Quidam de Revel, Heartbreaker, Cor de la Bryere

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare horseloverno1
  • Startdatum Startdatum
H

horseloverno1

Går det att få tag på dessa hingstar nu för tiden? Hur mkt får man hosta upp isåfall? ;)

Vill GÄRNA ha ett litet heartbreaker stoföl :angel: dream on eller? :p

Sv: Quidam de Revel, Heartbreaker, Cor de la Bryere

Quidam finns väl tillgänglig i Danmark, det kostar skjortan - senast jag hörde låg det på nånstans i trakterna av 75 tusen. Cor De La Bryere tror jag inte att det inte finns något kvar efter. Heartbreaker vet jag inte.

Kronor ? Isåfall var jag gräsligt felinformerad !

Quidam finns väl tillgänglig i Danmark, det kostar skjortan - senast jag hörde låg det på nånstans i trakterna av 75 tusen. Cor De La Bryere tror jag inte att det inte finns något kvar efter. Heartbreaker vet jag inte.

Tror att du är helt rätt på det. Jag var hos Team Piaff för 4-5 år och då kostade Quidam de Revel runt 50 000,-.

Team Piaff hade honom i sitt hingstprogram i fjol, hur det är i år vet jag inte.

Heartbreaker finns via Eklunda 7000:- vid bokning 11000:- vid 45 dgr

På hans "hemmastation" katrinelund i DK tar dom 750Euro/strå så så dyr är han inte (dom brukar använda 2-3strån)
KÄLLA:katrinelunds seminansvarige/ägare Ib Kirk

På hans "hemmastation" katrinelund i DK tar dom 750Euro/strå så så dyr är han inte (dom brukar använda 2-3strån)
KÄLLA:katrinelunds seminansvarige/ägare Ib Kirk

Du har rätt. Det står här: Katrinelund. Quidam de Revel

Lite frågande till att Team Piaff tog så pass mycket.:confused: Tror ju inte att det är så att han blivit billigare med åren.

Vad konstigt, när jag kollade för ett par år sedan låg han på 75.000 kr.

Fast med stationsavgifter, moms och framförallt seminering av fryst så ökar ju prislappen ganska drastiskt...

okej så Quidam de Revel verkar ju möjlig.
Men det är hearbreaker jag är mest sugen på...
jag ser det på nåt sätt som en investering i framtiden, om det nu ens går att få tag på. kosta vad det kosta vill, hehe, nä men nästan!

Som sovagott skrev i ett tidigare svar:

Heartbreaker finns tillgänglig via FAI hos Eklunda. 7000 :- vid bokning samt 11000:- vid 45 dagars dräktighet.

/Qbaby

Ohh, ska kolla upp det!

men nu gäller det bara att hitta ett lämpligt sto också :p

om ni fick välja vad för blod ni skulle lägga Heartbreaker på vad skulle ni välja då? vill inte ha en alltför hård avkomma, vilket HB ofta kan ge?

Stopp stopp....
Jag förstår inte varför man vill välja hingstar som är så gamla! Avelsarbetet under de senaste 20 åren har ju hela tiden syftat till att förbättra våra hästar, eller hur? Vill man åt nämnda blodslinjer så välj någon av deras godkända avkommor istället! Det genetiska materialet som fölungen får är ju passerat sedan länge, du får en häst enligt standard för 20 år sedan!
Tänk nytt, go vänner, ta detta från en som studerat och praktiserat avel och genetik på forskningsnivå!

ja, visst måste det ju vara bättre att ta deras avkommor....Så tror jag oxå att det är. De genetiska framstegen skall ju utnyttjas. Dessutom ger Heartbreaker ju knepiga avkommor o förhoppningsvis ger hans söner inte det...skall bli kul att se vad hans söner ger för avkommor.

Stopp stopp....
Jag förstår inte varför man vill välja hingstar som är så gamla! Avelsarbetet under de senaste 20 åren har ju hela tiden syftat till att förbättra våra hästar, eller hur? Vill man åt nämnda blodslinjer så välj någon av deras godkända avkommor istället! Det genetiska materialet som fölungen får är ju passerat sedan länge, du får en häst enligt standard för 20 år sedan!
Tänk nytt, go vänner, ta detta från en som studerat och praktiserat avel och genetik på forskningsnivå!
Nackdelen med att använda sig av dem yngre individerna är att du inte vet något om hur de nedärver sig ;) Då går inte att bara välja nytt rakt av. Avel bör ske med klokhet och eftertanke och inte att att man faller för allt nytt. :D

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Nu är det 4-5 år sedan jag tänkte försöka med Quidam iofs., men då kostade han mkt. riktigt 75.000 SEK. Dock var detta, har jag för mig, för 12 strån (vilket man var tvungen att köpa enl. vem det nu var som tog in honom till SE då). Jag ringde och pratade med Velins om det och de lovade att de skulle fixa så man kunde köpa färre strån om jag ville det.

Så, de stråpriser som quotas här kan nog ligga i rätt härad.

Stopp stopp....

:crazy:

Fast man avlar ju på det bästa blodet oavsett och ingen av dessa hingstar är speciellt "gamla" utan det är gammalt blod som var före sin tid.

Så värst mycket har inte hänt med hästar rent fysiskt under de senaste åren. Och att kalla dessa en standard som fanns för 20år sedan är väl att ta i..

Stopp stopp....

Var läste du?
Antingen missade du en del av forskningen .. eller ja jag vet inte.:crazy: Har du verkligen prakitiserat så länge att du anser att du har underlag till detta uttalande? Grattis. Då är du längre än forskningen men den kommer kanske snart i ditt namn? :bow:

Mycket märkligt uttalande. Visst ska vi se framåt och om alla väljer att ta "gamla hingstar" så kan vi förmodligen se negaivt på det men så är det ju knappast.

Jag tolkar forskningen som att det kan vara bra att få in gammalt blod som friskt igen. :idea: Ingen har den självklara sanningen utan sunt förnuft måste gälla. Dock blir det lurigare för oss som älskar stamtavlor och forskning i avkommor med resultat/utseende.

Avel och genetik är också något som spelat oss spratt i generationer, inget vi löst på de senaste 20(30-40-50) åren så till TS. Kör på din linje! :idea:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 237
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 988
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 061
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka