Sv: Pullarträns
Nosgrimmor kan av min erfarenhet förstöra mer än vad man tror:
min gamla ponny blir envis, stark och tung med remont, med aschen slutar han röra på bettet, likaså med "normalt" spänd engelsk nosgrimma. Utan nosgrimma eller med völdigt LÖST sittande engelsk är han rena drömmen.
Min yngre ridtravare bev bara nervösare och nervösare med pullarn, hon som var så trevlig, lugn och harmonisk med remonten.. Jag böt till remont och fick en helt ny häst som hann SE på saker innan hon skyggade, och t.o.m. nästan helt slutade skygga. Pullarn tryckte troligen någonstans och irriterade så mycket att hon inte kunde koncentrera sig på annat.
En fjordmärr jag hade på foder i tonåren fungerade helt hyfsat med remont, blev ett ånglok med aschen och "normalt" spänd engelsk. Utan eller med löst sittande engelsk nosgrimma var hon hur mjuk i munnen som helst.
Min gamla ponny reagerar också väldigt kraftigt på om bettet sitter för högt i munnen, då blir han stum i munnen och stel i nacken. Ridtravaren har jag inte provat så mycket annat med, vi hittade något som hon trivdes med.
Så jo, trivs din med pullargrimman, då ser iaf. inte jag något fel i att du har en sådan. Hästar är individer och allt krångel i munnen beror inte enbart på bett, det kan också vara nosgrimman som hästen inte gillar.
För övrigt har jag 3-delade olivbett på båda.