Rabiesvaccinera valp!

Sv: Rabiesvaccinera valp!

Du ska alltså smuggla in valpen? Hoppas verkligen att du åker dit riktigt ordentligt om du nu gör det. Du kanske skulle tänkt på allt detta innan du skaffade valpen??? Du visste ju redan innan att du inte skulle vara kvar i Tyskland...

Läste på jordbruksverket att valpen måste va 90 dagar för att bli godkänd. annars är det inte giltigt

Nu har du blandat ihop..

Om du ska ta in hund från ett EU land som anses som rabiesfritt. Då gäller det att du tar in valpen innan den är 90 dagar, har den hunnit bli 91 dagar måste du vaccinera.

Den måste alltså inte vara 90 dagar för att göra första vaccinationen, utan då är det 12 veckor som gäller.

Så här står det..
Om du vill köpa en hundvalp, kattunge eller illervalp som är yngre än 3 månader gammal från ett EU-land så...

Det här gäller för att föra in hundvalpar, kattungar och illervalpar
•Djuret ska vara id-märkt med mikrochip (ISO-standard). Rabiesvaccination eller avmaskning krävs inte.
•Djur som kommer från EU ska ha ett sällskapsdjurpass med sig där legitimerad veterinär fyllt i id-numret. Djur som kommer från ett så kallat tredje land (dvs. ett land utanför EU) ska istället ha ett veterinärintyg utfärdat av officiell veterinär på Jordbruksverkets blankett E9.163. Du beställer intygsblanketter på www.jordbruksverket.se/resameddjur.
•Jordbruksverkets tillstånd ska finnas att visa i original för tullen vid ankomsten till Sverige.
•Djuret är yngre än 3 månader (90 dagar) vid införseln

Jag ska hem till Sverige. :)

En "fuling" ... Vill gärna åka hem så fort som möjligt.. Kan man ta tåget?? Kan kontrolanterna kolla passet på hunden osv? Från tyskland till danmark. Har åka mycket med tåg med min hund sverige danmark och aldrig någon som frågat om hundens pass.

Då smugglar du ju in hunden :mad:

När jag hämtade min valp från Tjeckien, så fick hon stämpel i passet på flygplatsen i Sverige att alla papper var i ordning.
Så kollar de dig i efterhand, så åker du dit!!

Får vänta. Var planerat att stanna till april men arbetsgivaren är väldigt dålig så därför . Så jag väntar

Nu har du blandat ihop..

Om du ska ta in hund från ett EU land som anses som rabiesfritt. Då gäller det att du tar in valpen innan den är 90 dagar, har den hunnit bli 91 dagar måste du vaccinera.

Den måste alltså inte vara 90 dagar för att göra första vaccinationen, utan då är det 12 veckor som gäller.

Så här står det..
Om du vill köpa en hundvalp, kattunge eller illervalp som är yngre än 3 månader gammal från ett EU-land så...

Det här gäller för att föra in hundvalpar, kattungar och illervalpar
•Djuret ska vara id-märkt med mikrochip (ISO-standard). Rabiesvaccination eller avmaskning krävs inte.
•Djur som kommer från EU ska ha ett sällskapsdjurpass med sig där legitimerad veterinär fyllt i id-numret. Djur som kommer från ett så kallat tredje land (dvs. ett land utanför EU) ska istället ha ett veterinärintyg utfärdat av officiell veterinär på Jordbruksverkets blankett E9.163. Du beställer intygsblanketter på www.jordbruksverket.se/resameddjur.
•Jordbruksverkets tillstånd ska finnas att visa i original för tullen vid ankomsten till Sverige.
•Djuret är yngre än 3 månader (90 dagar) vid införseln

Precis, och tillståndet måste du ansöka om hos Jordbruksverket i god tid innan.

Ett alternativ är ju om uppfödaren kan ha kvar valpen tills den är vaccinerad och redo att åka, så åker du hem tidigare och sedan hämtar valpen när det börjar bli dags. Då behöver du inte heller ha problemet med att flyga med två hundar.

Precis, och tillståndet måste du ansöka om hos Jordbruksverket i god tid innan.

Ett alternativ är ju om uppfödaren kan ha kvar valpen tills den är vaccinerad och redo att åka, så åker du hem tidigare och sedan hämtar valpen när det börjar bli dags. Då behöver du inte heller ha problemet med att flyga med två hundar.

Väldigt bra råd och det smartaste :)

Jag har redan hämtat valpen.. 10 feb är hon resklar, om jag räknat rätt? Född 21 oktober . Ska ta 1 spruta nobivac

Du kan rabiesvaccinera tidigast när valpen är 3 månader, alltså den 21 januari! Glöm 12 veckor och 90 dagar. Sedan måste du vänta 21 dagar och kan åka på dag 22 efter vaccinering.

Sedan om du köpt en renrasig hund behöver du en exportstamtavla för att kunna registrera den i skk.

Jo det vet jag. uppfödaren skickar exportstamtavlan till mig, men det tar några veckor att få den

Finns det möjlighet att hinna att ta in hunden till Sverige?? Hon är född 21oktober,!! Vill åka hem nu pågrund av strul här

Finns det möjlighet att hinna att ta in hunden till Sverige?? Hon är född 21oktober,!! Vill åka hem nu pågrund av strul här

Tror tyvärr inte det. För uppfödaren måste skriva på ett intyg från jordbruksverket att valpen endast varit hos henne mm, för att få ta in hunden innan den är 3 månader.
Kan inte uppfödaren ha hunden till vacc är klart så kan du hämta den sen? Vore ju det smidigaste om du vill hem nu.

Dem skulle skicka allt via mejl. Så borde funka? Kan man mejla ansökan med eller är det post som gäller

Tror tyvärr inte det. För uppfödaren måste skriva på ett intyg från jordbruksverket att valpen endast varit hos henne mm, för att få ta in hunden innan den är 3 månader.
Kan inte uppfödaren ha hunden till vacc är klart så kan du hämta den sen? Vore ju det smidigaste om du vill hem nu.

Men Mallju har ju redan hämtat valpen. Då kan väl uppfödaren inte skriva under ett papper att valpen enbart varit hos den då valpen redan är någon annanstans?

Men Mallju har ju redan hämtat valpen. Då kan väl uppfödaren inte skriva under ett papper att valpen enbart varit hos den då valpen redan är någon annanstans?

Precis. Därför jag skrev att tyvärr går inte det.

allså kan jag vaccinera henne den 19 januari mot rabies? och åka 21 dagar efter? eller kan man göra tidigare? född 21 oktober

Vi åker den 11 februari.... Blir enklast så! Tack alla för svaret, och förklåt för jag varit lite efterbliven i tråden!

Liknande trådar

Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 833
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 197
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 080
Senast: Maniac123
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?