Quarterback

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 7 452
Sv: Quarterback

Standard hos oss är att vi skickar två strån, så man kan seminera två gånger på en brunst.

Är det så att det krockar med en helg så skickar vi till fredagen och då med tre doser så kan man seminera som man vill med det under helgen.

Jag jobbar med en av USA's bästa veterinärer vad gäller fertilitet, och hon hävdar dock att det ska in i stoet direkt. "There is no better container than the mare". Det är i den miljö och temperatur spermerna ska leva...

De hingstar jag skickat på hittills har haft sån hög kvalitét att det funkat kanon. Hannson på Troedsberga fick ett strå med Highness-sperma över förra året och sparade det i kylen. Efter en vecka simmade de fortfarande! Men som han sa - kanske inget man vill seminera med! :)

Ska man hålla på och skicka det över halva världen med risk för förseningar och annat måste det hålla bra kvaliét, annars är det ingen idé att hålla på!

Liten parentes.

Fick ett skick till Sverige förra veckan på Herzensdieb. Kom fram klockrent och kunden fick det på förmiddagen. Jag kunde andas ut. Sen ringde telefonen och jag fick hjärtsnörp som vanligt. Sperma på villovägar är det värsta jag vet...

Men då var det inte så, utan de hade råkat skicka med ett strå från en annan hingst. Väldigt tydligt märkt med "First Dance" (vår 3-årshingst e Florestan - Donnerhall). Så himla tråkigt när de små simmarna bara får ligga här i Sverige och dö! Då är det sorgligt att man inte bara kan peta in det i vilket sto som helst, när det är från en sån kanonhingst... Jag tipsade om att försöka leta upp ett ponnysto som brunstade! :D

Denb stammen lät som drömstammen för mig...:love:
Florestans ridbarhet, gång o många gånger dubbeltalanger.
Donnerhalls storlek, gång o temperament.
Godkänd?

Jag är faktiskt fortfarande riktigt imponerad och funderade länge länge på honom till ett av mina ston.
Han har ett mycket spektakulärt rörelsemönster men inte ett sådant som avskräcker mig så som däremot unghingstar som "går på spänning" gör.
Elasticiteten och spänsten hos Quaterback behövs till många av våra ston som jag ser.

Däremot har jag också otroligt svårt att förstå varför det skiljer så otroligt mycket i kostnader för skicken mellan olika importörer och varför t ex Kalmar anses beläget i yttre världsrymden och inte ens påtänkt att kunna nås av flygdistribution för vissa.....och hur enkelt som helst att leverera till för andra.

SÅNT gör definitivt att jag inte kan annat än välja bort vissa hingstar.
Har man flera ston och en inarbetad relation till veterinär och seminstation bär det emot att transportera ston och små föl land och rike kring....

Tycker det låter dyrt! Vi skickar från Böckmans dörr-dörr Kalmar
850:- exkl moms.Det skall sägas att det inte är levererat före lunch!!

Finns Royal Dance på video?
Tycker han ser jättefin ut.
Vad kostar det med skick till stockholm med honom?

Finns Royal Dance på video?
Tycker han ser jättefin ut.
Vad kostar det med skick till stockholm med honom?

Royal Dance frakt är 850:- exkl moms dörr-dörr.
(För övrigt samtliga våra tai hingstar.)
/b

Samma för mig. Men det är väl DHL? TNT är billigare, också dörr till dörr-service i de flesta zoner, dock inte alla. 75 € inkl moms!

Samma för mig. Men det är väl DHL? TNT är billigare, också dörr till dörr-service i de flesta zoner, dock inte alla. 75 € inkl moms!

TNT Tyskland och Speedlink Holland.
Detta skulle vi kunna ha egen tråd för att diskutera.

/b

Verkligen! Bäst hjälp vad gäller detta har jag fått från stationerna. För en annan som är ny är man ju rätt utelämnad. Det var med hjälp från en station i Norrland jag löste det problemet!

Nu ska vi kanske inte stjäla tråden. Kan fortsätta i ämnet en annan gång kanske! :)

Det är lugnt för min del som skapade tråden om ni fortsätter. Intressant för mig också.

Är det ingen som har bilder på nån avkomma efter quaterback?:bump:

Hej!

Välkomna till Bukefalos! Hoppas allt löser sig med Colina (läste andra tråden).

Här finns några foton på ett hingstföl efter Quarterback - Conteur - Ritual. Vet inte om jag får länka men jag kan inte bara "norpa" foton på deras hemsida så jag hoppas att det går bra Ameo.

http://www.dressurblut.young-horse-gate.de/

Tryck på "HF v. Quarterback" i spalten till vänster så finns där bilder på fölet.

Mvh / Fia

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 509
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Mat Finns det någonstans man kan köpa sötsur sås så snarlik den som är på McDonald’s? Hoppas någon vet 🙏
Svar
4
· Visningar
351
Senast: Flavor
·
Avel Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar. Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i... 2
Svar
21
· Visningar
1 117
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Boendeyta med barn
  • Pendelparkering Stockholm
  • Livskristråden

Hund, Katt, Andra Djur