Quarter Canyon

Yrja

Trådstartare
Erfarenheter och åsikter om märket. Är det att lita på?
Fördommarna poppar ju upp i huvet på en när något säljs på h**ks. Jag VET att det är bättre att hitta en beg sadel för samma pris och det är meningen att jag ska göra det också. Men om jag inte lyckas.

Hade tänkt lägga mig högre i pris men det visade sig bli svårt just nu.

För mig är det ovesentligt hur skön den är för mig. Jag är inte så kinkig när det gäller komforten för ryttaren sålänge den inte förstör min sits. Det viktiga är sadelns passform och komfort för hästen. Kvalitén på bommen.

Jag vet att bara bommen kan kosta kring 3000:- på en bra sadel. Men om vi nu ska se till dessa billigare sadlar - kan man räkna med att en sån sadel håller sin form (nu pratar vi om bommen och det som är vesentligt för hästen)? Hur länge? Hur är passformen?

Vilka märken tycker ni att man kan se efter om man vill hitta en beg sadel kring 5000:-?

Sv: Quarter Canyon

Grannen har haft en sådan :smirk:
Kan bara säga att man får vad man betalar för. Lädret känns mer eller mindre som papper :(
Bättre att köpa en kvalité sadel för samma pris och kunna ha den i många år, elternativt sälja för nästan samma som du köpte den för.
Än att köpa en sådan som inte är så hög kvalité som sedan går sönder :crazy:

Finns många bra begagnade sadlar ute:
Bra märken för lite pengar är Continental, Circle y, Circle L, Deuber & Partner, Premier och Crates mfl

Tack tack. Ja just nu lutar det åt att jag tar ut ngn och att han ev har lite sadlar med sig. Verkar vara få som provat QC-sadlarna.

Sök så hittar du fler trådar om sadlarna!

Senast ändrad av en moderator:

Hej

Personligen känner jag inte till något om Quarter Canyon men rent generellt så är det i 99.9% bättre att köpa en begagnad sadel från en välkänd sadeltillverkare än att köpa en "billig" sadel. Mitt råd till dig skulle vara att du försökte hitta en TexTan eller liknande.

Jag beställde en av dessa billiga sadlar (inte Quarter Canyon) för ett tag sedan (nyfikenhet) och det visade sig att den inte låg rätt på hästen. Jag tog isär sadeln och jag har en del bilder på hur den var sammansatt - jag vet inte om man kan lägga in bilder här men de är rätt skrämmande.

Vad gäller sadelträ så använder man normalt en träbom som är täckt med rawhide. Tillverkare som Bowden i TX är ledande. Ralide är också ett vanligt märke men inte av samma kvalitet om man tänker sig "Roping". De flesta Ralide har också ett "säte" som redan är gjutet och därför kan inte ett Ralide trä användas om man vill göra en sadel där ryttaren sitter "djupt" i sadeln.

Tänk så här: En bra roping sadel (custom) kostar ca $5,000.00 vilket är lika med ca 32,000.00 SEK. En bra ny TexTan kostar ca $2,000.00 (13,000.00 SEK) - Om du kan hitta en för ca 6 - 8,000 SEK så får du antagligen en bra sadel. Att köpa en helt ny sadel för 3,500.00 SEK innebär att du får göra avkall på kvalitet och hållbarhet.

Marty

Jo jag ha tänkt på det. Men usch vad jag önskar att jag hade mer pengar. Har nu bestämt mig att leta efter en märkessadel som jag vet att andra kan rekomendera. Continental hade ju varit guld om man kunde hitta en till ett bra pris som passar kusen bra. Ska prova en vänninas och se hur den ligger på honom.

Jag hade en QC sadel till mitt varmblod ett tag. Köpte den ny från Hööks. Sadeln är väl okej, men lädret är lågpris, och som någon redan sagt; man får det man betalar för. Under en ridtur kom jag och hästen i konflikt vilket resulterade i en 180 grades vänding och idel bocksprång. Den lilla, lilla remmen, eller snöret snarare, som håller ihop "sadelgjordstroppen" (vet inte vad det heter) gick av och jag for i backen. :crazy: Min nästa westernsadel kommer inte bli en QC från Hööks iallafall.

Liknande trådar

Western Hej! Har lite smått börjat träna western med min kallblodskorsning. Har börjat fundera på att kanske kanske prova tävla någon...
Svar
13
· Visningar
4 995
Western Har precis fått veta att varken westernsadeln & den engelska längre passar hästen, så nu är det sadeljakt igen.. :( Ska tillbaka till...
Svar
13
· Visningar
2 550
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025