Rabiesvaccinera valp!

Sv: Rabiesvaccinera valp!

Jag hade inte satt 3års på en valp. Min gamle hund, växte ur sin rabiesvaccinering som sattes på honom som valp, det upptäcktes i samband med blodprovet att där inte tillräckligt med antikroppar.

Min lille är 12 månader i februari och jag tänkte se till att han fick rabiesvaccineringen. Jag kommer följa den gamla standarden och göra blodprovet och säkerställa att han har en fullgod vaccinering.

Bara för att man inte måste kan det vara värt att kolla att det har fungerat. Särskilt när det kommer till unga, växande hundar.

Kan jag ta blodprovet endast 30 dagar efter vaccinet? Hinner kroppen bilda antikroppar då

Då vi är ganska sent ute så hade jag gärna velat göra det vid 12 veckor.. Är chansen mindre att blodprovet blir godkänt?

För att komma in i sverige måste valpen vara 3 mån INTE 12 veckor vid rabies vacc.

Nu förstår jag inte. När kan jag rabies vaccinera valpen? Ska till Sverige i mars. Då är valpen 5 månader men efter de ska vi resa igen så allt me blodprov osv måste vara klart då

Nu förstår jag inte. När kan jag rabies vaccinera valpen? Ska till Sverige i mars. Då är valpen 5 månader men efter de ska vi resa igen så allt me blodprov osv måste vara klart då

Dobbis menar nog att 12 veckor inte är 90 dagar. Så du måste räkna månader/dagar. Inte veckor..

Hur gammal ska valpen vara när jag rabies vaccinerar ? Är inte 12 veckor 90 dagar?

Dobbis menar nog att 12 veckor inte är 90 dagar. Så du måste räkna månader/dagar. Inte veckor..[/]

Precis så menade jag,det är många som likställer 12v som 3 mån och så fastbar dom i tullen på Arlanda tex.

Detta gäller för hund som ska in i sverige från icke EU land,vad som gäller för dig som ska från sverige till icke EU land måste du kolla med det landet.

Djuren ska ha godkänd mängd antikroppar mot rabies
Du ska be en veterinär ta ett blodprov för att kontrollera att djuret har tillräcklig mängd antikroppar mot rabies. Blodprovet ska analyseras av ett godkänt laboratorium och måste visa minst 0,5 IU/ml. En länk till EU:s lista över godkända laboratorier finns till höger. Provet får tas först då det gått minst 30 dagar efter den senaste vaccinationen. Tidigare taget prov är inte giltigt och dispens kan inte ges. Om det behövs två vaccinationer som grund så måste du vänta 30 dagar efter den andra vaccinationen innan blodprovet får tas. Exempel: Grundvaccination den 1 mars och den 1 april = blodprov tidigast den 1 maj.

Sällskapsdjur med EU-pass kan återinföras till EU direkt
Ett djur som har gått igenom id-märkning, rabiesvaccination och godkänd mängd antikroppar mot rabies i EU får resa till tredje land och tillbaka till EU så snart provsvaret angående godkänd mängd antikroppar skrivits in i passet av veterinären

Här hittar du vad som gäller Sverige
http://www.jordbruksverket.se/amnes...tearlistade.4.5075e861320679518380007095.html

Senast ändrad:

Nu hänger jag med men vilket vaccin är lämpligt , 1 års rabies? Räcker en spruta? Är det vanligt valpar inte bygger upp antikroppar?

Nu hänger jag med men vilket vaccin är lämpligt , 1 års rabies? Räcker en spruta? Är det vanligt valpar inte bygger upp antikroppar?

Jag har absolut ingen koll. Kan bara säga min egna erfarenhet.

Alla mina hundar har fått 3-års vaccinet och alla har fått godkänt på antikroppar (när det var tvunget att göras) utom en. Så henne valde jag att göra om, men med 1 års vaccinet efter diskussion med veterinären.

Så jag vet inte om jag tänker fel. Men skulle jag vacc nu och behöva ta blodprov, så skulle jag ta det som håller 1 år. Och sen när det skulle göras om igen efter 1 år så skulle jag ta det som håller i 3 år.

Så skulle jag vara du. Skulle jag ge en spruta vid 90 dagar, vänta en månad, ta en spruta till och sen efter 30 dagar ta blodprov. Då hinner du väl innan du ska resa hem igen? Eller räknar jag fel :)
Då har du säkrat genom att ge två sprutor...

Detta med valpar och antikroppar. Ska kolla hur gamla mina varit...

Valpen är född 21 oktober 2013. Behöver vara klar med sina vacciner gärna innan 15 mars! Hinner jag det?

Valpen är född 21 oktober 2013. Behöver vara klar med sina vacciner gärna innan 15 mars! Hinner jag det?

Jag räknade lite. Ska du ta två sprutor hinner du inte. För då blir blodprovet runt den 24 mars, sen ska du ha svar också. Så då får du chansa på en spruta och hoppas det går vägen.

Kollade åldern på mina. De har varit runt 3-4 månader när de fått sprutan, men då har jag alltså tagit två sprutor.

Finns det någon statistik hur många som klarar blodprovet? Min tik var 3 år när hon vaccinerades med 3 års vaccinet och hon fick 1 spruta och klarade titlarna. Så tänkte ta rabisin nu 1 spruta vid 13 veckor (vill inte ta det samtidigt som 12 veckor sprutan), sen 30 dagar efter ta blodprov. är det inte godkänt kan man ge en spruta till, och vänta 30 dagar? Kan ju lika bra chansa.. Då jag inte betalar för vaccinen.

Kan man ta nobivac på valp? Ska inte ta blodprov . Ska hem till Sverige bara.. Vill kunna åka hem i feb. Hon är född 21 oktober . Möjligt?

Det datum valpen blir 3 månader kan du vaccinera mot rabies, därefter måste du vänta 21 dagar innan du kan åka. När är valpen född?

Liknande trådar

Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 834
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 197
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 080
Senast: Maniac123
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka