Sv: Qvadrigo
_carmenzita_ skrev:
Ni som seminerat med Qvadrigo, vad såg ni hos hingsten, förutom prestationerna, och hur har det gått? Avkommornas temperament och utseende?
Att du inte får svar beror nog på att det inte är så mycket kbltravar-folk här på sidan? Och de som är, kanske inte besöker sidan varje dag.
Jag blev i alla fall glad över att se tråden!
Har ett hingstföl efter Qvadrigo. Valde Qvadrigo lite "i brådskan" förra våren, men är mycket nöjd med det kanske lite hastiga valet.
Jag ville avla fram en häst med bra travstam, men som också kommer bli en vettig ridhäst. Har träffat många Braute-avkommor i ridkretsar som sett mycket fina ut och det jag sett skulle komplettera stoet bra, det har varit hästar med ganska rund aktion, liggande bogar, lite mer höjd och kanske lite mer grovlek - till viss del tycker jag att stoet behöver alltihop (ganska liten, ganska "tunn", något stupande bogar och rak aktion). Därtill har allihop varit trevliga att jobba med vad jag sett, hästar med fin "arbetsmoral" och inte "svåra" eller komplicerade i psyket, även om det varit tuffa och självsäkra djur. Precis vad jag vill se/vill ha
Jag ville heller inte välja hingst med Elding i, då stoet redan har två föl efter Sjefen (e Elding) och de är båda ganska små och har lite passgång i sej - jag ville se hur mycket som egentligen kom från stoet och hur mycket som kom från hingsten, det vill säga välja hingst med helt annat blod.
Så jag började alltså i den änden - kikade på Braute-söner. För förärvningssäkerhetens skull ville jag ha en med ett bra möderne, det ska inte vara en "lyckoträff" att hingsten är bra (då vet man ju aldrig vad man får för föl). Och därtill är jag lite intresserad av att försöka betäcka svenskt. Så därifrån föll ögonen förstås på Qvadrigo. Kanske en chansning eftersom han är/var såpass ung och man inte kunde se vad som blivit av avkommorna, men Qvadrigo själv har ju allt det jag sett hos andra Braute-avkommor plus prestationerna

.
Sen måste jag också säga att jag tycker hingststationen som stoet åkte till skötte allting väldigt fint, skulle glatt åka dit igen. Det gör en hel del för hingsten också! (även om vi åkte 30 mil)
Jag är fantastiskt nöjd med resultatet

,
Det blev ett hingstföl i maj. Just nu 2½ månader gammal ser han rätt anskrämlig ut, växer mycket och har rätt tjock lockig päls, men han har i alla fall hittills varit väldigt snygg, med fina linjer, sett ut som ett muskelpaket (en stadig bit med ett ben i varje hörn!) och rör sej jätte-trevligt. Han verkar ska bli rätt stor, större än mor sin i alla fall (som sagt, tidigare fölen är små, bara runt 140). De andra två fölen med samma sto har ju som sagt haft rel mycket passgång i sej redan från början, den här är tvärtom - har ingen pass alls utan är väldigt "ren" i sin tvåtakt, travar stort och luftigt och galopperar nästan lika fint (men traven är hans starka sida). Han har ända från födseln haft imponerande balans och "bärighet" när han rör sej och står, han är så att säga "stadig".
Men bäst med honom är hans psyke, han är trygg i sej själv och cool - hetsar inte upp sej i onödan. Vettig mot människor, inte "för" tuff - snarare lite försiktig, lagom social tycker jag. Inte alls "skvättig", ingen sån som kan bli tvär-rädd och vänder och slår - har inte slagit mot en människa någon gång, är heller inte alls "bitig" av sej, provat ett par gånger men förstod vinken att det inte var positivt....
Tuff mot de andra äldre hästarna (och andra fölet), samtidigt mycket vettig i sitt "häst-språk". Kul att se honom stå och putsa vem som helst av de andra, stå och busa och stegra mot valacken. Han är väldigt självständig och inte mammig för fem öre.
Blir tjurig om han inte förstår, det vill säga ingen hysterisk kille men kan bli väldigt envis ifall han inte förstår vad som begärs av honom (till exempel vid lyft av hovar). Men samtidigt är han lättlärd när man väl "förklarar". Lärde sej fort grim-påtagning och gå i grimskaft, älskar att bli rörd över hela kroppen och orädd för saker som händer bakom/på honom. Men som sagt, hov-lyftandet har vållat lite bekymmer - mer än med de andra fölen. Han är ju jordnära och står med "alla fyra på backen" - kanske jobbigt då när vi ska envisas med att plocka upp ett ben?
Ja, jag är ganska kär som du förstår

.
Funderar du på att betäcka din? Eller har du föl? Berätta gärna!