A

Anna981

Jag har en Golden kille som är 5 månader vars pungkulor inte har trillat ner än. Jag trodde att dom skulle komma senare, när han är lite äldre, men nu har jag fått höra av veterinären att dom skulle ha trillat ner för länge sen!
Någon som varit med om detta som har lite kunskap att dela med sig av?
Kommer detta att påverka honom på något sätt?
Kan de komma senare?
Jag blev så paff när jag fick veta att jag inte tänkte på att ställa frågor till veterinären...

Sv: Pungkulor

När jag hämtade min mops från uppfödarn hade båda hans trillat ner. Men sen åkte en upp igen så.. Han har bara en.
Och vår vet sa att den kan trilla ner lite när den vill, men det är mest troligt att den stannar kvar där den är. ^^

Jag tror jag tror att de kan få någon sorts cancer av den som är i magen, men jag är absolut inte säker.

Det finns säkert någon som vet mer och bättre om detta än mig. så fram med er!

Hejsan :) Min Jack Russell hade bara en som trillade ner,han kastrerades ...Det finns en liten liten liten chans att cancer kan utvecklas och eftersom min totto precis hade blivit avlivad av cancer sa tvekade jag inte

:eek:
Min valp är 6 månader och jag har inte hittat dom än! (det där lät fel :p)

Eftersom hunden är krypt, så kan du ju inte ställa ut, samt aldrig avla på honom, förutom den något ökade canserrisken..

Jag har hört talas om hundar som räknats som krypta men där kulan ramlat ner jättesent. Vet inte om jag minns fel, men jag har för mig att det påträffats fall då hunden varit ett år gammal. Men det är säkert ovanligt.

Så ännu kanske det inte är helt kört om du har tur. ;)

Jaså, det visste jag inte, att det finns ökad risk för cancer med kryptochidism. (stavning=?) Alltid ska man lära sig något nytt. ;)

En kompis åt mig fick en krypt sheltievalp. Jättetrist med tanke på att hon aldrig kan ställa ut (hennes stora intresse) och hanen är tydligen jättefin.
Sedan fick hon bara tillbaka 10% av inköpspriset - alltså 800 kr. Men det kanske är standard?

min har bara en.
cancer finns det en risk för men kastreras den så är det risk för annat (som jag inte kommer ihåg). jag har min okastrerad och det fungerar jättebra!
är rädd att han blir slö och glupsk av att bli kastrerad och känner inte att det är någon mening med kastraktion.

om de ej trillar ner ska du kontakta uppfödaren för ersättning allternativt reklamation och få ny valp eller pengarna tillbaka. En kryptochid hund bör kastreras (kostar 4000 kr och uppåt)

Anna981 skrev:
Jag har en Golden kille som är 5 månader vars pungkulor inte har trillat ner än. Jag trodde att dom skulle komma senare, när han är lite äldre, men nu har jag fått höra av veterinären att dom skulle ha trillat ner för länge sen!
Någon som varit med om detta som har lite kunskap att dela med sig av?
Kommer detta att påverka honom på något sätt?
Kan de komma senare?
Jag blev så paff när jag fick veta att jag inte tänkte på att ställa frågor till veterinären...

Veterinären som besiktigar valparna ska ju känna och de trillat ner. Annars ska det stå i veterinärintyget att de inte är nere så man kan få ersättning av uppfödaren för dålda fel!

Gnist skrev:
Beror på hur gammal hunden är, när den lämnas tillbaka till uppfödaren...

Ja det är klart :) Men man ska få ut på försökring för dolda fel. Den gäller väl i två år om jag inte minns fel?

svart arabhingst skrev:
Veterinären som besiktigar valparna ska ju känna och de trillat ner. Annars ska det stå i veterinärintyget att de inte är nere så man kan få ersättning av uppfödaren för dålda fel!

Om man köper en hundvalp, och det står på vet.bes. att en/båda kulorna INTE har trillat ner, kan du aldrig få det klassat som ett dolt fel, eftersom du i sådana fall varit medveten om att hunden är krypt, vid köpet...

Gnist skrev:
Om man köper en hundvalp, och det står på vet.bes. att en/båda kulorna INTE har trillat ner, kan du aldrig få det klassat som ett dolt fel, eftersom du i sådana fall varit medveten om att hunden är krypt, vid köpet...

ahaaa ok....det visste jag inte. Det tänkte jag inte på...rätt logiskt faktiskt :angel: ;)

peter_lundin skrev:
När man besiktigar 8 veckors valpar är det inte särkilt meningsfullt att kolla om testiklarna är nere eller ej.
PL
Kanske inte men ofta är det så. Min hund blev det och hade båda nere.

För att det skall vara meningsfullt skall det vara säkert att de stannar nere vilket det inte är, dessutom är det helt normalt att de kommer ner klart senare.
Inget fel att skriva om de är nere eller ej men det har ingen egentlig betydelse.
PL

Innebär detta att han är steril?
Jag pratade med uppfödaren och hon sa att det finns ingen försäkring som täcker detta men att jag kan få tillbaka 10% av köpeskillingen. Det tycker jag är en klen ersättning, mycket i mitt hundägande går ju förlorat om jag inte får ställa ut honom!
Det måste väl finnas nån försäkring som täcker sådana fel? Antingen min egen eller uppfödarens?

Krypta hundar brukar inte vara sterila, men dom får inte användas i avel.. Eventuella valpar kan inte registreras i skk. Detta för att krypt är i många fall ärftligt och alla hanhundar, som går i avel, måste ha ett vet.intyg på att dom har 2 normalt belägna kulor.
Finns ingen försäkring som täcker det faktum att hunden är krypt tyvärr!!
Ang. ersättningen, så varierar det också från uppfödare till uppfödare.
Är hunden köpt till utställning och avel (inskrivet i kontraktet) skulle jag nog kollat upp möjligheten att få ta en ny valp..

PL:
Jag har ännu Inte köpt/ fött upp en hundvalp, som Inte haft båda kulorna nere vid 8 veckor. Ingen av dessa har blivit krypt.. Däremot, har jag bekanta, som köpt valp, med en/ingen kula nere. Dessa blev sedemera krypt, så en viss skillnad tror jag nog att det gör...

Senast ändrad:

svart arabhingst skrev:
Ja det är klart :) Men man ska få ut på försökring för dolda fel. Den gäller väl i två år om jag inte minns fel?

Misstänker att krypt Inte går under beteckningen "dolda fel"

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 406
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 561
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
778
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama