Quarterhorse till westernridning

Sv: Quarterhorse till westernridning

Aaaah...ursäkta om jag förolämpade modern:crazy:
Skall dra nåt varmt över mig nu..."det" är något som dra mig i säng nu...natti

Aaaah...ursäkta om jag förolämpade modern:crazy:
Skall dra nåt varmt över mig nu..."det" är något som dra mig i säng nu...natti

Lungt :D

Nu har jag och den ondsinnade "hoppmodern" i stallet jämkat ut oss.. så det är nog lungt.

*S* Hoppas det var varmt och skönt i sängen :D

Nä, det var det inte...jag hade suttit för länge här i källarn och ingen hade eldat där uppe, så grrr va kallt o krypa ner...
och så ingen som kunde värma mig heller:( , gubben jobbar natt, hunden tycker det blir för varmt och ungarna är för gamla....
Förslag? Om det händer igen...
Nej, ingen Toyboy som kommer o värmer upp en....nä usch, det blir för jobbigt en hel natt;)

Jag har en shettis som heter toyboy.. garanterad ömhet och värme... ;)

tja.. jag kramar kuddar, fyller sängen med katter, dubbla täcken och dricker kryddthé precis innan jag går å lägger mig.... :D

Har man inte råd att köpa en Am hästras ex quarter ska man hålla på med någon annan ridgren eller skogsridning.
Varför förlöjliga westernridning med hästar som inte är avlade till ändamålet.
Hadde i somras en släkting från Usa på besök och vi var och tittade på några western tävlingar.
Han tyckte att vi låg minst 100 år efter i utvecklingen efter att han såg en tjej komma in och skulle spinna med en fjording.

Men visst vi kanske ligger efter men bara för att en fjording inte är avlad för western så kan han bli jätte duktig. Hästen är vad man gör den till.

Hi Y'all

Med risk för att en del nog blir irriterade på mig måste jag i alla fall dra mitt strå till stacken här...

Det verkar finnas en missuppfattning i Sverige att för att vinna (bli bäst) i western ridning måste man ha en Quarter häst...?? Hästen gör inte ryttaren och vad gäller tävlingar i USA kan man knappast jämföra det med Svenska tävlingar.

Att Quarter hästar används som ref-material när western ridning diskuteras är väl okay - om man nu tycker mycket om just Quarter... I USA används många typer av hästar till "western-stil" tävlingar; Morgan, Araber osv. Även en Tennessee Walker är en utmärkt western häst.

Att i Sverige sätta som mål att äga en Quarter kan ju vara kul, men som jag ser det, knappast ekonomiskt försvarbart.

Det är orealistiskt att tävla en häst som kostar upp till $100,000.00 eftersom det knappast finns några tävlingar som ger prispengar som kommer i närheten av vad man kan vinna i USA. Att ha en sådan häst inom uppfödning / avel är förstås en annan sak.

Note* Jag har sett en hel del "western-hästar" i Sverige som har varit korsningar med bl.a Nordsvensk och jag är imponerad av flera av dem.

Marty

Wow, jag måste ha haft en himla tur för jag har inte betalat 100000 dollar för mina quarterhästar. Svenska uppfödare skulle ju jubla om dom fick så mycket pengar för sina uppfödningar. Get real, en bra quarterhäst kostar som ett bra halvblod.

Kenneth, har du INTE betalt 100000:- för din häst?:eek: Men då kan du inte kalle dig för en riktig cowboy, måste var dålig stam eller?;):rofl:

Delvis *kl* men ändå inte.
Gillade ditt inlägg, Marty. Hoppas att fler får upp ögonen för morganhästen som westernhäst i Sverige. I USA finns det jättemånga morgans som tävlar framgångsrikt i reining och även i cutting. Har man bara rätt ryttare på sin häst så kan man ju gå hur långt som helst. Sen håller jag med om att visst är vissa hästar avlade för en speciell gren men ibland kan den bästa reininghäst stammässigt passa mycket bättre till pleasure eller liknande.

Hej igen

Jag är lite förvirrad.. (medfött kanske men ändå). En välutbildad ropinghäst som har vunnit en del kan kosta upp emot $100,000.00 att köpa om den är till salu överhuvudtaget (NRA och PRCA - klass). En Quarter (unghäst) med bra stam där moder och fader har dragit in mycket pengar kostar mellan $30,000.00 och $50,000.00. Det lät i denna tråden som om det var denna typen av häst som man pratade om och därför skrev jag som jag gjorde.

Sedan har vi "alla andra" quarter hästar som man kan köpa för $500.00 och upp - själv har jag haft ett par stycken från denna kategorin.

Angående den personen från USA som var här och hälsade på och tyckte att vi var 100 år efter i utvecklingen med western ridning.. Om han/hon fick veta att detta var det bästa landet hade att uppvisa måste han/hon ha jämfört med det bästa som USA har att visa upp - och då har han/hon nog rätt. Men att jämföra på detta viset är inte rätt eftersom jämförelsen bör ligga på Youth - nivå, typ 4H eller Junior-College tävlingar och då är det nog rätt så jämförbart.

Här har vi skillnaden och varför man nog skall akta sig för att jämföra Svenska tävlingar med de i USA. Toppryttarna i USA tjänar enorma summor pengar per år - de är i allmänhet sponsrade och arbetar heltid med detta.

Rent generellt tror jag nog att vilken häst som helst kan passa i någon eller alla av de grenar som finns i Sverige - det gäller bara att hitta en bra tränare om man vill ha en häst i toppklass enligt Svenska mått mätt. Det nämndes en del om en Fjording i denna tråden... Mina tankar är att denna Fjording kan säkert vinna över en Quarter i trail...

Jag har en fråga till er alla: Varför är inte Barrel Racing en stor sport i Sverige. Eftersom det inte finnns några renodlade rodeo grenar skulle Barrel Racing vara en klass där Quartern skulle dominera tack vare sin vändbarhet och snabbhet. Kanske skulle flera företag vara intresserade av att sponsra sådana event.

Marty

Sicken tråd det blev. Håller med alla, hästen blir aldrig bättre än vad ryttarens kunskaper är. Vi tar ett udda exempel , Fullblodsgaloppören o varmblodet ska tävla mot varandra på täby. Trav kusken får rida galoppören o jokeyn får rida varmblodet. Vem tror ni vinner en rent hyppotetisk fråga. Svar det ekipage som är intakt i mål. Ja kan bara till lägga , mitt deltagande i fr på rhc 07. vi kan int spin int stop o knappt galopp ett helt varv innan tävlingen. Det var en domare från USA. Jag har en trevägskorsning, vi fick 58 p o vi kom inte sist. Våga ställa upp o du vinner över alla om inte vågar. Vi betackar oss för staket ryttare. Mv/ senila damen

ja kapade bara ditt inl. marty.:smirk: Mitt svar e till alla i tråden.:cool:

:bow::bow::bow:;)
Hej igen

Jag är lite förvirrad.. (medfött kanske men ändå). En välutbildad ropinghäst som har vunnit en del kan kosta upp emot $100,000.00 att köpa om den är till salu överhuvudtaget (NRA och PRCA - klass). En Quarter (unghäst) med bra stam där moder och fader har dragit in mycket pengar kostar mellan $30,000.00 och $50,000.00. Det lät i denna tråden som om det var denna typen av häst som man pratade om och därför skrev jag som jag gjorde.

Sedan har vi "alla andra" quarter hästar som man kan köpa för $500.00 och upp - själv har jag haft ett par stycken från denna kategorin.

Angående den personen från USA som var här och hälsade på och tyckte att vi var 100 år efter i utvecklingen med western ridning.. Om han/hon fick veta att detta var det bästa landet hade att uppvisa måste han/hon ha jämfört med det bästa som USA har att visa upp - och då har han/hon nog rätt. Men att jämföra på detta viset är inte rätt eftersom jämförelsen bör ligga på Youth - nivå, typ 4H eller Junior-College tävlingar och då är det nog rätt så jämförbart.

Här har vi skillnaden och varför man nog skall akta sig för att jämföra Svenska tävlingar med de i USA. Toppryttarna i USA tjänar enorma summor pengar per år - de är i allmänhet sponsrade och arbetar heltid med detta.

