Puli & Cane Corso

Sv: Puli & Cane Corso

Ta det lugnt ;)

Kanske av den enkla anledningen att inte uppfödaren valde två friska individer för att korsa. Jag menar, allt försvinner ju inte. Det skapas ju inte nya gener utifrån ingenting. Har någon av raserna öhonsjukdomen som kännetecken längre bak i leden?
Ögonsjukdomen är känd i huvudsak hos schäfer och BC. Med ditt resonemang skulle den ha försvunnit då man blandade in Lab, eller ändrar du dig på den punkten?

Att ta två helt skilda raser och korsa dessa kan bli lyckat om man med all säkerhet vet att dessa två raser inte har något gemensamt så långt bakåt det går att komma...och kan man det? Deras avkomma sen sitter med dubbel uppsättning av arvsgener från bägge raserna. Lägger man då till en ras som "kanske" har något gemensamt med de första...kan man få genomslag från 3 raser...o.s.v. Den dagen man börjar kolla upp avlivningar, vilka raser och orsak...då först kan man komma att jämföra om en blandras är av bättre kvalitét än en renras...jag tillåter mig tvivla att så är fallet:cool:

Läs tråden innan du svarar, jag tänkte högt och har inte planerat.

Har pulin sådana problem? Det visste jag inte men nu vet jag. Det är bara bra att bli upplyst om sådant just därför att man tänker på det med parning och så.

Jag är inte heller tvungen att avla på min hund, utan tänkte som sagt bara.

Bara för att det kan vara positivt att korsa gener och förhoppningsvis få ett bättre resultat så är inte jag heller påläst bara för att jag hört att det ska vara bra. Och självklart är den inte en 100% säkerhet bara för att det kan lyckas. Man kanske har 50% chans då, men jag vet inte. Min pappa har inte talat i genetiktermer utan snarare träffar blandraser där man sett att höftproblem och sådant försvunnit fast det har funnits tidigare i generationerna.

nu har jag väldigt lite erfarenhet av pulin, men den andra ungerska vallhunden pumi har mycket problem med aggressiva beteenden. cane corso har i sin tur problem med rädslor och en hund som är både rädd och arg kan bli en mycket farlig hund.

ska man nödvändigtvis blanda utan ett specifikt mål med sin avel (förutom att få fram en trevlig sällskapshund) så bör man hålla sig till två raser som likar varandra, och inte har några rädslor/aggressioner. spaniel + spaniel, retriever + retriever, pincher + pincher etc. dessutom bör båda föräldrarna vara hälsoundersökta enligt varje ras rekommendationer och åtminstone mentalbeskrivna utan inslag av rädslor. kullsyskonen och släkten bakåt ska vara helt fria. blandningen bör bara göras en gång (alltså bör man bara använda renrasiga föräldrar) annars försvinner ev goda effekter av utaveln.

tänk också på att rasen cane corso drar till sig drägg som vill ha en penisförlängare. blandraser med cane corso är billigare än renraser, och detta borde öka risken för oseriösa köpare.

Jag har inte skrivit någonstans om att pulin har problem någonstans för de vet jag inget om.....

Bara för att det kan vara positivt att korsa gener och förhoppningsvis få ett bättre resultat så är inte jag heller påläst bara för att jag hört att det ska vara bra. Och självklart är den inte en 100% säkerhet bara för att det kan lyckas. Man kanske har 50% chans då, men jag vet inte. Min pappa har inte talat i genetiktermer utan snarare träffar blandraser där man sett att höftproblem och sådant försvunnit fast det har funnits tidigare i generationerna.
Min veterinär hade också den föreställningen som tydligen din far har men efter ett långt resonemang ändrade sig min veterinär just med den punkten att inte många blandraser röntgas, ingen vet hur många som avlivas egentligen och av vilka orsaker. Ingen statistik finns på de sjukdomar som finns hos blandraser o.s.v.

Renrasaveln ligger långt före då man kan följa stammarna långt tillbaka och verkligen jobba för att hålla rasen ren...utan inslag av andra suspekta inkorsningar som man inte har en aning om vad det är för nåt bakom...

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 893
Senast: geting
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 739
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 508
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka