Quarterpsyke

E

Expensive_Hobby

Hur tuffa/svåra är egentligen dessa hästar? Har ramlat över hästar som folk säjer är väldigt krävande och svåra eftersom de utmanar hela tiden.

Sv: Quarterpsyke

den jag har handskats med utnyttjar folk så fort han får chans!
han har lärt sig att skrämmas å är tjurig som attan, men så fort man "visat vart skåpet ska stå" (ej med våld, tidigare hade "de" provat sånt med honom å då blev han ännu värre) så är han snäll som en kissemiss.

Hum hum hum.
De quartrar (åldrar föl- 23 år) jag har, har haft, träffat och handskats med har alla varit trevliga, sammarbetsvilliga och positiva individer. Kommer i nuläget inte på någon som varit tuff eller otrevlig.
Ok, En paint jag känner är lite otrevligt lynnig. Men en på så många är inte illa.
Överlag upplever jag att quartern har bra huvud men det är klart att det finns individer av alla slag även här.

Hola,

Jag har tur med att mina är väldigt trevliga och lättsamma att hantera.
Märren är väl tyvärr lite tuff att rida men jag ser det som en utmaning och vi har väldigt roligt ihop. Vi har en väldigt, väldigt speciell relation.
Unghästen vet jag inte riktigt hur hon blir ännu men det lovar gott. Med avsikt har jag valt en mycket mild hingst med hög ridbarhet så förhoppningsvis blir hon lika lätt i ridningen som i hanteringen.

mvh Eva

Hur tuffa/svåra är egentligen dessa hästar? Har ramlat över hästar som folk säjer är väldigt krävande och svåra eftersom de utmanar hela tiden.

Vilka är det som drabbats av dessa hästar med s.k. "tufft psyke" så att det blir ett problem? Min åsikt är att vilken ras som helst blir tuff och problematisk i fel händer. Alla är inte goda "horsemen"...Man skapar ofta själv sina problem.

Det är en instruktör med egen ridskola som har sagt detta till mig. Att det är tuffa och krävande hästar. Inget för nybörjare. Instruktören har kanske ramlat över fel blodslinjer, vad vet jag? Men hästarna är tuffa i skallen, det ser jag också. Inte dumma, opålitliga utan hårda om du förstår vad jag menar? De måste arbetas för att fungera, de kan inte gå på sparlåga och bara arbetas lite ibland.

Självklart kräver alla hästar rätt hantering men nog är det så att vissa raser/blodslinjer är mer krävande än andra?

Ja, quarterhästen kan nog vara tuffare än andra raser, dom är nämligen inte så lättskrämda så om man kommer på "fel" fot med en quarter så kan det vara svårt att komma på rätt köl igen. Alla raser är inte lika, en arab har i regel en högre flyktinstinkt än en quarter vilket gör att quartern har lättare att go i motkamp med vad han uppfattar som något hotfullt. Fråga kossorna vad dom tycker? Grannens kor kan skrämma dom flesta hästar som rider förbi genom att rusa mot staketet och råma. Mina quartrar går emot direkt med sänkt huvud och visar att dom tänker inte flytta på sig för allt smör i småland. En välhanterad quarter är en underbar häst men om inte, watch out! Quartern är avlad till att vara tuff just för att det är en boskapshäst. Den skulle vara värdelös om han drog för allt som verkar hotfullt.

Själv tycker jag att de kan vara lättare än andra raser, då de inte stressar/ hetsar upp sig lika lätt.

mina quartrar är väldigt olika!
kohästen är "tuff" om man menar att han inte är lättskrämd, och gillar nya utmaningar
och ena märren vill man bara ta i knät och gosa med, underbart mjuk (förmodligen lite ängslig på nya ställen eller tävlingar...)
så det är individer, men som helhet så är det kanske inte en nybörjarras/första häst, om du inte har tillgång till tränare/träning regelbundet

nu har jag ju inte ne renrasig quater, men jag kan ju säga att min lille är hård i psyket. inte taskig på något sätt, men han ser alla möjligheter till att utnyttja de situationer som kommer upp. han ifrågasätter ofta det mesta, men finner sig också i att bli ledd av mig.

Min är så genomsnäll att man inte märker att han håller på att försöka ta över. Därför hinner det oftas gå en tid och innan man märkt det så har han lagt sig till med en ovana och så får man ta jobba med att få bort ovanan. Eftersom jag känner honom rätt bra vid det här laget så hinner det oftast inte gå så långt men jag kan ge ett exempel som skedde rätt nyligen.

Efter att han stått på gången när jag borstat mm och ska in i boxen så direkt när jag knäppte lös honom så vände han eller började backa för att komma in i boxen. Jag märkte det inte som ett problem i början eftersom det var dit han skulle och han gick lugnt och fint utan att bråka. Så kom jag på att så där fick det ju inte gå till. Jag ska kunna knäppa lös min häst och han ska stå still och vänta tills jag säger att han ska gå in i boxen. Det enda som behövdes var att jag knäppte lös honom men höll i grimskaftet ett tag och visade att han skulle stå kvar. han tassade runt lite och sen förstod han att han skulle stå still och nu står han still tills jag vänder honom.

Så det gäller att vara uppmärksam hela tiden. Fast det gäller så klart alla sorters hästar.

Liknande trådar

Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
378
Senast: Nepenthe
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 136
Senast: Mirre
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
713
Senast: Elo
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
466
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka