Pulsmätaren vill inte fungera när jag kör kuperat

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
R

Rikkan

Min pulsmätare lägger av när jag kör. Batteriet funkar som det ska, jag så kuperat och det verkar vara en nakdel.
Har testat med tvättsvampar mellan elektroderna och selen, men det funkar inte på Flingan -ett kallblod!.

Har ni nått tips?

Jag använder blågel, allt funkar när han står i porten, men så fort han börjar dra uppför för att komma från gården så lägger den av.
Det var lättare förut när han var mulligare...

Jag har skaffat lös gjord till min (en sån som fälttävlanshästar??? har. Jag tycker jag får bättre anliggning då.

Men ska jag vara ärlig har jag inte använt den på hur länge som helst utan nöjer mig med 5-15 minuterspulsarna för jag orkar inte med glappkontakten.

Och sen blev det ju vinter och mörkerkörning och då såg jag ju ändå inte värdena... :eek:

/// ghost

När hästen står still och vid låg puls brukar min fungera hur jag än sätter plattorna, men vid högre puls och skumpigare så måste jag flytta elektroden som sitter snett där uppe. Flyttar 5 cm i taget tills jag hittar rätt läge, det är ju induviduellt vart den ska sitta så man måste prova sig fram, men sen funkar det ju.

jonte

Har aldrig (än) haft problem, men det är väl lite beroende på vilken man har...

Jag har kapat av ett långt USA underlägg som jag använder på selgjorden och skurit hål för gummiremmen till plattan, då är det alltid "tryck" oavsett hur dom ser ut.
Jag använder saltvatten men blågel'en ska ju funka lika bra.

det måste vara blött för att den ska funka...
oftast så blöter man huden sätter på mätarn och sen kör man ut och oibörjan så kör man inte så mycket och det blåser torrt ... då får man köra så att hästen blir svettig så huden blir blöt... svårare än så är det inte och enligt mitt tycke så behövs EGENTLIGEN pulsmätare men det är ju ens egen uppfatning av träningsupplägg :bump:

Tilla alla:
Jag har blött med vatten, smetat på gele, flyttat plattorna upp och ner, sätter fast dom med en gummirem så att det eneklt går att anpassa, lagt tvättsvampar imellan för att få tryck och lik förbannat så glappar det.

Ser ni något som jag inte ser?
Gör ni något som jag inte gör?

Extra gjord? Lägger du den under selen eller framför?

Kanske är enda lösningen att sela av hästen mitt på vägen, ha med en hink vatten och en trasa och blöta hästen och lägga till plattorna mellan varje intervall, så att man kan få mätaren att fungera? :D
Dyra och framförallt bökiga leksaker!

Det beror lite på hur hästen är skapt var jag lägger gjorden, jag testade med resårgjordar till täcken först, men fick inga super-resultat. De ville bara halka omkring och det var svårt att hålla hästarna skavfria. Men den här har funkat bra.

Dixie, som har manke långt bak på ryggen har haft den framför, Fanny och Wia har haft den lite mer under selen, förutom spännet som jag försökt ha framför eller bakom. Spelar inte så stor roll egentligen, Jag har sytt på en hälla och "säkrat" den i selen för att den inte ska halka bak om jag sätter den bakom selen.

Tror det är dags att ta tag i det där med den pulsmätaren igen... :p

Även om handtaget är såååå bra när man kommit på vad som passar hästen.

/// ghost

:confused: :confused: :confused:

Vad är dyrare? Ett pulshandtag än en gjord? Jag det har du absolut rätt i... Och man får "chansa" lite medan man tränar så att säga när man bara mäter efteråt.

Jag kom på att jag hade behov av handtaget när mina hästar började starta mer reglebundet, de kan ju inte tävla med elektroderna på plats. :crazy: Hur skulle det se ut? :D

/// ghost

Oj, halva inlägget försvann...Det ser konstigt ut och är fullständigt obegripligt! :D

Det jag skulle säga var att jag får nog byta häst, till en som grejjerna fungerar på! :D Fast det blir dyrt. ;)

Då förstår jag. :idea:

Och tänk om du skulle få tag i ytterligare en som inte mätaren funkar på? :D :D :D

/// ghost

Det kanske helt enkelt är glapp i sladdarna.

Sätt på elektroderna när hästen står uppstallad och vicka på sladdarna plus känn igenom dem så att de inte är vikta/klämda någonstans.

jonte

Jag har testat den stilla stående och då är allt ok, även om jag drar i kablarna, men tack för tipset.

Jag tar nu vilopuls vid påselning och kollar återhämtning när jag kommer hem efter träning.

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 822
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 395
Senast: Sezziyanen
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·
Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 464
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama