Pullarnosgrimma på tävling?

P

Punkity

Fick en fråga av granntösen huruvida hon får tävla dressyr med pullarnosgrimma. Det är ett par år sedan jag var insatt i dressyren så kollade i TR II men där stod inte specifierat mer än "Även så kallad Achengrimma får användas". Så det borde hon få göra, eller är jag helt ute och cyklar?

Sv: Pullarnosgrimma på tävling?

Men aachengrimma och pullargrimma är inte samma sak... :angel:

Tidigare har formuleringen varit ungefär "nosgrimma får spännas över eller under bettet. Även aachengrimma är tillåten."

Pullargrimma är alltså inte tillåtet, om inga förändringar gjorts på senare tid, vilket borde diskuterats här isf. ;)

Senast ändrad:

Jag kollade på www.stallbacken.com, där står det iaf att pullarnosgrimma inte är tillåtet.
Kollade där eftersom det inte stod något uttryckligen om pullarnosgrimma i TR.

Nej jag vet att det inte är samma sak, tog mest med det för att påvisa hur oprecisist det är i TR.

Ok, men inte pullarnosgrimma då. Tack för era svar!

Jag tycker inte att TR är oprecis i detta fallet. Det står ordagrant:

"Nosgrimma får spännas ovanför eller nedanför bettet. Även så kallad "Achengrimma" är tillåten."

Tillåtna är då: engelsk nosgrimma, remontnosgrimma och Achennosgrimma, enligt ovanstående så är alla andra nosgrimmor otillåtna. I ett tidigare stycke framgår att tränset skall bestå av ett huvudlag och nosgrimma. Jag tycker allt att det är solklart. Man måste utgå från att allt som inte uttryckligen är tillåtet är att betrakta som förbjudet :)

Pullar får man ha på hopptävlingar dock.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024