Pulsmätarträning- Pulsvärden??

Arabis

Trådstartare
Ni som rider med pulsmätare, vid vilka ungefärliga hastigheter har era hästar de " olika" pulsvärdena.. Eller, vad har era hästar för pulsvärden vid olika arbeten. Lugn trav, snabbare trav, lugn galopp, backar mm mm. Visst, det är hur olika som helst på olika hästar, men beskriv just er häst.
Sitter i höstmörkret & funderar över igångsättningen av mitt korsförlamningsbenägna arabsto.. Hon är iofs dräktig nu, & ska föla i slutet på mars, men kommer ju att sättas igång ngn gång i framtiden förhoppningsvis..!!
Skall då ta & införskaffa mig en pulsmätare igen, för att försöka hålla koll på den aeroba/ anaeroba träningen. Har läst att den aeroba träningen sker med en puls upptill normalt ca 160 slag/ min. Hur vet jag när just min häst går över den " trösklen"?
Har haft en pulsmätare innan, ( innan jag hade denna hästen), men den var jag inte nöjd med, så den såldes. Vilka är bra, & har inte för stora elektroder, ( eller vad det nu heter..) de där plattorna..??
Ngn som har erfarenheter av att träna igång en korsförlamningshäst?
Hur mkt kan man " mjölksyra" träna, ( anaerob träning) utan att riskera återfall??
Vet att foderstaten har en mkt stoor betydelse, & det har vi kommit till rätta med nu, ( tror & hoppas jag).
Lite tips & ideér tages tacksamt emot.
Gärna av " Pulsmätarträning" i övrigt oxå. Roligheter man kan hitta på... /// Linda

Sv: Pulsmätarträning- Pulsvärden??

Jag har inte så stor erfarenhet med olika hästar. Men om jag tränar hållbarhet och uthållighet så brukar jag låta pulsen ligga mellan 110-120 . Då ligger jag i en behaglig trav. Mitt sto är som om hon själv vet när pulsen är där och där håller hon sig gärna och tar inte ut sig i onödan. Sedan låter jag pulsen gå upp till 200 under kortare intervaller när jag snabbhetstränar, dock inte inte under en längre tid utan mer upp till. Ligger väl kanske och galopperar på 160 ett tag och sedan ökar på farten (uppförslut behövs) för att komma upp till 200. Utan pulsmätare så är det tämligen lätt att veta när pulsen kommit upp till 200, då känns det på hästen tycker jag att den kommit till en övre gräns. Som när man själv rusar och luften går ur en.
Hälsning Maja

Tack Maja!
Har du förslag på ngn bra bok, om träning med pulsmätare? Leif Stillings??
Vad har du själv för pulsmätare?
Har du testad att rida med pulsmätare på tävling,i så fall, skiljer det i pulsen vid samma typ av arbete vid träning hemma & vid tävling?

Ni andra som använder pulsmätare, berätta om era hästar.

Linda

Jag har Polar av den enklaste modellen. Den läser värdet och mäter tiden man har den på och ger en ett medelvärde på pulsen i slutet av passet. Räcker gott för mina behov.
Jag har aldrig använt pulsmätare på tävling. Använder den lite då och då bara för att kolla hur läget är och när jag skall starta upp en häst. Är för lat för att använda mätaren ofta då det tar någon minut längre att sadla. Tycker inte heller att jag har behov av det. Man lär ju känna hästen och vet hur den fungerar, hur man kan rida och ändå få ner pulsen t.ex. Pulsmätaren är ju ett bra hjälpmedel att lära känna sin häst. Sedan vet man ju hur ansträngd hästen blir i olika tempon och vet hur hästen känns vid ett visst pulsvärde t.ex. då behöver man inte jämt ha den. Vi tävling är jag rädd att den skall skava.
Någon bok nej, tyvärr.
Hälsning Maja

Arabis skrev:
Har haft en pulsmätare innan, ( innan jag hade denna hästen), men den var jag inte nöjd med, så den såldes.

Vilken pulsmätare var det du hade, och vad var det som inte var bra med den?

Jag hade troligen oxå polars enklaste modell.
Den gjorde inget annat än att mäta pulsen, inga andra konstiga finesser. Det behövde jag inte. Den köptes på Ingdams för runt 1900:-. Men, jag tyckte den hade för stora elektroder, den under sadlen tenderade att ge en svullnad. Då red jag iofs inte med bomlöst, utan med westernsdel, så kanske att det gått bättre nu?
Sen var det ngt som " störde" den hela tiden, jag kunde få 150 i puls men en lugn häst i skritt. Kanske kan det ha varit batteriet? Eller så bodde vi för nära störande " byggnader"?? Nu har vi ivf flyttat.
Ngn som har Polars enklaste modell, som kan beskriva elektroderna?
Ngn som haft problem med dom, svullnader mm?

Elektrodplattorna till Polar är ganska stora, det är för att de lättare ska ta upp hjärtats signaler. För att minska risken för att det blir ett punkttryck där elektroden ligger, brukar jag rida med en lite tjockare voljock, typ Polypad, teddyvojlock eller dyl. Sedan kan man välja att flytta ner elektroden från det området som det blir högst tryck från ryttarens tyngd, till en plats något längre ner. Man får prova sig fram.

Problem med "fel" puls, är oftast dålig kontakt mellan elektrod och häst, man får vara noga med att området är ordentligt fuktat, speciellt nu när hästarna har vinterpäls. Jag har själv fått konstig puls och insett att sadelgjorden har slackat och inte gjort att det är bra kontakt mellan platta och häst. Det bör inte vara batterierna som krånglar, antingen fungerar de, eller så får man inte fram något alls.

Jag tycker att A1 från Polar fungerar bra. den ligger bäst under bladsadeln men fungerar även under Wintec 500. Har inte märkt ngt skav, men jag har inte ridit med mätaren längre än en timme så det har väl inte hunnit visa sig kanske..

Det är svårt att säga ett snitt för det kan sklja sig lite men detta är värdena jag skrev upp från helgens träning på en galoppbana som är 800 meter lång. Först värmde jag upp dem med att skritta och trava i 2km på en grusväg. Därefter gick jag ner till banan och där använde jag pulsmätaren. Tog även vilopulsen före, vid sadling i en kompis stall som jag får använda.

Sto 7 år (har gått galopp för 2 år sedan)
Vilopuls 48 (snygg hingst stod bredvid)
Ett varv i trav snitt 150 (riktigt uppvarvad och laddad...)
Ett varv i galopp snitt 140 (sjönk direkt när hon fick gå över till galopp)
Ett varv snabb galopp, dvs släppte henne helt fri att springa så fort hon ville kollade då på maxpulsen som var 201.
Ett varv i trav och kollade då pulsen efter som hade sjunkit till 120 på 1½ minut samtidigt som vi travade.

Valack 9 år
Vilopuls 30
Ett varv i trav snitt 120
Ett varv i galopp snitt 150
Ett varv snabb galopp, dvs släppte honom helt fri att springa så fort han ville kollade då på maxpulsen som var 206.
Ett varv i trav och kollade då pulsen efter som hade sjunkit till 113 på 1½ minut samtidigt som vi travade.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en Polar, enklaste modellen kostade runt 1800 kr hos distansritt.nu. Den visar bara puls och jag har också haft problem med att den visar för höga/konstiga värden och har t.o.m skickat den på service en gång, men det berodde på att jag rengjorde elektroderna för dåligt. De såg rena ut men nu är jag jättenoga och då fungerar den bättre.

Elektroderna på min är kanske 5 cm lång och 3 cm bred och rätt platta. Den som ligger under sadeln lägger jag bara dit, alltså sätter inte fast den i sadeln på något sätt. Nackdelen är att den kan halka ur, fördelen är att den inte har gett svullnader eller skav.

Min häst är relativt lågpulsad om jag jämför med kompisars distanshästar. Han har mellan 60-80 i skritt (beroende på om han är uppvärmd eller inte), 90-100 i långsam trav, 100-120 i snabbare trav, 120-130 i galopp och 130-160 i lugn galopp uppför backe.

Jag vet faktiskt inte var han har sin mjölksyratröskel och inte vet jag hur jag tar reda på det heller, men om jag får gissa så ligger den runt 180. Gissningen baseras på när jag tränar intervaller i lätt uppförslut. Man känner när det börjar ta emot liksom.

När jag intervallar brukar jag använda mig av en 700 meter lång, lätt lutande backe. Första intervallen vill jag avsluta på runt 160 i puls, nästa 180, nästa 200 och om det blir en fjärde så blir det på maxpuls i avslut, vilket brukar vara runt 215. Mellan varje intervall är jag jättenoga med att han gått ner till under 80 i puls och tar det längre än 700 meter (dvs hela intervallen) så avslutar jag där och skrittar hem. Jag intervallar dock sällan och då jag gör det blir det i korta perioder för att toppa formen.

I övrigt använder jag mig nog mesta av pulsmätaren för att undvika överbelastning, dvs att han når för högt i puls och ligger där för länge under ett pass. Dessutom använder jag den för att mäta återhämtningspulsen och för att se till att han verkligen återhämtar sig mellan tex galoppsträckor (jmfr intervallträningen).

En annan gång då jag använder pulsmätaren är när jag snöpulsar, för det kan vara mycket mer jobbigt än man tror! Förra vintern så pulsade vi i kanske 3-4 dm snö och där var pulsen uppe i 140 redan i skritten och jag tordes inte trava förrän jag trampat upp lite så att det blev lättare för honom och då kom han ändå upp i 170. Skonsam och nyttig träning, alltså!

Förresten - snön kom i söndags - så nu har jag ca 5 cm och mer lär det bli. Idag är det mycket vackert - vitt överallt, två minusgrader och strålande solsken, men solen går ner om exakt en timme. Avundsjuka?? ;-)

Den bok jag lärt mig mest av när det gäller pulsträning så är det Leif Stillings. Men jag tycker nog att det är lite forskat och lite skrivet om pulsträning. Jag har egentligen massor av frågor som jag antingen bara låter vara eller som jag gissar svaren på själv.

/Camilla

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Magica
·
Islandshäst Köpte för ca 1,5 år sen min första islandshäst. Hon varit frisk i ca 6 månader av den tiden. Fört kotledsinflammtion, som senare visade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 552
Senast: Tussilago
·
Distans Hej alla! Hoppas ni vill hjälpa mig lite inom denna gren då jag är rättså grön. Det är så att jag har en 10åring Islandshäst som jag...
Svar
9
· Visningar
2 228
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Borstning av tänder

Hund, Katt, Andra Djur