Pullargrimma vid exteriörbedömning?

athena

Trådstartare
Ska stambokföra mitt ena sto om två veckor. Brukar alltid visa med engelsk nosgrimma, men henne rider jag alltid med pullargrimma och jag tycker hon är snyggare också... Men ser det "slarvigt" ut? Det känns lite dumt, men jag vet inte om jag bara inbillar mig... Vad tycker ni?

Sv: Pullargrimma vid exteriörbedömning?

Jag skulle visa i vanlig engelsk grimma. Det ser snyggast ut och skär av ett långt huvud.

*lånar knapp*

Visar helst utan nosgrimma alls. Anser att hästen ska vara så avskalad som möjligt, för att domaren ska bedöma hästen som den är.

Vill du ha nosgrimma skulle jag välja den engelska, utan snokrem... Eller är det Achengrimman som har snokrem???
Ja,ja du förstår vad jag menar väl...??

Engelsk nosgrimma absolut! Hellre ingen alls än pullargrimma men allra helst en engelsk nosgrimma alltså.

Ärligt talat Athena, jag håller HELT med dig! På vissa hästar ser det MYCKET snyggare ut med en pullargrimma än en engelsk nosgrima.
Visst, den engelska nosgrimman skär av huvudet på ett trevligt sätt, men det gör ju pullargrimman också! Och jag tycker nästan att det blir mer uttrycksfullt huvud med den på.
Nog sjutton ska du kunna visa häst i den, om du tycker det passar!

Embla Ask:
Tja, man kan se det på olika sätt. Självklart ska hästen bedömas som den ser ut, men man är ju dum om man inte gör vad man kan för att framhäva hästens bra sidor och dölja de sämre! En rätt placerad nosgrimma kan göra jätteskillnad!

*puh*

Ett tag trodde jag att jag var helt puckad :D. Får se hur det blir när hon är flätad och klar, ska prova båda.

Jag vill att hästen ska ses som den är. Avelsmässigt vinner man inget på att "lura" domaren, för hästen nedärver ju det den ÄR.... och inte det den ser ut att vara..

Därför anser jag på premiering att hästen ska visas "ren". Utställning är en annan sak, då ska man göra vad man kan för att hästen ska se bra ut.
Sedan är det ju domaren uppgift att se igen detta "fusk", med nosgrimmor, att dela manen, fläta på ett visst sätt osv osv, och bedöma hästen som den är, så det spelar ju inte så stor roll, för en bra domare ser..genom allt yttre fix och puts....

Häls Embla

Varmblodsförening jag tillhör rekommenderar att man visar stoet utan nosgrimma vid stambokföringen.

OK, det var ju intressant, kanske man ska höra med dem också?

Och inte bara er allvetare här :D.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 505
Senast: ildiko
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka