K

KNORRE

Hittade ingen tråd om detta.
Jag är lite lost hehe :smirk:, får man tävla dressyr med pullbackknäppning?? :angel:

Tyck inte att jag är helt okunnig :crazy:...

Sv: Pullback

Det antar jag i och med att majoriteten av alla träns som säljs idag är med just pullback knäppning. Något jag inte gillar... Vad tog 2 fingrar mellan nosgrimma och nosrygg vägen???

Fast man måste ju inte dra åt en pullback jättehårt bara för att möjligheten finns. Jag har pullback då jag tycker det är snyggt med breeed nosgrimma och det går inte att hitta någon sådan med "vanlig" knäppning. Men jag har den löst spänt och får lätt in flertalet fingrar mellan grimma och nosrygg. (Men jag är väl medveten om att många spänner dem väldigt hårt. Synd.)

Till TS: Helt ok att tävla med pullback. Dock får den (och inte annan utrustning heller) spännas så att den skapar obehag för hästen. Fast där är ju gränsen lite luddig med tanke på att de ibland (läs ofta) spänns rätt hårt.

En pullback ska inte spännas annorlunda än en med vanlig knäppning. Enda skillnaden är att det inte finns något spänne mot hästen. Minst 2 fingrar gäller ju även med pullback.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 648
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 044
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix