Rabiesvaccination?

Hundbloggerskan

Trådstartare
Jag och min familj har snackat lite om att åka till ett stort badland i Tyskland i vinter. Det har alltid varit en svårighet att hitta hundpassning just de gångerna vi åker (för de som vanligtvis passar hundarna följer med haha). Vi har då fått lösa det med att tvinga på min mormor min hund (hon kan knappt hålla henne så hon får då ha nosgrimma på henne och det gillar inte riktigt jag), eller hunddagis har de andra fått lämna sina på.
Men så snackade vi nu lite om att kanske ta med dem. Det lär bli långa dagar för dem på rummen (man får lov att ta med hundar) men har vi hundarna med får vi ju anpassa oss lite efter dem. Vi kan ju fortfarande vara inne på badet en vanlig arbetsdag (öppnar 10, stänger kl 6), så om vi då går vid 11 och kommer tillbaka vid 5, så blir det ju t.o.m kortare än en vanlig arbetsdag. Och hundarna är "vana" vid att åka längre så det är inga problem med bilarna.
Men nu är det såhär ju att Tyskland har rabies, min hund har pass så det är inga problem. Men vad är det mer som krävs än just rabiesvaccination? Och har hört att det finns en 3årig och en 5årig spruta (?). Vilken ska man då välja? Eller är jag helt ute och cyklar?

Somsagt är det inte bestämt och vi vill helst lämna bort hundarna då det är bäst för dem, men det kanske inte funkar för alla i år och då måste de med (vi åkte inte förra året för att två av oss saknade hundpassning så i år får de isåfall följa med).
Några andra tips också som man kan behöva t.ex över till Danmark? Första båtturen osv? :)

Hunden måste helt klart rabiesvaccineras så att det hinner gå minst 21 dagar tills ni ska åka. Gå in på jbv.se och kolla, där står allt om vilka vaccinationer som behövs. Det är inte för att komma in i Tyskland du behöver vaccinationerna, det är för att få lov att ta med hunden hem igen de behövs. Rabies brukar normalt vara 3-årigt numera, men det finns även andra. Så är det ju även de vanliga valpsjuka o parvo man måste tänka på. Även mot kennelhosta/paravirus. Lepto kan man också vaccinera mot, men det är inget tvång numera.

Man kan åka olika vägar till Tyskland:
Man kan åka färja Helsingborg/Helsingör eller Öresundsbron Malmö/Köpenhamn.
Därefter kan man åka 3 olika väger till Tyskland:
Köra till Gedser o ta färjan till Rostock
Köra till Rödby o ta färjan till Puttgarden
Eller köra över 2 broar till och köra via Jylland o passera in i Tyskland via Flensburg.
Eller så kan man åka färja direkt från Sverige från Trelleborg till Sassnitz.
Kostnaderna för vilken väg man väljer kan variera lite, men man kör längre via Danmark och så är färjan dyrare via Trelleborg. Sist vi åkte tog vi ena vägen ner o andra hem till rätt så exakt samma kostnad. Det man ska se upp med är att priserna för bil på färjorna kan variera med olika tider/dagar. Kan kosta 899 ena turen o 299 en annan.

Okej tack!
Jag vet inte vilken väg vi tar men vi tar alltid samma :) Tror det blir via helsingborg/helsingör då vi bor i helsingborg haha :) Men vi har kört via öresundsbron innan och sen färjan från danmark till tyskland. Tror det är från rödby vi tar den då :)
Vi tar en bro och en båt eftersom min syster är livrädd för broar och min farmor e livrädd för båtar... Så de får varsin haha x)

@Hundbloggerskan har ni lämnat hundarna ensamma någonstans som inte är hemma? Våran kan vara själv hemma utan problem men hos syrran går det inte att lämna honom ensam fem minuter utan att han tokskäller och stressar... Vilket gjorde att en av hos hela den semestern var tvungna att stanna med hunden när de andra hittade på olika saker.
Det är ganska vanligt att hundar reagerar på ett nytt ställe...

I ert ställe så skulle jag lägga krut på att hitta ett bra hundpensionat där hundarna trivs och ni kan känna er trygga.

Jag skulle aldrig lämna iväg min hund på ett pensionat, och jag har lämnat henne ensam på nya ställen tidigare (inte så långa stunder dock). Och hon skäller inte.
Och du vet ju inte om hunden trivs förens den varit på pensionatet eller om det är bra förens efteråt? Så nej, jag lämnar inte min hund till personer jag inte känner.

Jag skulle aldrig lämna iväg min hund på ett pensionat, och jag har lämnat henne ensam på nya ställen tidigare (inte så långa stunder dock). Och hon skäller inte.
Och du vet ju inte om hunden trivs förens den varit på pensionatet eller om det är bra förens efteråt? Så nej, jag lämnar inte min hund till personer jag inte känner.
Det är därför man letar grundligt efter ett bra pensionat och sen håller i det stenhårt... Där jag har min så känner jag de som driver det, jag har träffat dem i flera olika sammanhang, vet hur de fungerar med djur i allmänhet och hundar i synnerhet. Första gången våran var där så bodde han inne hos familjen, en natt... Därefter har han varit där i längre och kortare perioder och när hunden tjuter av lycka när vi svänger ner till pensionatet och slänger sig över ägarna så är jag rätt övertygad om att han trivs....

Håller med Snurrfian. Det finns ju inget som hindrar att ni "testar" pensionatet, lämna hunden över dagen, en halv dag tom och hämta den sedan, upprepa några gånger och se hur det funkar. Mina föräldrar har lämnat sin hund hos ett väldigt fint pensionat när dem rest utomlands och han har stormtrivts, fått massor med hundkompisar osv.

Hur kvalitativt är det för hunden att åka en massa mil i en bil, sen ligga på ett hotellrum medans ni roar er?

Pensionat jobbar ju med att ta hand om andras djur och det finns alla typer. Jag har lämnat ett par gånger på bra ställen där jag VET att det är bra.

@Hundbloggerskan mina hundar har gått på dagis på ett alldeles utmärkt hundpensionat bara ett par mil ifrån Helsingborg. De har även varit där en vecka och de stortrivs. Jag hade inte tvekat att lämna dem dit igen. De får ha sitt eget foder med, de får sina rastningar, vara i ute och inneboxar, springa runt i en stor hage ev med hund de går bra ihop med. De får ha med sig korgar/liggunderlag, leksaker osv. PM:a om du vill veta var.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 940
Senast: Farao
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
798
Senast: ryujaneiro
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 707
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 095
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar