Putsa rator, under tiden hagen används?!

Caca

Trådstartare
Vår situation är följande;
Släppte på hästarna på vinterhagarna för ca en vecka sedan. Det fanns då en hel del uppvuxet gräs, trots att hagen varit putsad under sommaren. Vi resonerade kring det men tyckte det var OK att släppa dem på det. Redan nu ser man var hästarna äter med följd att det blir en del högt gräs lämnat kring ratorna.

(Innan de släpptes i vinterhagen hade de gått i stora sommarhagar, ingen av hästarna har mask enl träckprov.)

Frågan är; skulle/brukar ni putsa av ratorna under tiden hästarna använder hagen? Om man bara slår av ratorna med putsen och sedan lyfter den och kör till nästa så kan man väl inte sprida så mycket "mask"? Och är risken för det egentligen ens befintlig nu när hästarna inte hade mask (ägg) enl träckproven? Hur hade ni resonerat? Vädret är inte direkt på vår sida, regnigt...

Anledningen till att vi vill putsa är väl egentligen mest att det ser trevligare ut...

// Caca

Sv: Putsa rator, under tiden hagen används?!

Jag har putsat med hästarna i hagen. Inte varit någon skillnad i träckprovsresultat de åren jmf med oputsade år. Och då bara putsat som vanligt, inte lyft putsen utan kört över hela betet. Sprids gör ju inte gräset, hur menar du då? De slås av och hamnar på backen, dras ju inte med eller sprids?

Vi putsar inte med hästarna i hagen. Inte av skälet att det skulle spela någon roll för parasiter. Jag tror att en putsad hage alltid är bättre för att undvika fuktiga områden i djupt gräs som kan få parasiter att klara sig länge.

Anledningen är väl framför allt att inte hästarna ska få för sig att äta av avslaget gräs som kanske börjar jäsa/mögla. Är det riktigt tjock gräs i ratorna så kan det bli högar som det kan ta några dagar innan de är torra. Är nog främst min hustru som är orolig för detta! Sedan ska ju varken djur eller människor vara i närheten av betesputsen (risk för stenskott!) medan man kör.

Kanske ska förtydliga att 'hästarna i hagen' inte var rent bokstavligt att de gick kvar där medan putsen körs, de tas bort från hagen då, men får ju gå tillbaka igen direkt.

Det slagna gräset kan vara ett problem, jäst har det aldrig gjort här, kanske för det inte är så tätt gräs när det slås, då är jag mer 'rädd' för det när det torkat, för då kan hästarna, ffa om man putsar framåt hösten, äta av det torkade, och 'missa' att det är växter de normalt inte skulle äta av alls. Dock har ingen hitills blivit sjuk, men..

tack för era synpunkter!

Nej, tanken är ju inte att hästarna ska vara i hagen just när vi (sambon:angel:) kör, men de ska ju vara där dagen efter igen.

Tanken på mögel i det slagna gräset har inte slagit mig... Om man är uppmärksam kanske man kan samla ihop gräset, det är ju som sagt ganska avgränsade områden som behöver putsas.

Inte heller tänkt på att det slagna/torkade gräset kan ändra smak och att de då kan luras att äta... Har dock inga synliga "ogräs" eller giftiga växter, vad jag vet alltså :crazy: Har sett en del stånds i angränsande marker men vi verkar klara oss. Vilka växter brukar ni vara uppmärksamma på i "vinterhagar-sammanhang"?

Jag har heller inget giftigt i hagen, men ser att t ex måra som de inte rör när den växer, äter de sen torr. Nu är den ju inte giftig, men blir ändå lite nervös då jag ju aldrig kan vara 110% säker att det inte smugit sig in ngt 'inte lämpligt att äta'

Jag trodde att man SKULLE slå ratorna när hästarna använder hagen (fast kanske inte just när de är i den) eftersom de små masklarverna som kläcks i högarna, klättrar upp på gräset och sitter i toppen och väntar på att bli uppätna inte klarar sig då. Men kanske man även ska samla in gräset för att inte larverna ska klättra upp på ett nytt grässtrå?

Kanske Madick eller någon annan som är duktig på detta kan reda ut detta?

Det där med att låta slaget gräs ligga kvar i hagen eller inte är ju en annan femma! De växter jag ser upp med i vinterhagen är väl samma som jag ser upp med i sommarhagen; vinterhagen blir ju mer nagelfaren än sommarhagen där det brukar finnas mer att välja på. Vad man bör vara uppmärksam på är de växter som även i torrt tillstånd är giftiga, alltså där giftet inte försvinner vid torkning så som det gör i t.ex. smörblomma.

Senast ändrad:

Jag trodde att man SKULLE slå ratorna när hästarna använder hagen (fast kanske inte just när de är i den) eftersom de små masklarverna som kläcks i högarna, klättrar upp på gräset och sitter i toppen och väntar på att bli uppätna inte klarar sig då. Men kanske man även ska samla in gräset för att inte larverna ska klättra upp på ett nytt grässtrå?
Vi brukar slå i samband med att vi flyttar till nästa hage. Den slagna hagen får vara fri från hästar minst 4-5 dagar. Vi samlar inte in gräset, det blir ju ungefär samma konsistens på resterna efter betesputsen som efter en vanlig gräsklippare och är omöjligt att få upp med maskiner.

Nu kommer jag säkerligen låta urkorkad...men vad i hela fridens namn är "rator" för ngt? :confused::o

Rator är områden i en gräsvall som betesdjur väljer att inte äta.

Orsaken kan vara att de har lämnat sin avföring där, att gräset inte är smakligt eller att det finns växter som är giftiga där.

Ahhhh, på så vis :)

Tusen tack för den informationen, jag hade aldrig hört talas om just det ordet faktiskt.

Vi har 4 hagar men vi har inga maskiner att putsa med.
Inga grannar med maskiner heller.

Vi har dock en traktor :)

Vad skulle vi behöva köpa för att putsa iordning våra beten som har en del rator !

Gärna länk till hur "prytteln" ser ut då jag inte vet något om jordbruksmaskiner !
Läser ju om ståtter men det verkar ju finnas olika varianter av sådana oxå ?

Finns det några andra alternativ att få ordning på hagarna ?...trimma & kratta *pust* ???

kl

jag har också en fundering ang ratorna.

Jag har väldigt mycket rator i beteshagen pga vass-ruggar. Hur kan jag göra för att kväva det, och se till så att gräset tar överhanden?

Kalka? eller behöver marken kväve?

vallen har stått i två år, och sen haft hästar där under denna sommar.
Jag har inte haft gödsel på. Endast fått den putsad en gång förra sommaren

Vi har en del rator i hagen där våra hästar aldrig äter,det är deras bajsställen.;)
Men nu har vi fått hem en ny häst som inte har fått gå ute så mycket som våra och som inte heller haft så stora hagar att han kunnat välja betställe,denna häst betar glatt av ratorna!!!:eek:
Våra hästar har aldrig i princip mask då de inte betar i rator och har stora hagar som betesputsas titt som tätt.
Hur tror ni detta blir nu när denna häst kanske betar på fel ställen ???

Vi slår medan hästarna är i hagen, och det går utmärkt. De har mängder med färskt gräs att äta, och skulle inte få för sig att börja äta gräs som ligger i "skitområdena."

Som ts kan jag bara meddela att vi under helgen gjorde som följer;

Sambon slog alla rator med betesputsen och sedan krattade jag upp allt gräs... Det resulterade i ungefär 3 vagnar (traktorvagnar) och en otrolig träningsvärk! Men nu är det gjort och hagarna ser trevligare ut! Kan dock inte rekommendera det, jag är envis som synden men det var väl jobbigt. Ska putsa x flera innan de släpps på nästa år. Hej svejs!

Någon undrade hur grejorna ser ut som man använder för att sköta hagen. Vi putsade beten för sista gången denna säsong. Använde då först en betesputs:
Gr%C3%B6n_TR.jpg

och sedan körde jag med en gräsharv för att dra sönder gödselhögar och lufta ytan:

grasharv_ny.jpg

Liknande trådar

Hästvård Jag har två hästar som alltid har högt epg med små blodsmaskar. Jag har inte mycket mark ca 1 hektar jag delat till en sommar och en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 852
Senast: Cicci75
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 875
Anläggning Jag bor i en del av Sverige där stora hagytor inte är jätte vanligt. Min dröm är såklart en stor och lerfri hage med skog, backar och...
2
Svar
37
· Visningar
3 447
Senast: Efwa
·
Hästvård Har precis fått svar på träckprov på mina hästar och två stycken hade väldigt hög förekomst av blodmask. Den ena så mycket att jag blir...
Svar
16
· Visningar
2 098
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?