Quarterback

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 7 452

kicket

Trådstartare
Vad vet ni om honom? Läste någonstans om någon som sett en video på honom, vet ni vart?

Sv: Quarterback

Tack snälla. Han rör sig verkligen enormt, men verkade lite otaktisk, men det kanske är åldern. Har du sett honom live?

KL

Jag blev jätteimpad först, men ju jag ser av honom, desto mer skeptisk blir jag. Han ser inte ut att röra sig riktigt naturligt, det ser jobbigt och överdrivet ut, särskilt med tanke på hans unga ålder. Nej, jag är inte säker på att jag vill ha sådan rörelser på min dressyrhäst, faktiskt.

Håller med dig om att det ser lite forcerat ut, men samtidigt tror jag att elasticiteten behövs till många ston. Sen kommer han säkerligen ändra sitt rörelsemönster när han blir mer riden. De unghästar med spektakulär gång kommer ju oftast mer till sin rätt när de ridits lite mer. Tyskarna har ju en tendens att plocka fram OCH premiera det allra flashigaste på de yngsta hingstarna. Något som en viss tränare som jag jobbat en del med berkligen sätter sig emot... De är egentligen inte färdiga kroppsligt för det!

Har hört talas om två avkommor födda i år, båda som gummibollar...

Vilken gummiboll.!!
Skulle passa mitt sto perfekt. Tycker även priset var helt skäligt men inte frakten...2000:- till arlanda per skick!!!!

Verkar konstigt. Skickas det från Sosath borde det gå på samma sätt som jag använder!? Då håller det sig mellan 75 och 100 €. Då körs det oftast ut till stationen om det är inom rätt zoner.

Jag är faktiskt fortfarande riktigt imponerad och funderade länge länge på honom till ett av mina ston.
Han har ett mycket spektakulärt rörelsemönster men inte ett sådant som avskräcker mig så som däremot unghingstar som "går på spänning" gör.
Elasticiteten och spänsten hos Quaterback behövs till många av våra ston som jag ser.

Däremot har jag också otroligt svårt att förstå varför det skiljer så otroligt mycket i kostnader för skicken mellan olika importörer och varför t ex Kalmar anses beläget i yttre världsrymden och inte ens påtänkt att kunna nås av flygdistribution för vissa.....och hur enkelt som helst att leverera till för andra.

SÅNT gör definitivt att jag inte kan annat än välja bort vissa hingstar.
Har man flera ston och en inarbetad relation till veterinär och seminstation bär det emot att transportera ston och små föl land och rike kring....

Det är knepigt hur transportbolagen funkar.

Som jag fattat det delar de inte landet i olika zoner och döper dem. Typ A-zoner är lätta och dit kan man tom få det snabbare om man vill. Vissa zoner går inte att nå alls!!!

Men det går att kringå. Man kan behöva testa med olika postnummer i samma stad tom!

Hade skick nu i veckan som skulle till Grums. Dit skickade vi förra året!

I år säger TNT att det inte går. De har gjort det till en z-zon (tex). Ojdå. Vad gör man då.

Ringer DHL som säger att de inte kan skicka till den exakta adressen, men om jag väljer tex Grums centrum istället för den adress jag angivit så går det.

Vad bra tänker jag - så gör vi.

Nähe, säger DHL Tyskland. Dit kan vi inte skicka. Det tar tre dygn.

Men då kan plötsligit TNT Tyskland få dit det. Men det kommer dit vid 5 på eftermiddagen.

Ok, det får vi nöja oss med.

Upptäcker sen att skicket mellanlandar (flygs till Örebro) i Karlstad vid 11 på förmiddagen. Dit kunde "kunden" åka på 15 min, och det innebar att skicket gick att få ett halvt dygn tidigare än annars!!

Vi skickade andra skicket till poståkeriet i Karlstad direkt och det var där på morgonen!

Så det mesta går om man vill, men man kan få bråka och trixa lite. Jag lyckades ju tom lösa mitt norrlandsproblem! Synd bara att Highness dog så jag aldrig hann prova! :(

Sen en sak till. Är det helg strular det till det ännumer.

Kalmar är för mig inga problem alls. Om det inte blir helg - då går bara flygen till Arlanda och Göteborg. Spelar ingen roll hur mycket man är villig att betala. Tvärnej!

Man kan bli tokig för mindre i den här branschen.

Ngn som vet hur hans ben ser ut, korrekthet osv? Har ju i princip bestämt mig för honom till mitt rejäla sto. Hon rör sig ganska lätt men det kan ju alltid förbättras.

Jag förstår att det kan vara trixigt och att det krävs näst intill magiska krafter för att få till det ibland.

Vad som emellertid är svårt att förstå är att det för en viss importör skall vara helt och hållet omöjligt att kunna få ett skick till en ort åtminstone i närheten.
Senast vi använde en av importörens hingstar innebar det att vi i sista sekunden fick kasta oss iväg i bilen för att hämta upp seminet på en flygplats ca 15 mil hemifrån för att sedan vända åt andra hållet och åka till seminstationen....och sedan hem igen. En resa på totalt 45 mil och endast tack vare vår klippa till veterinär som inte tvekade att seminera vid midnatt fick vi dräktigt på detta skick.
Då hade vi ändå innan fått info om att det gick alldeles utmärkt att skicka till oss.
Numer får vi beskedet att det är omöjligt att skicka hit.

SÅ...vill jag inte ha det...och därtill betala mer än dubbelt så mycket för frakten jämfört med andra importörer av semin från Tyskland.

Jag har sett tre olika videos med honom och för varje video verkar han bli mer stark och balanserad med bibehållen elasticitet.
Han fick ju rätt medelmåttiga poäng på sin skritt men jag har läst om flera som sett honom skritta utan ryttare och då rör han sig tydligen lika utmärkt i skritten som i de andra gångarterna. Forcerad utbildning tror jag tyvärr kan leda till skrittproblem.
Det skulle vara intressant att få några internetadresser för att se på fölungar. Jag har bara hittat den hittills och den fölisen hade så konstig benställning att det var svårt att bedöma den.

Tack för alla svar allihop.
Jag gillar det jag ser men som sagt 2000:- per skick känns orealistiskt.
1000:- känns som gräns.
Om de då skickar är det ett strå då? Eller får man fler så det räcker en brunst?
Antar att det bara är till en seminering?

Ingen aning, det är ju färsk transportsperma så det håller sig ju inte så länge.

Sant..
Tycker det verkar knepigt om man ska behöva "jaga" seminet o inte vara säker på att det kommer fram o sen iaf få betala om det kommer "försent".

Problemet är ju också att man måste beställa före kl 11.00 dagen innan seminet kan skickas (kommer sent på kvällen). Ursvårt att avgöra om man ska våga beställa eller ej och det är dyra skick att chansa med!

Jag såg honom på Bundes i höstas, han är en fantastisk hingst med en underbar utstrålning. Han har inga extrema gångarter utan är elastisk med bra balans och han har en underbar utstrålning nästan som en ponny! Jag hade tagit honom mer än gärna med mig ända hem.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 509
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Mat Finns det någonstans man kan köpa sötsur sås så snarlik den som är på McDonald’s? Hoppas någon vet 🙏
Svar
4
· Visningar
351
Senast: Flavor
·
Avel Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar. Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i... 2
Svar
21
· Visningar
1 117
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka