Pulsträning?

Myy

Trådstartare
Hej!

Jag har lite funderingar angående detta med pulsträning på häst. Om jag nu vill träna uthållighet och ligga på 76-82% av maxpulsen för att göra detta, hur räknar jag då ut hästens maxpuls?

Jag menar, på mig själv kan jag ju springa tills jag spyr, lägga till 5 hjärtslag och få maxpulsen. Men hur får jag fram hästens maxpuls? Hur gör ni som tränar med hjälp av pulsmätare?

Sv: Pulsträning?

Det bästa är att använda sig av en lång uppförsbacke.
Ska du rida på platt underlag så måste hästen upp i farlig fart för att komma till maxpuls.

Om du vill ligga på 76-82% av maxpulsen bör det räcka med teoretiska värden för maxpuls. Jag skulle inte våga ge mig på att ta upp hästen till maxpuls. Känns som om jag skulle börja leka med krafter jag inte har kunskap att hantera. Det är en hård belastning på systemet.

Om du vill ligga på 76-82% av maxpulsen bör det räcka med teoretiska värden för maxpuls. Jag skulle inte våga ge mig på att ta upp hästen till maxpuls. Känns som om jag skulle börja leka med krafter jag inte har kunskap att hantera. Det är en hård belastning på systemet.

Och vad är då det teoretiska värdet på maxpuls för häst? Finns det någon formel som har med ålder och storlek att göra? Eller?
Det är ju svårt att träna med hjälp av pulsen om man inte har några utgångsvärden att gå på. Det är därför jag undrar.
Mvh Myy

Googlade på maxpuls häst och hittade lite grann.
Ett par exempel.
Vi vet att skillnaden i maxpuls hos hästar kan vara från 190 slag till 260 slag/minut. De flesta hästar har en maxpuls omkring 230 slag/min

Ett rimligt teoretiskt antagande ligger på 230 +/-10 slag/minut. Fysiologiska skillnader förekommer både uppåt och nedåt.

Träning och ålder påverkar inte den maximala hjärtfrekvensen. Den är som vilopulsen genetiskt förutbestämd för varje individ.

Enda sättet att ta reda på maxpulsen på en häst är att den arbetar så den kommer upp i maxpuls precis som CK skriver. För att du inte ska behöva köra som en galning - vilket du i så fall enbart bör göra på en galoppbana med preppat underlag - är att du testar i en lång, men inte alltför brant uppförsbacke med bra underlag. Det kommer dock att gå fort!

Normalt så ligger maxpulsen kring 220 - 240 slag/min.

Jag tror dock att du har missuppfattat när du ska ligga på cirka 80% av maxpuls. När man kör korta, snabba intervaller bör du ligga på 80% av max arbetspuls.

Det räknar du ut genom att ta maxpulsen minus vilopulsen (ex 230 - 30= 200). Sedan tar du 80% av det och adderar vilopulsen (dvs med samma exempelvärden 80% av 200 = 160 + vilopuls 30 = 190). Det blir i och för sing inte någon jättestor skillnad, jämfört med att ta 80% av maxpulsen.

Alltså ska du vid 80% av max arbetspuls jobba med 190 bpm. Men det ska du bara göra när du kör intervalljobb! Inte uthållighetsträning!

Tack till samtliga som har svarat! Då har jag lite mer att gå efter.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 445
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 369
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 235
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 323
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar