rubytoo

Trådstartare
Satt och läste lite om honom och det är en hingst som helt gått förbi mig :crazy:

Och så upptäcker jag att morfar dvs Apollo är ju samma som på mina tyskar.

Har inte hittat något om denna hingst dvs Apollo tidigare och så dyker det upp en hingst i Sverige med honom i.

Så upplys mig nu om Apollo. Bilder???

Sv: Quin??

Adept född 1980 lämnade 2 godkända söner och 5 statspremieston.

Inget index över hundra utan mellan 85-95 i gångarter och hoppning, med andra ord inte särskilt bra. Inte heller några avkommor i svår klass på 124 tävlande avkommor.

Apollo alltså ;)

Jag vet att han finns med som morfar på många hästar så han passade kanske bättre där??

Detta hittar jag om honom men kan tyvärr ingen Tyska så jag förstår inget :(

Jag vet ju att mamman till mina två Tyskar inte tävlades alls även om där fanns kapacitet. har för mig att du slog upp dem till mig och hon hade även lämnat en hel del andra bra tävlande avkommor

Apollo, geboren am 28. Februar 1980 im Landgestüt Neustadt/Dosse mit einer interessanten Abstammung. Einerseits über den Vater Adept von Archimedes auf den Trakehner Abglanz,dem Hannoveraner Hengstlinienbegründer. Apollo ist der letzte Sohn des legendären Adept, der sich heute noch im Zuchteinsatz im Landgestüt Redefin befindet. Apollo`s Mutter Trödlerin führt in ihrem Blut den Trakehner Drusus, der über Moskit`s Vater Semper Idem, dem Trakehner und Hannoveraner Hengstlinienbegründer eine interessante Blutlinie aufweist.Auch Dollarprinz und Duell II, beide im fallenden Stamm auf den Hannoveraner Hengstlinienbegründer Detektiv verbinden sich im Blut der Trödlerin und lassen Adel und Klasse zu. Apollo ein großrahmiger und trotz seiner 23 Jahre gesunder, nobler Fuchs wird noch jährlich bei den Redefiner Hengstparaden im 16 Mehrspänner zu bewundern sein. Seine Ruhe und Ausgeglichenheit gibt er seinen Nachkommen vorzüglich mit. Seine Nachzucht sind hochedle Gespannpferde, die bei vielen Fahrtunieren zu bestaunen sind. Apollo zeugte viele wesensstarke Zuchtstuten, die die Mecklenburger Zuchtgeschichte und darüber hinaus bis heute noch positiv beeinflussen. Gekörte Söhne: Agento,Alexo. Text von Gabriele Boxberger,19230 Moraas (Mecklenburg)

Senast ändrad:

Förlåt, det var Apollo jag skrev om.

Det står ungefär (med lite egna påhitt, min tyska är under all kritik, jag är självlärd i stallet):

Apollo, född 28 feb 1980 på Neustadt/Dosse har en intressant härstamning. Apollo är den sista sonen till legendaren Adept som nu står till avel på Redefin.

Apollos mor Trödlerin för med sig trakehnerblod via
Drusus som genom Moskits far Semper Idem som grundat hingstlinjer i både hannoveraner och trakehnerförbundet. Även Dollarprinz och Duell II, som båda stammar från hannoveraner hingsten Detektiv medför "ädelhet och klass". Apollo är en stor hingst och trots sina 23 år är han sund, man ser honom årligen vid Redefins hingstparad där han ingår i körspannen.

Hans lugna temperament nedärver han till sina avkommor. Hans avkommor är ädla körhästar som gått många körtävlingar.

Apollo lämnade många starka avelsston och har därigenom ett positivt inflytande på aveln idag. Godkända söner: Agento,Alexo. Text von Gabriele Boxberger,19230 Moraas (Mecklenburg)

Apollo, geboren am 28. Februar 1980 im Landgestüt Neustadt/Dosse mit einer interessanten Abstammung. Einerseits über den Vater Adept von Archimedes auf den Trakehner Abglanz,dem Hannoveraner Hengstlinienbegründer. Apollo ist der letzte Sohn des legendären Adept, der sich heute noch im Zuchteinsatz im Landgestüt Redefin befindet. Apollo`s Mutter Trödlerin führt in ihrem Blut den Trakehner Drusus, der über Moskit`s Vater Semper Idem, dem Trakehner und Hannoveraner Hengstlinienbegründer eine interessante Blutlinie aufweist.Auch Dollarprinz und Duell II, beide im fallenden Stamm auf den Hannoveraner Hengstlinienbegründer Detektiv verbinden sich im Blut der Trödlerin und lassen Adel und Klasse zu. Apollo ein großrahmiger und trotz seiner 23 Jahre gesunder, nobler Fuchs wird noch jährlich bei den Redefiner Hengstparaden im 16 Mehrspänner zu bewundern sein. Seine Ruhe und Ausgeglichenheit gibt er seinen Nachkommen vorzüglich mit. Seine Nachzucht sind hochedle Gespannpferde, die bei vielen Fahrtunieren zu bestaunen sind. Apollo zeugte viele wesensstarke Zuchtstuten, die die Mecklenburger Zuchtgeschichte und darüber hinaus bis heute noch positiv beeinflussen. Gekörte Söhne: Agento,Alexo. Text von Gabriele Boxberger,19230 Moraas (Mecklenburg)

Lite ordentligare översättning:

Apollo, född 28:e februari 1980 på stuteriet Neustadt/Dosse med en intressant härstamning. Å ena sidan via fadern Adept e: Archimedes som går tillbaka på trakhenaren Abglanz, som grundade den hannoverianska hingstlinjen. Apollo är den siste sonen till den legendariske Adept, som fortfarande står till avel vid stuteriet Redefin. Apollos mor Trödlerin bär blodet från trakhenaren Drusus, som genom Moskits far Semper Idem, grundaren av hingstlinjer i trakhener- och hannoveraneraveln, bär på en intressant blodslinje. Dollarprinz och Duell II, som hör till Detektivs hingstlinje, är också besläktade med Trödlerin, och skvallrar om adel och klass. Apollo är en långlinjerad och trots sina 23 år vacker och nobel fux, som varje år visas i hingstspannet med 15 andra hingstar på Redefins hingstparad. Sitt lugn och sitt jämna humör nedärver han starkt till sina avkommor. Hans avkommor är högädla körhästar, som man kan beundra vid många körtävlingar. Apollo är far till många karaktärsstarka avelsston, som till denna dag influerar Mecklenburgs avel i positiv riktning. Godkända söner: Agento, Alexo. Texten är skriven av Gabriele Boxberger, 19230 Moraas (Mecklenburg).

*kl*

är inte Apollo en Brandenburger??

Med tanke på att han är född på Neustadt-Dosse

Och då kan det ju vara så som jag skrev att han har fungerat bra på mödernet??

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 045
Senast: Barret
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 946
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
567
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka