Sv: Pullar?

Jag har pullargrimma på mitt arabsto för att hon gärna smiter undan genom att trava runt och gapa. Det leder till att hon bara spänner sig och blir jättestark. Jag vill absolut inte sitta och ha dragkamp med min lilla ponny så därför har jag det och det funkar finfint! :)

Jag trodde att pullar= en häst som tar bettet mellan tänderna o drar:eek:

eller att de gör luftsprång för att komma undan för att kunna göra dito

Nej dom ligger liksom bara tungt på, inte tar bettet. Neråt, dvs som ordet, drar till sej tygel. Använder hals och bogar att dra med. Tror jag. Jag tillåter det aldrig självklart. Mina har haft tendenser och tydligen gjort det på banan, en av dem riktigt rejält.

Det är nog lättare att göra tror jag med en sadel med jockeyläder, det är aldrig svårt att sätta P för i vanlig hoppsadel tex.
Bara att balansera upp och ev ta ett uppresande tygeltag som markering samt halvhalter. Sätta tillbaka, helt enkelt.Det behövs inga pullargrimmor för det.:cool: Även om de hjälpte. :smirk:

Om de skulle ligga på mkt får man driva fram mot handen och fånga upp och sätta tillbaka, bara.

Så här har vi fått lära oss om Pullargrimman från hästinriktningen jag läser på gymnasiet:

Den verkar på ungefär samma sätt som den kombinerade nosgrimman men har, rätt tillpassad, fördelen, att näsborrarna blir ännu friare, så att andningen helt enkelt inte kan hämmas. Därför används pullargrimman i första hand till fälttävlanshästar. Det är särskilt viktigt att den sitter rätt, för annars kan den övre remmen trycka på kindbenet.

Så här har vi fått lära oss om Pullargrimman från hästinriktningen jag läser på gymnasiet:

Den verkar på ungefär samma sätt som den kombinerade nosgrimman men har, rätt tillpassad, fördelen, att näsborrarna blir ännu friare, så att andningen helt enkelt inte kan hämmas. Därför används pullargrimman i första hand till fälttävlanshästar. Det är särskilt viktigt att den sitter rätt, för annars kan den övre remmen trycka på kindbenet.

Helt rätt:bow: Hindrar inte pullande alls.

det är väldigt snyggt också (:
vet många som andvänder det för att det är snyggt också.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 066
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama