Putsa rator, under tiden hagen används?!

Sv: Putsa rator, under tiden hagen används?!

Någon undrade hur grejorna ser ut som man använder för att sköta hagen. Vi putsade beten för sista gången denna säsong. Använde då först en betesputs:
Gr%C3%B6n_TR.jpg

och sedan körde jag med en gräsharv för att dra sönder gödselhögar och lufta ytan:

grasharv_ny.jpg

Supertack !
Dessa verkar vara ganska omöjliga att köpa begagnat vad jag förstår :-(
Synd, som hästägare har man inte direkt råd i att investera i sådana dyra grejer !

Sv: Putsa rator, under tiden hagen används?!

Supertack !
Dessa verkar vara ganska omöjliga att köpa begagnat vad jag förstår :-(
Synd, som hästägare har man inte direkt råd i att investera i sådana dyra grejer !
Slår man bara tillräckligt ofta så kan man klara sig med en gammal slåtterkniv på traktorn. Brukar finnas på blocket för 1000-2000:- (nu är det inte säsong för dessa produkter!). Den slår inte sönder gräset i ratorna som en betesputs men det funkar ändå om gräset inte blir för långt. Har man sorkhål och/eller högar med avföring så kan man köra över med en gammal vält.

Har man mindre hagar, kanske upp till ett hektar så går det att använda en röjsåg med gräsklinga. Den är ju också bra att röja längs stängsel med också! Sätter man sedan på trimmerhuvud så kan man använda den längs med hus och runt träd och buskar också.

Det viktiga är inte hur man tekniskt går till väga utan det viktiga är att resultatet blir bra. Sedan bör det vara så enkelt och bekvämt att det faktiskt blir gjort också!

Liknande trådar

Hästvård Jag har två hästar som alltid har högt epg med små blodsmaskar. Jag har inte mycket mark ca 1 hektar jag delat till en sommar och en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 852
Senast: Cicci75
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 875
Anläggning Jag bor i en del av Sverige där stora hagytor inte är jätte vanligt. Min dröm är såklart en stor och lerfri hage med skog, backar och...
2
Svar
37
· Visningar
3 447
Senast: Efwa
·
Hästvård Har precis fått svar på träckprov på mina hästar och två stycken hade väldigt hög förekomst av blodmask. Den ena så mycket att jag blir...
Svar
16
· Visningar
2 098
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?