Hej igen
Jag är lite förvirrad.. (medfött kanske men ändå). En välutbildad ropinghäst som har vunnit en del kan kosta upp emot $100,000.00 att köpa om den är till salu överhuvudtaget (NRA och PRCA - klass). En Quarter (unghäst) med bra stam där moder och fader har dragit in mycket pengar kostar mellan $30,000.00 och $50,000.00. Det lät i denna tråden som om det var denna typen av häst som man pratade om och därför skrev jag som jag gjorde.
Sedan har vi "alla andra" quarter hästar som man kan köpa för $500.00 och upp - själv har jag haft ett par stycken från denna kategorin.
Angående den personen från USA som var här och hälsade på och tyckte att vi var 100 år efter i utvecklingen med western ridning.. Om han/hon fick veta att detta var det bästa landet hade att uppvisa måste han/hon ha jämfört med det bästa som USA har att visa upp - och då har han/hon nog rätt. Men att jämföra på detta viset är inte rätt eftersom jämförelsen bör ligga på Youth - nivå, typ 4H eller Junior-College tävlingar och då är det nog rätt så jämförbart.
Här har vi skillnaden och varför man nog skall akta sig för att jämföra Svenska tävlingar med de i USA. Toppryttarna i USA tjänar enorma summor pengar per år - de är i allmänhet sponsrade och arbetar heltid med detta.
Rent generellt tror jag nog att vilken häst som helst kan passa i någon eller alla av de grenar som finns i Sverige - det gäller bara att hitta en bra tränare om man vill ha en häst i toppklass enligt Svenska mått mätt. Det nämndes en del om en Fjording i denna tråden... Mina tankar är att denna Fjording kan säkert vinna över en Quarter i trail...
Jag har en fråga till er alla: Varför är inte Barrel Racing en stor sport i Sverige. Eftersom det inte finnns några renodlade rodeo grenar skulle Barrel Racing vara en klass där Quartern skulle dominera tack vare sin vändbarhet och snabbhet. Kanske skulle flera företag vara intresserade av att sponsra sådana event.
Marty