R

ringen

är ny på detta med distans.
ska på min första tävling om 2 veckor undrar lite om när det står 1 km till puls ska man då skritta för att bara ta av utrustningen på hästen och pullsa då direkt eller ..... rida lite till en 300-500 innan skrittning
vad är klokt........

Sv: pulsning

Beror ju lite på hästens kondition och väder osv.
Är det en PP?(pröva på ritt)

Har du gott om tid så kan du ju kanske trava en liten bit efter skylten och sedan skritta. Sen om du vill ta några galoppsteg in i mål som "målgalopp" kan du ju göra det, eller om du vill ta det lugnt och skritta i mål. Du har ju 20 min på dig att pulsa efter målgång, så är du osäker kan du ju vänta lite och svampa av din häst.
(sänker pulsen lite)

Är det en CR på 50km så kan du ju hoppa av en bit innan och knäppa upp sadelgjorden lite och sen leda din häst in om du vill lugna ner den lite. Då har du ju två chanser att pulsa och kan pulsa direkt om du vill.

det är en 50km clear round och vi har nog god kondition tror jag. tränar 3 dagar i skogen minst varje vecka och då ena dagen "vanlig ute tur på "1 timme och sedan 2-3 timmar med mycket bara ligga i trav och lite galopp. en tjej som hjälper mig rider ut på henne också ca 2-4 dagar i veckan och jag rider även på ridbanan 2 dagar i veckan lite olika .
när jag går i mål och då galoperar över mållingen så har jag 20 min på mig att pullsa och den tiden räknas väl inte in i rid tiden ?
när jag ridit 1:a slingan även då har jag väl 20 min på mig men den tiden räknas väl in i ridtiden?
1 km skritta och rakt in till pulls?
rida lite till och rakt in i pulls?
eller vänta innan jag pullsar en stund?
skulle ju vara så snöpligt om man blir diskad för en sådan sak som att det är clear r.
vill ju så gärna bli godkännd så jag senare kan starta tävlings klass

Att skritta en km på en skapligt tränad häst är lite onödigt länge.
Man får ju räkna med att det tar några minuter att få av sadel/benskydd och svampa av lite.
Då hinner pulsen ner.
På min senaste ritt travade jag i medelfart ända in i ankomst, men hästen gick ändå ner "onödigt" mycket i puls innan jag hann till intiden. då tog det mig 2-3 minuter. Jag fick i och för sig vänta lite på ankomst-lappen, men klockar tickar iväg snabbt när man sadlar av och kollar pulsen själv.

Precis som du skriver så räknas tiden efter 1a slingan tills du pulsar medans tiden stoppas efter målgång.
Efter första slingan kan du även pulsa om en gång, vilket gör att du om din häst har bra kondis inte behöver vänta så länge.
(dom flesta går direkt till pulsning efter att tagit av sadel osv)

Om jag varit du skulle jag fortsatt att trava även en bit efter 1km skylten för att nära mål skritta och gå in sista biten.
Hoppar man av och lättar lite på sadelgjorden så slappnar dom flesta hästar av.

Vilken ritt ska du rida?

Lycka till!:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 901
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 396
Senast: KesoNeso
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar