jag skulle därför jättegärna vilja höra hur ni som har quarter och/eller paint tycker att de är som ras, hur de är i temperamentet osv.
Jag har en paint och har så haft sen 2007 och det är ett beslut jag inte har ångrat en enda dag. Jag träffar på en hel del paintar i olika situationer och jag har sett både paint och quarter i olika vardagssituationer, i olika tävlingsgrenar, hos olika tränare, i olika stall o s v. Jag kan inte beskriva alla dessa hästar med en gemensam form. Skulle jag ställa upp 7 av de paintar jag har i min närmaste omkrets skulle jag inte kunna visa upp två likadana. Inte ens min egen häst helsyster var stöpt i samma form som min egen, även om de i utseendet var mycket lika vid en första anblick...
...MEN, de är alla trevliga, kloka, roliga och vackra. De är friska, sunda och stabila. Och de är hästar.
De varierar i storlek, i typ, i färg, i fläckmönster, i energinivå.
Av alla paintar jag har träffat kommer jag bara på en enda med stora hovproblem och i det fallet spelade rasen ingen roll, eftersom problemen kom från att hästen inte fått rätt näring varken i mammas mage eller som växande häst.
Min egen paint har små hovar, men jag har aldrig upplevt att hon haft några problem med det. Dessutom har hennes hovar sakta vuxit sig större, med hjälp av träning, att hon blivit äldre och rätt hovslagare.
Mitt tips till dig är att åka till tävlingar och titta. Helst tävlingar som arrangeras av eller i samarbete med rasföreningarna SPHA/SQHA eller andra tävlingar där det finns klasser godkända av moderföreningarna APHA/AQHA. För då får du se de olika typerna, du får se flera hästar samtidigt och du kan få kontakt med andra ryttare inom raserna. De kan berätta mer om sina egna hästar.