Pyttesår i trampdynan

Ishtar

Trådstartare
Ena whippeten har fått en litet litet sår under tassen, i trampdynan. Märkte att han haltade i morse på väg till hunddagis. Sa till dem att sätta på lite bomull eller nåt och tejp så inte grus kunde komma in. När vi gick hem (ingen lång prommis) så hade han tyvärr ingenting o haltade hela vägen stackarn.

Så fram med era bästa tips, jag gissar att det inte är ett helt ovanligt problem. Men jag vet att gör man ingenting kan sånt här gå jättelångt och sluta illa, vet en som fick operera tassen. Såret blir till sist ett infekterat hål och gruskorn blir inkapslade i trampdynan osv.

Tips på praktiskt skydd som man kan ta på när man går ut och annat angående detta. Hur kan man veta att det inte är nåt däri? Såret är bara ca 1-2 mm stort men jag ser att det fastnar massor med smuts och smågrus utanpå när vi är ute.

Mvh Ishtar

Senast ändrad:
Sv: Pyttesår i trampdynan

hej
min terrier blev biten av en grävling i trampdynan under en träning för ett pare veckor sen.

Jag har gjort så att jag tvättat såret med jodopaxlösning morron o kväll. se till att du får ur all smuts o ev. grus. Har haft penecillin salva på för att förhindra infektioner ( blivit rekomenderad att man kan ha vanlig spensalva istället oxå). Hållt honom så stilla som möjligt. När vi varit ute har han fått ha bandage på sig; steril kompress, gasbinda o tejp.

Har självklart haft kol så att han äter o dricker ordentligt osv.

Läkningen har gått upp o ner men nu är det riktigt fint.

Mvh

Ida

Oj så lång tid, detta går förhoppningsvis snabbare eftersom det så otroligt litet. Jag hoppas han går framåt med bandaget på :D

ja
det har varit ganska påfrestande. Men vårt sår var nog en del större än ert.

Jag trodde att min herre inte skull acceptera bandaget då han kan vara lite svår.. Men fast det var första gången för honom med något sånt så gick det jättebra, han rörde inte bandaget alls.

Lycka till, hoppas Ni får en smärtfri läkningsperiod.

Ida

När min hund skar upp trampdynan fick jag rådet av vet att blanda grönsåpa m vatten i en skål och låta honom ha tassen i det. Läkte kanon!

Vet har även "stövlar" som skyddar, vet ej om vanliga djuraffärer också ha.

min labbe pajar sina klor då och då och har även haft sår på tassarna så jag antar att det är samma princip. tvätta med steril koksaltlösning, finns i praktiska engångsförpackningar. jag skulle inte använda jodopax o dyl, det dödar ALLT och svider dessutom rejält. lys med ficklampa så du är säker på att allt skräp är ute ur såret och sätt sedan på ett vanligt tassbandage med vetflex/vetwrap runt. jag brukar byta en gång om dagen, tvätta och kolla att det ser okej ut. när såret är i stort sett läkt har jag haft på en strumpa med en plastpåse runt och tejpat fast allt på promenaderna. brukar ta max en vecka innan han slipper både bandage och strumpor.

Hej & tack för bra tips om den här tejpen, det är den där superelastiska i glada färger som är som tyg ungefär va?

Jag ska till djuraffären idag och se vad jag kan hitta, idag har han på sig en plåster runt tån och mockasin fäst med mina hårsnoddar runt tassen. Tur man har barn i huset så man hittar dylik utrustning! :D

Sent igår kväll tog jag en ordentlig titt utrustad med ficklampa, pincett och nål. Det hade blivit ett hål, jag petade i nästan en hel TIMME för att få ut all sand. Vilken otroligt tålmodig liten whippet jag har, han låg och blundade för det mesta och rörde sig inte en milimeter medans jag grävde runt där med nålen. Slutade INTE förrän jag inte kände några korn, det raspar ganska tydligt mot nålen.

Hoppas jag inte behöver åka in till vet för att ev. skära upp den om något är kvar där inne i lilla tassen. Min självriskperiod har precis gått ut såklart...

Min hund skar sig i trampdynan förra sommaren, hjälp vad rädd jag vart, det blödde nåt så in i...
I alla fall så sköljde jag rent med saltvatten lösning, dränkte sen en steril kompress i lösningen, satt den mot såret, gasbinda plus tejp. sen när hon var utomhus åkte en strumpa ocskå på=)
Så vacker hon blev!! ;)
Bytte kompress morgon och kväll några dagar sen var det läkt!

Doggyboot eller självhäftande linda (typ equiwrap) borde ju fungera. Min italienare blåvägrar gå med boot, men traskar utan problem med linda (när hon har haft klokapselbrott).

Visst kan det gå illa med grus i trampdynorna! Jag träffade i våras en dam och hennes JR (eller om det var en DSG) hade varit konvalecent mer eller mindre i ett år på grund av grus i tramdynan innan de fick ordning på det.

Hoppas det går bättre för oss, bara jag fått ut alla sandkorn så...

Här är bilder på sjukligen :love: blev jättemörka bilder pga mobil & jag har inte tänt lampan som jag ju borde ha gjort. Nu har han bara gasbindan för det känns onödigt att ha den nyinköpta svarta hundskon inomhus. Jag min klantskalle måste ha tappat den nyinköpta självhäftande svarta lindan på jobbet på väg hem, meningen är att han ska ha gasbinda+det hemma. Får bli imorrn!

tassen070613_01.jpg

tassen070613_02.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka