Pyroman....?

fettso

Trådstartare
I natt brann min systers stall/lada upp:cry:hon vaknade 23.30 av att hon hörde ngt, hon gick ut och gick runt ladan och uthuset för att kolla så allt var ok och det var det.
00.30 vaknade hon igen och igenom fönstret ser hon lågor i lösdriften,hon skriker till sin sambo att ringa 112, och springer ut för att rädda sina hästar.
Hon har två pensionerade arabhästar som går på lösdrift, varav den ena alltid sover inne på natten.

När hon kommer ut så står hela stallet i lågor, men hästarna hade sprungit ut och sprang i hagen uppskärrade.
Vilket inte är bra då dessa hästar inte är 100, hon har tagit hand om dom så dom får bra sista år.
Allting brann ner och branden spred sig även till intilliggande uthus-länga där hennes sambos+ en annan vil stod(dyra amerikanare)men där kunde branden släckas.
Barnens cylkar+ute leksaker osv gick åt:devil:.
I stallet fanns alla mock redskap, longerlinor,spön,inspänningstyglar,täcken,skottkärra och gamla minnen från andra hästar, då detta var våra föräldrars gamla gård har vi alla haft hästar här,på logen fanns allt foder 3 sorter+ mineraler,300 balar hö + en hel del halm,virke att klä om lagården med till våren,åkergräsklippare,+ cyklar,fler täcken,sadlar,träns, ridstövlar,ridkläder,hjälmar ja rubbet+en massa annat typ röjsåg och andra maskiner.

I byggnaden finns inga gamla kablar så jag vet inte vad som hänt, men det känns som att ngn tänt på.
Får se vad utredningen visar.
Detta är hemskt:cry:en tillfällig lösdrift ska ordnas i ena enden av uthuset och min andra syster har gett en del hö.
Jag ska bidra med täcken till hennes hästar, som tvingas stå ute några nätter.

Tur att min syater vaknade annars hade det lätt spridit sig till huset.
Hon har ju två barn dessutom.

Sv: Pyroman....?

Fy va hemskt.

Jag har varit med om liknadne själv så jag vet va det sätter för spår.
Jag tänker på er!

usch hoppas man får tag på personen som gjorde det. har svårt och tro att en brand bara startar så där.

Fanns visst inga elkablar...

Själv stänger jag strömmen till stallet på natten...

Elkablar måste det ju finnas, men enl TS inga GAMLA elkablar. (Tyvärr spelar det ju ingen roll om de är gamla eller nya om en gnagare får sätta tänderna i dem...)

Sorgligt att sådant händer, men tur i oturen att ingen skadades.

Åh...jag fattade nog fel då;)... Det är oerhört tragiskt när det händer sånt här. Jag står precis inför att byta elen i stallet men poängterade för elektrikern att möjligheten att stänga av strömmen nattetid var ett måste...är lite nojig:o

Fy vad hemskt!

Att stallet ska brinna upp är min mardröm. Speciellt om hästarna står där inne! Tänker på det varje gång jag stänger dörren till stallet på kvällarna.

Usch det är min mardröm! Jag har ju alla hästarna inne på nätterna.
Hoppas att det löser sig för din syster!

vad hemskt!

men varför misstänker du att någon tänt på??
är inte ofta att pyromaner tänder på stall, det brukar mest vara gammla uthus... Om det snek nån omkring så borde dom väl ha hort sett något? Det är inte såå enkelt att få det att brinna ner, då måste man använda bensin e.d...

Tur att hästarna klarade sig!! Det andra kan man ju köpa nytt...

Jag hörde om detta i morse - absolut skittrist verkligen! :(

Kan inte låta bli att andas ut över att det inte hände för 3-4 år sedan när vi hade 5 hästar inne på stall och ingen lösdrift... :crazy:
(Jag har haft häst i detta stall i 7,5 år.)

Hoppas innerligt att det inte var en pyroman utan att branden hade naturliga orsaker. Inte för att det gör saken ogjord, men hur ska man någonsin känna sig trygg om det är någon som fjuttat på???

Jag vet hur det känns. Miste själv en häst i en stallbrand för ganska många år sedan (1983)

Hoppas hästarna inte tagit skada iaf, det materiella går att ersätta, även om allt känns jobbigt.

Fy, vad olyckligt. Det är väl speciellt jobbigt nu precis innan jul och allt. Hoppas att det löser sig för dom! Stackare! :(

Jo precis tänk om det hänt då:(Blir orolig över vårat gamla stall också.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 175
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 766
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV