Rå potatis till hästar

charmant

Trådstartare
En kompis jobbar i kök och ringde i dag och undrade om hästarna ville ha råa skalade potatisar?Är det bra för dom?Eller.Jag kan väl inte tänka mig att dom skulle må dåligt av det.Har ni erfarenheter av att ge hästarna potatis?Tacksam för svar

Sv: Rå potatis till hästar

Potatis innehåller väldigt mycket stärkelse.... och för mycket är ju inte bra för hästarna.
Jag har gett potatis, men inte som "foder" utan mera som "godis"(en potatis nån gång då och då) till en häst som jag ägde för ett par år sedan. Hästen tyckte om potatis och hon verkade inte må dåligt av att få det som godis.
Jag vet inte vad det innehåller näringsmässigt som det kan tillföra hästar.

Det är väldigt låg tunntarmssmältbarhet för potatisstärkelse. Gröna potatisar eller potatis som börjat gro kan vara farligt för hästar i och med att det innehåller solanin. Om man ska ge rå potatis skall det därför vara potatis av bra kvalitet i små mängder.

Enligt vad jag erfarit är hästar inte särskilt förtjusta i det.

Har ridit in några hästar som blev uppfödda på bla potatis o rödbetor... De gillade det iaf

Antar att det (i vissa fall) går ned efter en tillvänjningsperiod - så kan det vara med många fodermedel. Måttliga mängder av potatis skall dessutom vara aptitstimulerande.

Min häst älskar potatis och potatisskal, men kan tyvärr inte äta detta då han blir lös i magen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 099
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 313
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar