Quarterhorse till westernridning

Sv: Quarterhorse till westernridning

Äsch, läs hennes tidigare inlägg så förstår du vilket troll det är.

Har man inte råd att köpa en Am hästras ex quarter ska man hålla på med någon annan ridgren eller skogsridning.
Varför förlöjliga westernridning med hästar som inte är avlade till ändamålet.
Hadde i somras en släkting från Usa på besök och vi var och tittade på några western tävlingar.
Han tyckte att vi låg minst 100 år efter i utvecklingen efter att han såg en tjej komma in och skulle spinna med en fjording.

Gud vilken tråkig inställning du har! :(
och som tur är den första jag mött som har den!:smirk:
Så till western ridning skall endast quarter, paint och appalosa användas? vad blir det då av western sverige?
kan ju inte påstå att det är främst westernraser man ser ute på klubbtävlingar!

Får väl packa på haffisarna här hemma och vandra ner till dom österrikiska alperna. och där vandra bergstopp upp och bergstopp ner för det är ju det dom är avlade till...:crazy:

när jag var över i usa i höstas tyckte folk att det var KUL att ,man använde nån annan ras än just quarter, och inte heller därborta använder dom sig enbart av western raserna till western ridning..:eek:

tråkig attityd du har.

jag har varit på flertalet tävlingar där andra raser har slagit quarterhästarna med hästlängder.
Dock beror det ju också på vilken gren det är.

I reining har jag dock sett araber slå quartrar!

En tävling jag var på så vann en tjej som var 6 år gammal och red en shettis som var 20 år gammal. Det var en pleasureklass med ca 10 deltagare.
Och nej, hon vann inte för att hon var "gullig". Dom var bäst helt enkelt!
Behöver jag nämna att hon var den enda som red ponny?

Antar att du bara är ute efter lite fight eftersom du inte bemödat dig att svara...

Ialla fall så tycker jag att det känns som att många människor (inkluderat westernmänniskor) är ganska insnöade på hur de tycker att ridning ska se ut och vara. Rätt tråkigt tycker jag, varför inte se det positiva med alla olika hästar och inriktningar. Lite respekt tycker jag inte vore helt fel...

Snacka om att vara trångsynt! det är sånt som gör en ganska förtvivlad över människor. det spelar ingen roll inom vilken displin(stavas det så?) som man håller på med så finns det människor som håller på "sin sanning"Fick höra av en dressyr-ryttare hur man lär sig att göra slide-stop för det hade en westernryttare på SM-nivå berättat för henne.man tar helt enkelt det skarpaste bettet som finns och så galopperar man i full fart mot en vägg och så rycker,drar så hårt man kan i hästens mun så den stannar av ren självbevarelsedrift? det går inte att ändra den människans inställning om hur man lär en häst slide-stop får hon har minnsan pratat med en "riktig Western-ryttare" ville bara säga att TRÅNGSYNT =FATTIGT LIV ( lite utanför ämnet men men)

ha ha ha. tillat mej att skratta arslet av mej!:rofl:
gud sa pinsam du ar.
att rida western pa en fjording gar hur bra som hellst. visst man har inte samma forutsattningar som med en ''finare'' ras eller vad det nu var du kallade det. men da blir det ju bara lite mer utmaning.
kan du vara mer tragiskt eller?

ja det kvittar om man köper en dyr klar häst kan man inte hålla den "uppe" så då kvittar d.
D mesta hänger ändå på RYTTAREN
Hästen gör ju inte mer än man BER om.

om den fjordningen kunnde spinna så var väl den mer välkommen i just den klassen än en "avlad westernhäst" som kanske inte kunde!
urlöjligt att överhuvedtaget ta upp ett sånt här ämne! :eek:

förresten så var den pållen med rosa benlindor&pad URLÄCKER :love:

Har man inte råd att köpa en Am hästras ex quarter ska man hålla på med någon annan ridgren eller skogsridning.
Varför förlöjliga westernridning med hästar som inte är avlade till ändamålet.
Hadde i somras en släkting från Usa på besök och vi var och tittade på några western tävlingar.
Han tyckte att vi låg minst 100 år efter i utvecklingen efter att han såg en tjej komma in och skulle spinna med en fjording.

Jag rider western för att jag gillar det, med två travare, en som gått på travet och en som inte gjort, dom kan börja på spin och vi ska ännu utveckla det... Mina hästar tycker det är mkt roligare än hoppning och hästen blir vad man gör den till, Quartern tkr ju me om westernridningen och har mer kroppsbyggnad för det, men som sagt rasen är ny i sverige, relativt iaf. Jag får beröm av andra westernryttare som ser mina travare när jag rider dom, du har en väldigt irriterande attityd och är säkert jätte bra och vet mer än andra, men skryt inte och bete dig som en idi*ot för det. !

*kl*

Jag tror minsann att TS skrev tråden och "försvann"... :D
*Om ingen håller med mig så tänker inte jag svara och alla är så elaka här på Buke! :devil: *

*kl*

Jag tror minsann att TS skrev tråden och "försvann"... :D
*Om ingen håller med mig så tänker inte jag svara och alla är så elaka här på Buke! :devil: *

Så elaka är vi inte! :angel:

tror det är i DummyStopping(om jag inte minns fel) som T.A har rekordet i. 3.18 sek (!!)
OBS! EJ på nån av sina "speciellt avlade" Quarters... OBS!
Utan på Tinkerkorsningen Bäckarbackens Troll! tänk att det gick att slå rekord utan att rida en Quarter:banana:

:rofl: så buuusit

Grattis!!:bow:
Du lyckades få igång en tråd som underhöll sig själv i flera dagar utan att du behövde röra ett finger.:rofl:
Jag skulle bara vilja kasta ut en liten fråga på tal om raser hit och dit och vilken som är bäst osv.

Hur ser ni på ett gemensamt SM för alla hästraser alla klasser?
Som det är nu vill ju Araberna ha sitt, WRAS ha sitt och rasföreningarna sina.:confused:
Vissa tror att även om man drar igång och får ett sådan arrangemang att fungera så kommer det att ta slut inom något år eftersom Quarter alt Paint hästarna kommer att ta hem de flesta placeringarna och då ruttnar all breeds folket och vill dra sig ur, vad tror ni?

Monke:)

Tar mig friheten att citera mig sjælv!

Det som jag kan tycka ær negativ reklam før sporten ær tævlingar man kallar Svenska Mæsterskap dær de bæsta ryttarna inte ær med. Utomstående, som inte førstår att det råder inflation i de olika benæmningarna, blir førvirrade och om de dessutom tror att det ær eliten som vinner SM så blir intrycket inte så bra.

På något sætt, någon gång i framtiden, så måste det till ett mæsterskap dær eliten ær med och den bæste vinner. Att WRAS har något man kallar SM med låg kompetens på deltagarna tycker jag ær olyckligt før sporten. Alla føreningar i landet borde gå samman och ha ett mæsterskap som ær vært namnet SM. Sjælvklart kommer det att bli så att quarterhæsten kommer att bli den dominerande rasen i toppen eftersom de bæsta rider quarter og quartern ær bæst læmpad før de flesta(kanske inte alla!) grenarna.
Man kan dela upp det i 3 klasser: proffs- och amatørklasser samt "nybørjar-SM". Tænk ett SM i slutet av varje år dær man korar det absolut bæsta ekipaget. Utan diskussion om vilken ryttare eller hæst som ær bæst . Den som vinner ær bæst! Vi som ær involverade i sporten behøver inte førklara før utomstående alla førvirrade begrepp såsom AQHA, SQHA, SRHA, NRHA, WRAS, APHA, SPHA, NBHA, NFJ, GUR, GPR, IGG, KKK, ABC, DEF, GHI... oj kom in i trans.:p

Ser du SM som en enda stor tävling med alla dicipliner då?

Det gör nämligen inte jag, jag menar att man måste förlägga alla SM klasser i ett sammanhang där man kan förvänta sig att de bästa ryttarna har möjlighet/vilja att åka till.:d
Se på övriga ridSverige där man har Dressyr SM för stora hästar ett annat för Ponnyer. Man har separata SM körtävlingar för Enbett och fyrspann. Och givetvis Hoppningen också, där man delat upp det i ponny, Young Rider och senior.:idea:

Och jag är inte alls för det där med amatör SM, antingen tävlar alla mot varandra oavsett hästras, status, ålder och kön eller så kan det vara så. Det skall koras 1 guldmedaljör i varje klass för Open och ungdom!

Givetvis skall man ha ungdomsklasser men bara en W Pleasure, en Reining osv.

Nær och om "westernsverige" blir lika stort som den øvriga ridsporten så ær man naturligtvis tvungen att ha en distinktare kategorisering. Idag så ær vi inte så stora. Varfør inte ett enda stort SM før så många grenar det ær praktiskt møjligt att ha? Alla olika føreningar som finns i Sverige ær arrangører. Gjør en stor happening av det! Kanske inte ha det i slutet av året men kanske under semestermånaden?

Min point ær att man, på det stadium vi idag befinner oss, måste unifiera westernsporten - alla organisationer borde førenas i ETT stort mæsterskap med de absolut bæsta på plats.
Hur man delar upp klasserna kan man ju diskutera. Varfør inte en specialklass før utflyttade svenskar till Norge?:banana:

KL:

*S* Ja.. det blir lixom lite.. tja.. irriterande i längden med folk som antingen bara vill retas eller för den delen är i*dioter.

Men, mitt svar är helt enkelt.

Tror du att DU skulle kunna slå mig och min tant med din häst så är du hjärtligt välkommen att försöka med din 100 000 kronors quarter... :rofl: :rofl:

Är man elitryttare så har man en elit häst, är man inte elit så har man ingen elit häst. Jag är HJÄRTLIGT trött på folk som köper fina, bra - och dyra - quartrar och rider sönder dom för att dom helt enkelt inte var byxade att klara av en såpass vältränad och välriden häst.

Nje, jag såg en Haffis gå in på Pferdefestival i Bremen -05 och göra en 73 poängs runda.. men sin egentränade haffis slog hon quartrar värda ett par mille med den ritten. Så en häst blir vad man gör den till.. är ryttaren kass blir hästen kass och är ryttaren duktig och kunnig så går det att träna de flesta hästar upp till en högre nivå än man tror.

Har även sett en sjuårig tjej på en liten A-ponny slå en hel hög med quartrar och paintar i horsemanship.. :love: Däribland en hel hög sk tränare.. :rofl:

Gud vad jag avskyr korkade skämt och för den delen korkade människor. Bläurg.

Hrm.. betyder det här förresten att man inte kan rida dressyr på ett russ? Den är ju inte avlad för det.. Tror vi måste säga till ponnyeliten i sverige att de MÅSTE börja avla rena svenska ridponnyer med dressyrblod annars går det ju aldrig väl.... ;)

^^

/Fia.

Grattis!!:bow:
Du lyckades få igång en tråd som underhöll sig själv i flera dagar utan att du behövde röra ett finger.:rofl:
Jag skulle bara vilja kasta ut en liten fråga på tal om raser hit och dit och vilken som är bäst osv.

Hur ser ni på ett gemensamt SM för alla hästraser alla klasser?
Som det är nu vill ju Araberna ha sitt, WRAS ha sitt och rasföreningarna sina.:confused:
Vissa tror att även om man drar igång och får ett sådan arrangemang att fungera så kommer det att ta slut inom något år eftersom Quarter alt Paint hästarna kommer att ta hem de flesta placeringarna och då ruttnar all breeds folket och vill dra sig ur, vad tror ni?

Om det döms som det ska så är jag 100% för. Det står tydligt i RB att hästen skall bedömmas efter sin ras. Dvs det skall i tex en pleasureklass vägas in om halvblodet som deltar visar upp sig korrekt för sin ras och OM den visar upp sig bättre än quartrarna för isf skall den placera sig i toppen..

(oh allmän kommentar jag glömde skriva)

Har träffat MÅNGA amerikaner - dommare som tränare - som tycker på att vi har överlag mkt bra kvalité på vår ridning.. att våra hästar kanske inte riktigt kan toppa sig med deras tycker dom spelar mindre roll.. vi ÄR en nation på frammarch inom westernridningen. T.o.m. G. Ludwig anser att sverige har en väldigt bra grund med många lovande ryttare... Och DET är en man jag lyssnar mkt på..

och därtill.. amerikanerna rider ju western på allt möjligt med för den delen.. en fullblodsgaloppör hit, en arab dit, en haffis upp och en korsning ner.... ^^ gih.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka