Pust, pust, pust...

Pinkilly

Trådstartare
Va trött jag blir...

Det är så jobbigt när det händer ens hästar något och man inte vet vad det är och olika personer säger olika saker...

*Började i lördags, såg att pållan var halt hö. bak. Tänkte avvakta några dagar för hon brukar busa till det i hagen rätt rejält.

*Måndag vill jag inte vänta längre och ringer ut vet. Hon säger fång, hovröta och troligtvis hovböld hö.bak-att det är därför hon haltar. Detta pga hon har digitalpuls i alla fyra samt varm om hovarna. Samt att hon tycker att de ser fula ut, tror ej pållan kan gå utan skor alls. Resultatet blir boxvila fram till fredag(idag), finadyn samt att jag skulle ta ut en hovis tills idag som skulle försöka verka fram hovbölden och sen skulle vi höras igen fredag(idag).

*Sen har pållan stått på magert hö, finadyn och vila tills idag. Fyra dagar. (Pållan varit jätte duktig!)

* Idag på f.m kom hovis, en ny som jag inte haft förr, min var sjuk men den verkade vara bra. Hovis sa fin kvalite på hovarna, ingen röta och ingen böld. Hon tyckte. INTE FÅNG. Sitter någon annastans.
Eftersom vet. sa när hon var hos oss att vi skulle höra vad hovis sa oxå så tänkte jag va bra, då är det inte fång. Så då tänkte jag att jag skulle släppa ut henne i den riktiga hagen en sväng...

*Bad choise kan jag ju bara säga. En av polarna blev sur och sparkade... lyckoträff på Sagas bog... jippi. Blev uppfläkt ganska djupt. In med pållan i stallet igen och ringa ut vet. Vet. vill inte sy för att det blev en ganska stor ficka ca 1dm så jag måste försöka hålla det rent och ge antibiotika. Pratade då med henne om Sagas historia under veckan, var en annan vet. som kom idag. Hon sa att det kan vara fång ändå och att hovis inte kan säga så. Vet. idag känner samma sak på hö.bak att hon reagerar vid ballen och tror även hon att det nog är en böld där men att den är för långt upp för hovis att se plus att det är digital puls lite på båda bak och ska konferera med min tidigare vet och sen ska hon(från i måndags) ringa upp.

* Vet. från i måndags ringer upp och håller på att det är fång, men att vi nog fått åt det i tidigt skede. Hon förlänger dosen finadyn och ska fortsätta stå på box. Jag ska tempa och kolla digitalpulsen varje dag och sen höra av mig till vet. nr 2 som var ut idag nästa torsdag för då är vet. nr 1 från i måndags ledig igen...

*Nu har jag precis kommit hem från stallet och har försökt limma på en kompress/bindväv över såret med textil lim för att inte sågspån ska komma in (förslag från vet.)

*Summa sumaro är att jag nu ska hålla koll på såret så det inte blir infekterat då kunde det bli akut, ge finadyn samt antibiotika, ha henne på box, kolla digital puls och temp varje dag samt se till att magen fungerar...

Jaha, så där sitter jag nu... pust... Ville bara skriva av mig lite... kom gärna med tankar eller funderingar.

(Det är en himla tur att jag blev arbetslös just i måndags när det hela började för jag bor ju i princip i stallet nu...)
 
Sv: Pust, pust, pust...

jösses, vilken otur. Kan väl inte säga så mycket annat än: Kämpa på och försök att ta det lugnt när du kan! Massor av lycka till och tumhållande för att det inte ska bli värre utan läka snabbt!
 
Sv: Pust, pust, pust...

Imorgon är sista dagen på antibiotika för såret och igår var sista dagen med finadyn för fången. Ska ringa till vet. imorgon och berätta hur läget är. Hon är fortf varm i höger bakhov och har digital puls där. De andra benen är nu fina och ingen puls. Hon haltar fortfarande på benet men det har ändrat karaktär till att hon tar kortare steg istället för att "dippa" ner den sidan på kroppen när hon sätter i som hon gjort förut.

Jag har faktiskt ingen aning om vad vet. kommer säga imorgon men jag hoppas att hon kommer få börja röra på sig lite för nu börjar hon bli less i boxen... eller ja det går fortfarande bra men hon är väldigt pigg när jag tar ut henne på den korta promenaden jag tar nån gång då och då för magens skull.
 
Sv: Pust, pust, pust...

hoppas det går bra för er *håller tummarna* men varför inte åka till kliniken och röntga ? då vet du ju om det är fång och hur du ska gå vidare. är det fång så är det ju en låång rehab.
 
Sv: Pust, pust, pust...

Jo vi har pratat om att åka in till kliniken men vet tyckte att vi skulle börja så här. Men jag hoppas att jag kan boka en tid idag när jag ska prata med henne för jag vill åka in och röntga för att se om det syns något.
 
Sv: Pust, pust, pust...

Pratade med vet idag. Hon sa att vi skulle avvakta över helgen och se om det kommer fram någon böld och annars så ska jag ringa en annan vet på måndag och boka tid på kliniken för utredning och röntgen. Hon sa att om det hade varit fråga om fång så hade vi hejdat det så fort så hon menade att det inte fanns någon risk för hovbensrotation. Men att det antagligen var en böld i hoven ( det har ju även kommit mugg precis där vet. trodde att bölden satt in på höger balle).

Hon sa att vi bara skulle avvakta över helgen men jag skulle se så hon inte fick mer feber, då frågade jag vad mer feber var och då sa hon ja över 38,5 iallafall. Jahapp, ikväll när jag skulle tempa så hade hon självklart 38,6 grader... ringde vet igen (ännu en ny) men trodde inte att det var nån fara direkt utan vi skulle avvakta till imorgon oxå skulle jag tempa och sen ringa igen.

Men frågan är ju... för hon har nu varit utan finadyn i två dagar, kanske det är den tempen hon egentligen haft hela tiden som har kommit fram nu för finadyn är ju febernedsättande oxå.

Ja fyyy va jobbigt det är... om jag bara hade henne hemma men jag har ju henne en mil bort oxå måste jag vara där tre gånger om dagen, bor ju praktiskt taget där...
 
Sv: Pust, pust, pust...

Usch vad jobbigt, att ingenting kan få lov att vara enkelt.... Håller tummar och tår att pållan repat sig idag!
 
Sv: Pust, pust, pust...

Imorse hade hon 37,6 så det var skönt! Hoppas att hon har bättre temp ikväll oxå så kanske det bara var en liten febertopp.
 
Sv: Pust, pust, pust...

Tänkte bara uppdatera om någon undrar hur det gått!

Saga är nu frisk... men vilket himla skit alltså med veterinärerna.

Tillslut kom jag ju till kliniken och då sa den veterinären ( som är den med mest erfarenhet här) att det inte var fång och att han inte hade satt henne på boxvila, som troligtvis hade förvärrat grundskadan eftersom det är bäst att de får röra på sig om det går så att de inte blir stel.

Men hon hade ju blivit halt på grund av sparken som oturligtvis kom samt att hältan bak var kvar, inte så konstigt när hon bara stått på box...

Vi åkte hem obehandlad och skulle börja röra på oss, sen tillbaka efter 4 veckor och det var bättre men inte borta helt så hon fick behandling och sen nu efter några veckor till är hon frisk.


Kan ju inte låta bli att tänka tanken att denna vet kom ut första gången och hon aldrig blev satt på box... då hade inte sparken och hältan fram uppkommit och bak kanske hade rett ut sig själv..:devil:

(Och jag hade varit ca 15000 rikare)

Men så kan man ju inte tänka :crazy:

Så därför är jag bara såhär nu:banana: över att hon är frisk :D
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 963
Senast: Meglio
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 796
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 492
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp