Quarterstammar (de som heter med "Docs")

lizan

Trådstartare
Moderator
Quarterstammar (de som heter med \"Docs\")

det här är väl kanske egentligen avel, men ickeQuarterfolk lär ju inte ha någon koll, och var hittar man Quarterfolk om inte på western? :D

satt o kikade på ett program här, American Horse eller vad det hette. Gjort av AQHA iaf.

I ena avsnittet hade dom ett inslag om en fin tävlingshäst som blivit blind, och som nu går som skolhäst trots att han inte har några ögon kvar.

Han hette Docs Major Star, så blev jag bara lite nyfiken på om det är en avelslinje/stuteri det där med "Docs" för det finns ju ett gäng sådana i sverige med?

Och de i sverige, hör de ihop med de i USA eller finns det flera olika här med? eller är det kanske bara för att det låter snyggt och "westernigt"?

//Lizan som mest bara är nyfiken. :)

Re: Quarterstammar (de som heter med \"Docs\")

De flesta som heter nåt med Doc går tillbaka på hingsten Doc Bar en Chestnuthingst född 1956. Han själv hade 36 AQHA poäng i Halter och 95 dollar i insprungna pengar. 1993 blev han med i AQHA Hall of fame. Han blev pappa till 485 registrerade QH-föl som har fått ihop 8,894 AQHA poäng tillsammans.

Doc bar räknas inte som en fondation quarterhingst eftersom hans farfar var fullblod. Vill du se hela stamtavlan kan du söka på www.allbreedpedigree.com och lite annan info finns på www.qhd.com.

Nästan alla hästar du ser tävla i perfornace-klasser har doc bar i sin stamtavla.

Malin

Vet att det till Mariestad USAimporterades Docs häst på slutet av 80talet så den linjen som man nu ser tävlas här är troligen från USA.

så summan av kardemumman är alltså att ja, det är samma linje? :)

ska kika länkarna! :bow:
tycker det är kul med stamtavlor men oj vad jag är dålig på allt sånt. :p

Jopp, Katie Malbeck och Prescriptioness, båda med Doc Bar som farfar.
mvh Eva

Jag har faktiskt för mig att Three Bars räknas som foundation eftersom han har betytt så mycket för quarteraveln. Om jag inte missminner mig så har jag läst det på någon av foundationsidorna.... :D

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka