ska till våren böjar tävlar lite lokal dressyr - Lb:1 klasser. Har inte tävlat lokal dressyr förut och har därför ett par frågor...
2
Svar
30
· Visningar
4 487
Utrustning Som rubriken lyder Hur är passformen på Charles Owen hjälmarna? Runda? Avlånga? Tycker de är så himla fina, men har inte möjlighet...
Svar
1
· Visningar
1 020
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp