Quadrisol och avmaskning?

M

majja22

Hur går det ihop? Har läst att man inte ska avmaska tidigare än 2 veckor efter hästen har fått ex. lugnande medel, men vad gäller med ett NSAID preparat?Quadrisol i detta fall. Kuren är avslutad på fredag på min häst, hur snart efter kan jag avmaska(Ivomec)?
Jag hittar ingenting om detta på bipacksedeln på Ivomecen,att det skulle vara farligt, är det någon som VET? Är det bara att maska på, eller ska jag vänta som sagt? Vill inte orsaka ett dödsfall liksom :crazy:
Blir ju lite problematiskt eftersom vi tänkt släppa dem på bete på lördag, så egentligen bör jag avmaska på onsdag. Får väl skjuta på det i värsta fall...

Har inget svar på din fråga men jag tycker att du ska kontakta din veterinär och höra vad denna har att säga. Som sagt, du vill ju inte orsaka ett dödsfall och då är det bättre att ta det säkra före det osäkra.

Hoppas att det löser sig med betessläppet. :)

Jag har rint både Läkemedelsupplysningen och veterinären, och båda är överrens om att jag INTE bör avmaska när hon går på Quadrisol.Ska vänta minst en vecka efter avslutad kur. Så....., får väl vänta ett tag till med betessläpp :(

Men det är ju ändå inte det värsta. :) Sen har pållen ju hela sommaren på sig att ta det lugnt och bara vara... :cool:

Jo jag vet... Men denna sommar vill jag ge dem en hel betes-säsong (maj-sep) eftersom förra sommaren fick vi ta dem från betet redan i början av juli. Min häst var inte bra i kroppen, så det var på vets.begäran.
Men men, ett par veckor hit eller dit spelar väl ingen större roll....

Annars tänkte jag att jag kan göra en mindre hage i sommarhagen innan de är avmaskade, så kan de skita ut masken där. :idea:
Då får de ju tillgång till gräs i alla fall,för det är ju så GOTT!! :d

Så länge du inte ska använda den mer i sommar och mockar ur den väl så funkar det nog utmärkt. :)

DEt skulle vara intressant att vet om det finns några fakta bakom eller om det bara var ett allmänt försiktighetstyckande baserat på gamla historiska fakta.
För länge sen fanns några avmaskingspreparat som innehöll organiska fosforföreningar nervgiftseffekten av dessa förstärktes kraftigt av plegicil o tillsammans med succinylkolin ("pilgift") var de direkt dödliga. Banminth o Ivimec är visserligen nervgifter bägge två men Banminth tas inte upp från tarmen (risken finns om man skulle använda grisbanminth till häst eller hund o då kan det bli livsfarligt) Ivomec påverkar bara nerver som finns inne i hjärnan o passerar i normala doser o på normala djur blod-hjärnbarriären.
Att dessa preparat skulle interagera med lugnande har jag inte hittat något om. Att de skulle interagera med NSAID verkar för mig vara att dra försiktighet utan fakta bakom ett steg längre, rätta mig gärna om jag har fel o missat något.
Själv skulle jag utgående från det jag vet idag inte tveka ett ögonblick att avmaska en häst som står på NSAID.
PL

Håller med PL. Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara farligt, och jag har själv avmaskat många hästar som fått div mediciner

Att man inte ska avmaska nära inpå när hästen har fått lugnande bla står i apotekets "Hälsoråd för häst" under avsnittet avmaskning. Det är därifrån jag har fått det. Har boken i stallet så jag kommer inte ihåg texten ordagrant.
Sen vet jag inte om det var av försiktighetsskäl eller ej som både läkemedelsupplysn. och vet. avrådde mig att avvakta med avmaskningen,det kan ha varit så, jag frågade inte så mycket runt det hela, utan rätt och slätt om jag kunde avmaska när hon går på quadrisol. Båda tyckte jag skulle vänta en vecka efter avslutad kur, vet inte vad de baserar det på..

Men det är alltså ingen fara?

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 406
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 134
Senast: MayGrace
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
259 720
Senast: sassiball
·
Hästvård Jag tänkte försöka styra upp avmaskningen i vårt stall. Som ett steg i detta tänkte jag göra ett formulär för avmaskning till varje...
Svar
9
· Visningar
1 381
Senast: amalia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka