Puls i framben

strand0908

Trådstartare
Min ponny på 146 fick utökad hage för fyra hagar sedan, idag kände jag av en slump genom hans ben och kände lite puls på inasidan av båda frambenen. Jag har aldrig haft tanken att han skulle vara fång känslig, han har aldrig reagerat förut under våra fyra år tillsammans, han vilar på bakbenen, lyfter alla hovar med lätthet, ingen feber, inte halt eller stapplig, tycker att han beter och äter som vanligt. Vad kan detta vara?
 
Puls har alla hästar, annars skulle det vara döda. 😊
Det man brukar tala om är förstärkt/kraftig eller bultande puls, vilket de kan få vid fång.

Dock är pulsen i vanliga fall väldigt svag och på en del hästar väldigt svår att känna, på andra är det lättare.
Jag kan utan problem känna pulsen på alla mina, jämt, även när de är helt friska. När pulsen är förstärkt känns det annorlunda.
 
Min ponny på 146 fick utökad hage för fyra hagar sedan, idag kände jag av en slump genom hans ben och kände lite puls på inasidan av båda frambenen. Jag har aldrig haft tanken att han skulle vara fång känslig, han har aldrig reagerat förut under våra fyra år tillsammans, han vilar på bakbenen, lyfter alla hovar med lätthet, ingen feber, inte halt eller stapplig, tycker att han beter och äter som vanligt. Vad kan detta vara?
Det behöver inte vara något men det kan vara ett tecken på att den har fått i sig för mycket gräs. Jag hade tagit det säkra före det osäkra och minska på hagen igen. Är den överviktig? Om du känner på mankammen är den mjuk eller hård? Om du leder honom på grus, skrittar han på lika mycket framåt?
 
Åh, sommar, gräs och otydliga, ovanliga signaler. Ta in honom och behandla honom som fånghäst för säkerhets skull så inget går vidare. Det är inte värt att se vad som händer. På natten och vid regn är det mindre socker i gräset. Sol ger socker i gräset.
 
Är hästen gallig bak? Gallor kan ju uppstå när hästen reagerar på något i fodret.
Jag skulle nog avvakta och se om det blir bättre.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 406
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 830
Senast: Freazer
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 150
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 873
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp