Quarterhorse till westernridning

Sv: Quarterhorse till westernridning

Har man inte råd att köpa en Am hästras ex quarter ska man hålla på med någon annan ridgren eller skogsridning.
Varför förlöjliga westernridning med hästar som inte är avlade till ändamålet.
Hadde i somras en släkting från Usa på besök och vi var och tittade på några western tävlingar.
Han tyckte att vi låg minst 100 år efter i utvecklingen efter att han såg en tjej komma in och skulle spinna med en fjording.

hmm...ja undrar om ett par tonårskillar vet vad fjording,spinn,quarter är för nått :mad: erkänn bara att det var du

Och vad görs "några roliga tonårs pokjar" på skolan vid kl 00:32?

Lite skumt tycker jag....:smirk:

Men vilka fördomar du har. Jag har sett ett flertal varmblod och många araber som fungerar väldigt bra till westernridning, både träning och tävling. Det finns så många olika grenar att välja på inom western att det finns något som passar alla. Jag förstår att man kanske inte väljer en fjordning eller ett varmblod om man tränar och vill tävla "kogrenar" men det finns ju en massa andra att välja som passar bättre.

Ja ni jag får be om ursäktför denna tråden!
Glömde att logga ut sist jag var inne så det var några roliga tonårskillar på skolan som hjälpte till med detta inlägg utan min vetskap.
Jag lovar er att dom har haft ganska roligt åt era arga svar!
Ska komma i håg att logga ut nästa gång:crazy:

:rofl: :rofl: :bow: :bow: Den va bra....har du fler på lager...
Ta annars det där med "rödluvan" oxå....så skall jag poppa nya popcorn....
Arga? Är vi arga?
Nä, detta kan man bara skratta åt:D

Tänka i lite andra banor det är ju det jag gör:confused:
Att göra ett gemensamt öppet SM har man ju gjort hur länge som helst i Sverige och det har INTE dragit till sig toppryttarna i någon gren utom kanske Roping, Barrel Race och Pole Bending. Det är därför jag menar att skall vi få någon status och specialföreningarna skall vara med och putta för det måste vi se till att ge ryttarna bättre förutsättningar.:idea:

Det du pratar om med 60 hästar och final på kvällen är en heldagstävling med bara Reining i så fall, totalt 7 timmar. Tänk då alla andra klasser som också skall göras, tex Trail som tar lika lång tid per ryttare som Reiningen..........många dagar blir det:crazy:
Och att åka iväg med resekostnad och allt för en klass med en häst det är inget våra tränare gör, om dom inte bor nästgårds. Tänkt dig själv att åka kanske 50-100 mil för att delta i en klass. Och vad gäller en klass så är det inte jag som tycker det, WRAS har bara en klass och det är väl rimligt att inte ha handikapp klasser som Amateur, Jr och Sr osv när man fösöker leta fram den bäste?

Från det ena till det andra så tycker jag det är synd att ingen annan svarar på inläggen men kanske intresser för ett gemensamt SM inte är så stort och de flesta här inne verkar vara på skogs eller D. nivå och funderar inte på SM.:smirk:

Monke:)

Ja, jag gissar att tonårskillarna på din skola har full koll på quartrar, spinn, priser osv. :crazy: :crazy: :crazy::eek: :eek:

Monke:smirk:

Jag ville bara poängtera vad som stod i regelboken ja.. ^^

Att jag sen personligen anser att du mkt väl kan få en häst att göra mer än dess rasstandard det är en annan femma, men faktumet kvarstår fortfarande att en häst på WRAStävlingar skall bedömmas efter sin ras - när det kommer till bärighet osv. Alltså ska ju givetvis inte en arab tvingas ned i en quarterform utan ridas i en form anpassad för arab och bedömmas där efter.. ^^ Bara det jag ville påpeka.. :D

till TS: Läste ett par andra inlägg av dig - den attityden som uppvisas i det första inlägget här är VÄLDIGT lik tidigare attityd från dig och därför kvarstår min "utmaning" till dig - välkommen att möta mig i vilken klass du vill med din svindyra quarter, slår du mig så Lovar jag att köpa en quarter nästa gång.. Men tillåt mig tvivla.

Ha...den stenåldersbilden har jag sett...men vill se lite frächare bilder tack....
Låter helkul m "kuttaperkaboll", det vill jag verkligen se...:bow:
För min hade det det blivit en massa ---poäng pga sovande häst:rofl:

Nu är kameradam och kamera fixad till i morgon om vädret tillåter ^^ så förhoppningsvis dyker det upp både nya filmer och nya bilder.. men håll i minnet att det är mkt dressyr just nu så någon låg pleasureform får du inte se ;)

Från det ena till det andra så tycker jag det är synd att ingen annan svarar på inläggen men kanske intresser för ett gemensamt SM inte är så stort och de flesta här inne verkar vara på skogs eller D. nivå och funderar inte på SM.:smirk:

Nånstans måste man ju börja,skogs och d-nivå är ganska bra ribba att lägga sig på som nybörjare:bump: :D
(var bara tvungen):angel:

Det är klart att man rider efter WRAS regelbok på WRAS tävlingar men ett gemensamt SM är ingen WRAS tävling:idea:
Och jag står fast vi att om du kommer med ditt halvblod, arab eller quarter på en dressyrtävling blir du bedömd enligt samma regelbok. Man bedömer inte olika beroende på ras utan i förhållande till rörelsen korrekteht och placering i mönstret :idea:
Hoppar du med din fjording, pre eller shettis är det smma sak, samma rgeler inga skillnader!

Jag menar att det är hög tid att börja se det på samma sätt med Westernridning:smirk:

:confused: :confused:
Jag undrade inte var man skulle lägga ribban om man var nybörjare, jag undrade huruvida man var intresserad av hur det blev med ett gemensamt SM. Och hur intresset på forumet var i den frågan.

Monke

starta en ny trad om amnet far du antagligen mer svar.
om de inte finns en redan dvs..

Ja det tog en liten stund, ,men det var vad jag kom på också så därför gjorde jag det i natt :smirk: Men tack för förslaget.:bow:

[/IMG]
Ja ni jag får be om ursäktför denna tråden!
Glömde att logga ut sist jag var inne så det var några roliga tonårskillar på skolan som hjälpte till med detta inlägg utan min vetskap.
Jag lovar er att dom har haft ganska roligt åt era arga svar!
Ska komma i håg att logga ut nästa gång:crazy:

Mamma mamma det var inte jag:eek: :smirk:

pinocchio.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Oooo jag väntar m spänning:bump: och vädret har ju varit kanon idag...
Kan det va bättre med nysnö på fm och solsken på em?
Så "Dressyra" på du bara...jag ser på..:)

Jag som hade tänkt att "vi" skulle vila...men det kan man ju inte...tyckte tom hästen...
Så hon tog en promenad i skogen med mig:p på 40min...
Jösses, vilken kick hon fick av snön...joggade i stort sett hela tiden "jämfota" (nåja, ibland tom före, tills matte skramla m skafftet)...och det hör inte till vanligheterna...
En sån glädje:love: är underbart o se....
Jag bara väntade mig ett antal hovarnma i taket-hoppa jämfota och bara springa runt-runt, som hon brukar göra på våren...
Men ack hon höll sig i skinnet...man börjar ju o mogna nu...då man är 5 "sa hon"....

*suck* vilken dag... snöslask och svinkallt.. (jag tycker inte om snö..) en ridbana som gick och frös, en fotograf som vägrade trottsa kylan och en (förlåtförlåtförlåtförlåt) korkad hästmorsa som tyckte på att jag var tretton och inte visste hur det var att ha fler än en häst... äh.. hur dum får man vara? Nejdå, jag har inte alls arbetat med hästar i fyra år, haft egen häst sen trettonårsåldern, ridit in och ridit till unghästar och problemhästar, och har ju absolut inte alls sex hästar totalt.. och nej - jag fyller inte alls 23.. och är absolut inte utbildad inom häst heller. *suck* jag behöver verkligen en föreläsning om hur jobbigt, tidskrävande och ansträngande det är att byta ett täcke en morgon. Glöm att jag någonsin hjälper henne och hennes dotter. Pah. Hon har inte ens insett att nya "westernryttaren" rider ett välstammat halvblodssto och även planerar tävla dressyr samt lite hoppning i sommar. För jag är ju oerfaren, korkad, westernryttare - en good for nothing i boots med andra ord. :devil:

tur vi inte fotade idag... jag såg ut som ett åskmoln och hästen brunstar.. :rofl: :rofl: vilken cirkus..

trådnappning av den högre skolan. Sorry.. behövde bara svära av mig lite.

:eek: Que?
Jag tror inte jag skall sluta röka:rofl:
Har morsan oxå slutat, el är det brunst?
Skämt o sidå...en jobbig dag m andra ord:(
Känns det bättre nu?
Solen kan ju faktiskt skina på er imor´n...;)

Jo, det känns bättre.. Nu är jag mest trött.. *suck* ^^ Time to go to bed.. Det är ju en dag i morron med, och trotts validering av engelska så kan den knappast bli sämre än den här.. och jag har ju trotts allt en förbaskat bra och trevlig liten häst.. :D

som tur väl är så är det inte min mor som är en sopprot av högre klass utan en av hoppflickornas lilla moderskap. (:crazy: )

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka