Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Läste på jordbruksverket att valpen måste va 90 dagar för att bli godkänd. annars är det inte giltigt
Jag ska hem till Sverige.
En "fuling" ... Vill gärna åka hem så fort som möjligt.. Kan man ta tåget?? Kan kontrolanterna kolla passet på hunden osv? Från tyskland till danmark. Har åka mycket med tåg med min hund sverige danmark och aldrig någon som frågat om hundens pass.
Nu har du blandat ihop..
Om du ska ta in hund från ett EU land som anses som rabiesfritt. Då gäller det att du tar in valpen innan den är 90 dagar, har den hunnit bli 91 dagar måste du vaccinera.
Den måste alltså inte vara 90 dagar för att göra första vaccinationen, utan då är det 12 veckor som gäller.
Så här står det..
Om du vill köpa en hundvalp, kattunge eller illervalp som är yngre än 3 månader gammal från ett EU-land så...
Det här gäller för att föra in hundvalpar, kattungar och illervalpar
•Djuret ska vara id-märkt med mikrochip (ISO-standard). Rabiesvaccination eller avmaskning krävs inte.
•Djur som kommer från EU ska ha ett sällskapsdjurpass med sig där legitimerad veterinär fyllt i id-numret. Djur som kommer från ett så kallat tredje land (dvs. ett land utanför EU) ska istället ha ett veterinärintyg utfärdat av officiell veterinär på Jordbruksverkets blankett E9.163. Du beställer intygsblanketter på www.jordbruksverket.se/resameddjur.
•Jordbruksverkets tillstånd ska finnas att visa i original för tullen vid ankomsten till Sverige.
•Djuret är yngre än 3 månader (90 dagar) vid införseln
Precis, och tillståndet måste du ansöka om hos Jordbruksverket i god tid innan.
Ett alternativ är ju om uppfödaren kan ha kvar valpen tills den är vaccinerad och redo att åka, så åker du hem tidigare och sedan hämtar valpen när det börjar bli dags. Då behöver du inte heller ha problemet med att flyga med två hundar.
Jag har redan hämtat valpen.. 10 feb är hon resklar, om jag räknat rätt? Född 21 oktober . Ska ta 1 spruta nobivac
Men vissa skriver valpen ska va 90 dagar och andra 12 veckor?
Finns det möjlighet att hinna att ta in hunden till Sverige?? Hon är född 21oktober,!! Vill åka hem nu pågrund av strul här
Tror tyvärr inte det. För uppfödaren måste skriva på ett intyg från jordbruksverket att valpen endast varit hos henne mm, för att få ta in hunden innan den är 3 månader.
Kan inte uppfödaren ha hunden till vacc är klart så kan du hämta den sen? Vore ju det smidigaste om du vill hem nu.
Men Mallju har ju redan hämtat valpen. Då kan väl uppfödaren inte skriva under ett papper att valpen enbart varit hos den då valpen redan är någon annanstans?