Rent generellt tror jag nog att vilken häst som helst kan passa i någon eller alla av de grenar som finns i Sverige - det gäller bara att hitta en bra tränare om man vill ha en häst i toppklass enligt Svenska mått mätt. Det nämndes en del om en Fjording i denna tråden... Mina tankar är att denna Fjording kan säkert vinna över en Quarter i trail...

Jag har en fråga till er alla: Varför är inte Barrel Racing en stor sport i Sverige. Eftersom det inte finnns några renodlade rodeo grenar skulle Barrel Racing vara en klass där Quartern skulle dominera tack vare sin vändbarhet och snabbhet. Kanske skulle flera företag vara intresserade av att sponsra sådana event.

Marty

mhmm ibland kan trolltrådar vara ganska "intressanta" att plöja med en påse chips...:banana::rofl:

Hej igen

Marty

Kan inte annat än att hålla med :bow::bow::bow:

Det finns en sak som är lite tråkig inom westernridningen och det är just det du har tagit upp här ovan....denna ständiga jämförelse med amerikanerna.

"snor tråd" som vanligt :crazy:

Läste bara första och en bit in på andra sidan, men vill ändå sticka upp "trynet". ALLA ska väl ha möjlighet att pröva på den gren dom tycker verkar rolig? Eller ska vi "dissa" alla ardennrar, nordsvenskar, fjordingar, travare, pensionerade galoppörer, russ och alla korsningar etc från ex hoppning? Eller dressyr? Körning?

Har du som westernryttare möjligtvis en släng av minderväreskomplex? Själv måste jag erkänna att jag hade vissa fördommar kring svensk western (halva min familj bor i US) tills jag mötte en mycket seriös westernryttare. När vi började diskutera visade det sig att steget mellan western och dressyr (den "gamla vanliga svenska") inte är särskilt långt. Och vad det gällde hur man uppfostrar och tränar en unghäst var vi VÄLDIGT överens.

Själv har jag hållt på med hästar i 35 år och man blir ALDRIG fullärd. Och man kan faktiskt hitta nya perspektiv på allt vad det gäller hästar.

Så var öppen och välkomna alla! För hästarna är värda det!

För att undvika missförstånd - det jag sa om mindervärdeskomplex gällde TS.

Ps: till er andra - vill ni köpa bra hästar från US? Grundtränade med bra temp. och stam? Och därtill bra pris? Har mycket god kontakt med en gammal erkänd uppfödare i US. PM:a

OBS! Ingen annons. Har inga westernhästar hemma utan bara förmedlar kontakten om någon är intresserad.

Har man inte råd att köpa en Am hästras ex quarter ska man hålla på med någon annan ridgren eller skogsridning.
Varför förlöjliga westernridning med hästar som inte är avlade till ändamålet.
Hadde i somras en släkting från Usa på besök och vi var och tittade på några western tävlingar.
Han tyckte att vi låg minst 100 år efter i utvecklingen efter att han såg en tjej komma in och skulle spinna med en fjording.

Alltså, det här är så korkat så man borde egentligen inte skriva något, men jag kan ändå inte låta bli!

För det första så var ni säkert inte på en av de stora tävlingarna på ex.vis. Greva, utan på en C- eller D-tävling. Så om "hon" jämför med de stora tävlingarna i USA så är hon ju fel ute och dessutom fått fel bild av nivån i Sverige.

För det andra så finns det GARANTERAT mindre tävlingar i USA också, jag tror inte att "nybörjare" debuterar i tävlingssammanhang på Worldshow på en 6-miljonerkronors häst! Tror du?

Man skulle kunna jämföra det med att ni var på en klubbtävling i hoppning och sen jämförde dessa ekipage med de internationella toppryttare som syns på tv när världscupen går.

Alla måste ju börja någonstans! Och det går alldeles utmärkt att göra det med andra raser än de amerikanska. Alla siktar inte på EM heller för den delen, utan vill ha roligt med sin häst och utvecklas och lära sig nya saker.

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka