Quartersto!

Gordon

Trådstartare
Hej funderar lite. har sett ett quartersto med färgen red roan och tydligen så ska man inte forsätta avla på detta sto med quarter. sista fölet fick tas bort.
Hon är 19 år och rids inte mkt bara ibland luffsa i skogen. Men hon har inte fått föl på 4-5årsedan och har då haft sex föl sammanlagt.
Jag vet att man måste se lite till stammen men om man inte kan använda henne i Quarter aveln vad kan hon då vara värd.Pris klass.?
Vad har ni för ide och tankar.:confused:

Sv: Quartersto!

Vad menar du med att inte avla på henne med quarter? Varför skulle man inte betäcka en quarter med en quarter?
Och vad var anledningen till att fölet togs bort?

Tror väl mest att det har med konstantskimmel att göra?
Då spelar det ju ingen roll vilken ras man betäcker med,
sålänge som fadern är testad negativ. (frågan är ju om
modern är det?!?)

Ja det var såå att denna person som äger hästen nu. hade bara fått skrivet i kontraktet att stoet inte skulle forsätta betäckas med quarter och då frågade jag varför precis som hon när hon köpte henne. Då så äg bara ja de är de där med blodet osv...Ähh jag orkar inte dra allt de där de är invecklat. och så blev de inget mer med det. Hon har sex avkommer den sista fick dom avliva pga de och dom andra sex vet vi inte nått direkt om. Jag tror oxå att det har med färgen osv att göra.
Men min fundering är då vad kan stoet vara värd om man vill köpa henne.Lite tråkigt bara att inte kunna använda henne till den ras hon är.Men men de finns mkt konstigt. Måste väl funka i paint el Appaloosa. Men sjunker inte stoets värde när hon har dom problemen. Glad för svar.:bow: :)

Ja det var såå att denna person som äger hästen nu. hade bara fått skrivet i kontraktet att stoet inte skulle forsätta betäckas med quarter och då frågade jag varför precis som hon när hon köpte henne. Då så äg bara ja de är de där med blodet osv...Ähh jag orkar inte dra allt de där de är invecklat. och så blev de inget mer med det. Hon har sex avkommer den sista fick dom avliva pga de och dom andra sex vet vi inte nått direkt om. Jag tror oxå att det har med färgen osv att göra.
Men min fundering är då vad kan stoet vara värd om man vill köpa henne.Lite tråkigt bara att inte kunna använda henne till den ras hon är.Men men de finns mkt konstigt. Måste väl funka i paint el Appaloosa. Men sjunker inte stoets värde när hon har dom problemen. Glad för svar.:bow: :)

Om hon inte är sjuk eller skadad minskar väl inte värdet på henne..och om hon bär på en recessiv gen som är testningsbar så vet man ju...och om någon "tror" att hon bär på någon nedärvningsbar defekt som inte är testningsbar då vet man ju inte!:confused: Så om ett föl har avlivats och de övriga är levande vad är då problemet? Du kan kolla med AQHA om hon har fått föl som lever...:)

Spelar det nån roll då om det är en quarterhingst eller painthingst eller appaloosahingst som betäcker?

Det är därför jag frågar er mer insatta i detta.
För jag är novis på detta.
Och den som äger hästen nu vet inget heller.
Jag vet inte vad dom andra fölen är efter för hingst.
Nej. jag frågar lite snällt om nån skulle kunna säga ungefär vad ett 19årigt quartersto som inte går igenom besigtningen helt pga benen.( av sin ålder och slitage.) skulle kunna vara värd man vet ju inte om hon blir dräktig ens igen. hon var såld till denna person som sällskap eller skogsmulle. Pga sista fölet. Jag skriver de jag vet. Jag är bara glad att höra era funderingar osv.Tack.:bow:

Det är ju lite svårt att svara på när man inte vet vad problemet med aveln är.

Om, som jag förstår det, den inte går att avla på pga av någon genetisk defekt eller liknande, och den är såpass gammal och ofräsch så är värdet obefintligt. Då är det ju typ en sällskapshäst och det kan man få en gratis i princip.....

Så, noll kronor (med den info som finns om den nu alltså)

Det verkar ju lite konstigt om ingen inkl ägaren vet vad det är för fel på den och varför fölet dog... Om fölet dog av "naturliga" orsaker och hästen inte har problem med att bli dräktig eller har några genetiska sjukdomar så finns ju ett avelsvärde, och då finns ingen anledning till att man inte skulle kunna betäcka med quarterhingst.

Det är ju lite svårt att svara på när man inte vet vad problemet med aveln är.

Om, som jag förstår det, den inte går att avla på pga av någon genetisk defekt eller liknande, och den är såpass gammal och ofräsch så är värdet obefintligt. Då är det ju typ en sällskapshäst och det kan man få en gratis i princip.....

Så, noll kronor (med den info som finns om den nu alltså)

Det verkar ju lite konstigt om ingen inkl ägaren vet vad det är för fel på den och varför fölet dog... Om fölet dog av "naturliga" orsaker och hästen inte har problem med att bli dräktig eller har några genetiska sjukdomar så finns ju ett avelsvärde, och då finns ingen anledning till att man inte skulle kunna betäcka med quarterhingst.
Hej nu har jag rotat mera i detta och stoet ska inte gå i avel pga avkommer inte alla vad dom vet, har fått muskelsjukdom och har därav fått avlivas vid 2års ålder.
Denna äg som har den till salu nu vill ha 36 000kr.:eek:
Det är mkt för de stoet, Tycker jag.:confused:

JA, det är alldeles för mycket för en häst som inte är ridbar och som inte går att avla på. (Om avkommorna dör av muskelsjukdom, så spelar det väl ingen roll vilken hingst/ras man betäcker med.)

JA, det är alldeles för mycket för en häst som inte är ridbar och som inte går att avla på. (Om avkommorna dör av muskelsjukdom, så spelar det väl ingen roll vilken hingst/ras man betäcker med.)
Nej precis. Det är väl min mening oxå.Men äg är ibehov av pengar och försöker febrilt sälja henne till nån. Tyvärr för henne alltså så tog jag reda på lite mer och de var ju jobbigt för henne får då kan hon ju inte lura mig. och ingen annan som läser detta heller.
Tråkigt när folk inte är ärliga.:crazy: :cry:

Är det en muskelsjukdom så gissar jag att hon bär på genen för HYPP.

Till skillnad från OLWS, Herda och GBED som är recessiva anlag, så är HYPP ett dominant anlag. Det betyder att det räcker att en förälder är bärare och nedärver ett anlag för att avkomman ska riskera att bli bärare och sjuk.

En häst som bär en HYPP-gen kan när som helst insjukna i plågsamma anfall. (till skillnad mot t.ex. OLWS-bärare som är friska hästar och aldrig blir sjuka)

Om stoet är bärare av HYPP så spelar det alltså ingen roll vilken ras hon betäcks med, fölet kan ändå bli bärare och insjukna i HYPP. Fölet kan vara friskt i flera år, men sen kan det räcka med t.ex. en stressande situation eller att hästen flyttar till kaliumrikare marker för att ett hypp-anfall ska uppstå. Förenklat kan man säga att HYPP är en överkänslighet mot Kalium.

Det är möjligt att stoet i sig aldrig haft något hypp-anfall tidigare. Men hon kan när som helst få ett om yttre faktorer påverkar.

Mitt råd är att inte köpa denna häst! OM du köper henne, så lusläs innehållsförteckningen på alla foderförpackningar och kolla kaliumhalten. Ge henne aldrig betfor eller melass! Melass har en ruskigt hög kaliumhalt och kommer förmodligen att förr eller senare framkalla ett anfall. Hur ser kaliumhalten ut i markerna hos dig? Är det högre än de marker hon gått på tidigare så kan det utlösa sjukdomen.

Det finns så gott om hästar, så jag välj en annan häst. Alla som håller på med hästar vet att man kan få problem ändå.... utan att skaffa det från början...

Lycka till!

Ja är det Hypp hon har så tycker jag inte att TS ska ens tänka på att köpa henne.... då köper hon ju en häst enbart till sällskap i princip som dessutom kan få anfall närsomhelst...för 36 000!

Att sedan försöka sälja en häst med Hypp eller annan känd sjukdom utan att berätta det har jag både ett och annat att säga om.

Som cowsense säger så måste en Hypp-häst skötas mkt nogrant och man måste ha koll på minsta den stoppar i sig, så förutom att man lurar säljaren är det ju djurplågeri!

Men nu vet ju inte jag om det är Hypp det gäller....men det låter ju nekligen så.

Ja är det Hypp hon har så tycker jag inte att TS ska ens tänka på att köpa henne.... då köper hon ju en häst enbart till sällskap i princip som dessutom kan få anfall närsomhelst...för 36 000!

Att sedan försöka sälja en häst med Hypp eller annan känd sjukdom utan att berätta det har jag både ett och annat att säga om.

Som cowsense säger så måste en Hypp-häst skötas mkt nogrant och man måste ha koll på minsta den stoppar i sig, så förutom att man lurar säljaren är det ju djurplågeri!

Men nu vet ju inte jag om det är Hypp det gäller....men det låter ju nekligen så.

Jag vet inte om det heter HYPP. Men det är så att det handlar om typ korsförlamningar. och sånt har jag varit med om i USA och då ska allt protein bort och hästen ska helst gå ute på lösdrift och hållas igång aldrig ställas av. Det bildas slaggprodukter.
Hon kunde tänka sig att gå ner till 20000kr men i annonsen står det NU 25000kr. Finns ute nu på en annan sida.Vet inte om jag får skriva den här. slutar på net. iallafall.
Nej gott folk hon får nog behålla sitt sto. Förra äg sålde henne endast till sällskapshäst. Men folk är så knepiga när dom behöver pengar men vem behöver inte det, det kan man väl aldrig få nog av. Ha en bra dag gott folk.;)

Ja det är nog bäst att hitta en annan häst!

Jag letar väl inte så där jätte mkt Men om jag hittar ett fint trevligt sto som jag kunde ta nått/några föl på för egen del så vore det roligt. Mitt sto med föl har bara shettisen samt dess föl som sällskap nu och jag vill gärna att mina fölisar växer upp ihop. Så dom kan leka och ha lite roligt. Så får man friska starka avkommer.

Allt går ju att hitta, frågan är ju bara vilken prisklass man letar. Men för 35-40 000 kan du ju hitta trevliga bra ston av andra raser som kanske har föl vid sidan! Måste det vara en quarter?

Vad sägs om ett fullblod me paintföl vid sidan till exempel?

Senast ändrad:

Allt går ju att hitta, frågan är ju bara vilken prisklass man letar. Men för 35-40 000 kan du ju hitta trevliga bra ston av andra raser som kanske har föl vid sidan! Måste det vara en quarter?

Vad sägs om ett fullblod me paintföl vid sidan till exempel?

Hej
Nja fullblodsto har jag redan och eftersom jag är uppvuxen i galoppen osv så har jag kontakter att få jätte fina fullblodston nästan gratis + att jag har ett fullblod redan.
Så nja jag vill nog helst ha ett q-sto.Men , Tack för tipset.:bow::bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 783
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej, vill veta lite tankar från er som bytit häst med någon, hur gick det till, vad skrevs in i kontraktet? mm berätta gärna hur det...
Svar
5
· Visningar
2 216
Senast: Hellena
·
Western Hej! Vet inte om det finns ngn sån här tråd eller om jag satte tråden på helt fel ställe.. Men men. Det är i alla fall såhär att jag...
Svar
2
· Visningar
882
Senast: Elanor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka