Puli & Cane Corso

Sv: Puli & Cane Corso

Det är alltid en chansning men man behöver ju inte göra det till mer av en risk genom att avla på en hund vars släkt man inte har någon koll på. Oavsett om hunden är renrasig eller blandras. :)

Skulle i så fall bli en Cane Corso eller Puli såklart, att korsa två raser är ju bara bra. Då försvinner i stort sett alltid de ärftliga sjukdomarna som finns hos många raser.

:eek:

Typisk myt som florerar runt bland blandrasuppfödare som vill rentvå sig själva.

En annan sak som kan vara värd att fundera på är varför din hunds föräldrar parades med varandra och inte med en hund av samma ras. Hade de varit trevliga och friska hundar kan iaf inte jag se någon anledning till att låta bli att para med hundar av samma ras.

Om båda föräldrarna är renrasiga och registrerade borde man kunna hitta lite info om dem på hunddata.

Jag har hört det av ett antal hundmänniskor och flera veterinärer, bland annat min pappa. Däremot inser jag att riskerna är större än fördelarna även om jag fortfarande tror att sjukdomar (hjärtfel, höftproblem) från raser som sönderavlats säkert inte skadar av att få in en annan frisk individ för att få fram valpar (förutsatt att hunden är kollad och frisk).
:eek:

Typisk myt som florerar runt bland blandrasuppfödare som vill rentvå sig själva.

Jag har hört det av ett antal hundmänniskor och flera veterinärer, bland annat min pappa. Däremot inser jag att riskerna är större än fördelarna även om jag fortfarande tror att sjukdomar (hjärtfel, höftproblem) från raser som sönderavlats säkert inte skadar av att få in en annan frisk individ för att få fram valpar (förutsatt att hunden är kollad och frisk).

Så en FRISK individ av samma ras duger inte, utan det måste vara från en annan slumpmässigt vald ras? På samma sätt som den inkorsade rasen kollats upp, borde väl en av samma ras kunna kollas upp?

De var ju hemskt vad de är mycket trådar som är emot blandraser.
Jag kan väl säga att jag är väl inte helt :love: i blandraser men de finns några som verkligen kan funka.
Labbe-shäfer vilket är vanligt labbe-BC.
Bc som jag förståt som inte räknas som renrasig enligt Skk är de ingen som har någonting emot.
All hundar kommer i från någon typ av korsning som man senare på ett mer eller mindre sätt har inavlat för att få fram rasen.
Vi har många hundraser idag JAPP men vem säger att man inte skulle kunna avla fram en blandis för de eller avla fram en blandis?

Deta med psyke, om jag skulle ta en valp kull så skulle jag inte bara sätta mig på psyket utan mycket på vad jag vill få fram för egenskaper och utseende från dem raser /rasen som jag använder vad vill jag föra vidare som är bra i dessa gener.
När jag vet att den kommer fungera och jag har ev valpköpare som skulle kuna ge dem ett livslångt och friskt liv så varför inte?
Så länge man vet vad man ger sig in på..

Jag tror många gånger att en renrasig hund är inte alltid en lyckligare hund och om jag vill ha en lycklig hund och den nu råkar vara blandis så tar jag deta.

Sen är det väldigt omoget att vissa Buke individer här går emot någons tråd på de sätt som ni gör, det är rätt att ställa en fråga men jag tycker att det är mycket fel av er att svara på en fråga när ni bara har korkade kommentarer.
Deta är ett Forum om hundar och de som rörr sig runt att ha hund och diverse, om man ska disskutera hår färg eller annat så tycker jag att ni kan säka er till Lunarstorm eller annat för här snackar vi som sagt hund!!!!

Då hoppas jag att du förstått att hunden även nedärver en viss typ av mentalitet också och att en blanding av två mentalt olikinriktade raser kan gå käpprätt åt h-e?

Jag tycker att du ska läsa på mer om genetik innan du låter en sådan groda hoppa ur munnen. Det du säger stämmer inte.
Bara för att din pappa är veterinär betyder det inte att han kan allt om genetik sålänge han inte läst mycket om det, men då betvivlar jag att han skulle påstå att renras+annan ras= automatiskt frisk hund. Det är faktiskt inte så enkelt..tyvärr.

Bc som jag förståt som inte räknas som renrasig enligt Skk är de ingen som har någonting emot.

Stämmer inte, Border collie är en ren ras.
Jag tror många gånger att en renrasig hund är inte alltid en lyckligare hund och om jag vill ha en lycklig hund och den nu råkar vara blandis så tar jag deta.

Och hur ser du det då?

Och du tror att alla dessa oönskade blandraser i våra överfulla hundstall är lyckligare än renraser...? Nu säger jag inte att det inte finns renraser i hundstallen, men nog är dom i minoritet.

Ja, på det här forumet snackar vi hund. Seriösa frågor med seriös fakta. Kan du inte ta det, så är det du som borde söka dig till Lunarstorm.

Jag skulle iofs också avråda dig från att "göra blandishundar" :p men du ville ha svar på dina frågor, så jag tänkte svara på en!

Min kompis och hennes familj föder upp Shelitsar, och dom bor i lägenhet. Inga problem alls :) Nu fick tiken iofs bara 4 valpar, så det är ju inte så jättemånga. Men funkar, det gör det! :)

jag har bara träffat en cc, han var väldigt lynnig :crazy:
jag är inte rädd för hundar, men den var jag jätterädd för :p

ett av mina ex hade en sån, en bautastor grabb på 80 kg. extremt rädd och osäker, väldigt vaktig och var EXTREMT skeptisk till alla som husse pratade med.
minns så väl första gången jag skulle träffa Jansson, "stå alldeles still och gör inga häftiga rörelser" var dom direktioner jag fick :crazy: hade en cigg i handen och den vågade jag inte röra! :p

kan säga att jag inte vågade mig på att busa med pojkvännen eller springa på några månader :p men sen blev jag godkänd och vi blev värsta kompisar, jag och Jansson!
han försökte tillåme springa mellan mina ben en gång, så som han alltid gjorde på husse, problemet var att jag är minst ett huvud kortare så både hund och jag ramlade :p:D

fast just den här hunden var nog ingen typisk cc, kan inte för allt i världen förstå varför man skulle avla på sånna djur OM det var rastypiskt :crazy:

Jag sa inte att en blandis är lyckligare än en renrasig MEN jag kan tänka mig att det finns många blandraser som är lyckligare och mår bättre än dessa inavlade renrasiga raserna,där de förkommer mycken linje avel/inavel samt hundar som jag personligen inte tycker kriteras som humana och friska raser som tex inte kan förlösas naturligt eller som får plågas av exem och dövhet och så vidare.

Jag kan inte se om en bland eller ren är lyckligare MEN de kan säkert förekoma eftersom som jag skrev ovan, men sen kan man ju disskutera blandras avel där man kan korsa diverse raser som kanske inte är dom lämpligaste.
Så länge man avlar fram friska hundar så är väl de det som är de viktigaste.
En ras kommer i ursprung från andra raser,jag tror inte att dom renrasiga hundarna ploppar upp av sig själv....
Som man ser nu så kommer de fler och fler nya raser och tänka sig dom har ju varit blandisar i grunden dom med.
Jag tror att man kommer avla in lite andra raser i framtiden för att få fram bättre hundar vi imp en del hundar till Sverige idag mer än vad vi gjorde för MEN de kommer ångon gång att bli galet där oxå..

Så min fråga är varför är ni så emot Blandraser?
De kommer alltid finnas blandras avel och man kommer säkert alltid avla fram dom mest färmmande korsningar bland våra raser.
De finns ju alltid en gräns.

Det stämmer till viss del det där du säger om att ärftliga fel såsom HD int ekommer upp om man korsar men det gäller bara 1. om man korsar två raser som INTE har samma ärftliga sjukdomar/defekter 2. Gäller ENDAST i 1:a generation. Detta innebär alltså att korsar du t ex labbe med schäfer så slipper du inte HD då båda raserna är drabbade av HD. Det innebär också att korsar du din hund med antingen CC eller Puli så kommer du att få in den/de defekter den rasen som dubblas har.

Som jag ser det så är din hund en korsning mellan två så olika raser att du egentligen bara haft ren tur att din hund blivit så trevlig. Den kunde likagärna blivit ett mentalt vrak då de totalt olika egenskaperna kan krocka rejält. Vill du ta risken att din hunds eventuella valpar blir mentala vrak (sannolikheten är ganska så stor)?

Sedan när det kommer till uppfödning i lägenhet: Jag har tagit en valpkull i lägenhet och jag kan säga så mycket som att jag kommer ALDRIG att göra om det.
Det var SÅ jobbigt. Kånka valpar upp och ner för trappor till framsidan på huset där jag byggt upp en valphage så att de kunde vara ute en stund om dagen. Valpar som stör grannar då de väsnades dag som natt för att inte tala om totalrenovering av köket efteråt :crazy: Jag rekommenderar det inte....

Det är inte själva hundarna "vi" är emot, det är den oseriösa (till största del) aveln bakom. Tjejen som vill ha valpar från sin "såååå sööööta voffsa" med grannens "såååå stiliga hanhund som är så duktig!" utan att kolla upp båda hundar och sedan säljer valparna för underpris på Bl*cket. En barnfamilj utan erfarenhet köper en av dessa valpar "för dom är ju bara sååå söta" och för att barnen gnäller för att sedan stå där med en ouppfostrad och odräglig hund med helt andra egenskaper/mentalitet än vad man tänkt och -vips!- så är hundens nästa hem hundstallet eller liknande. Självklart finns det en gräns men jag anser att den är korsad när man ser diverse idiotkorsningar slumpas ut här och var på annonssidor.

Senast ändrad av en moderator:

många blandraser som är lyckligare och mår bättre än dessa inavlade renrasiga raserna,där de förkommer mycken linje avel/inavel samt hundar som jag personligen inte tycker kriteras som humana och friska raser som tex inte kan förlösas naturligt eller som får plågas av exem och dövhet och så vidare.
En osund hund är alltid osund om den har förutsättningar för att bli det. Jag är personligen helt emot avel på den modern autställningschäfern, den engelska bulldoggen, Napolitansk mastiff och andra hundar som i huvudsak avlas fram för sitt utseende och inte sitt ändamåls skull.

Så länge man avlar fram friska hundar så är väl de det som är de viktigaste.
Självklart. Men för att göra en frisk blandras behövs från början en renrasig mentalt och fysiskt frisk tik och en hane av annan ras som också är mentalt och fysisk frisk. För att vara helt säker på att avkomman blir mentalt stabil krävs det även att raserna man korsar med på ngt vis är släkt för att inte mixa hej vilt med specifika olika rasers drifter. Vall/vakt/kamp/jakt-vad-det-nu-kan-vara. Därför gör man bäst i att korsa med exempelvis retriever+retriever...eller vall+vall. Frågan är bara vad man vill uppnå med detta? På vilket sätt blir avkomman bättre då? Förklara!
Förklara även varför det är så många blandrasuppfödare som inte noggrant planerar sina valpar och kan ngt om genetik? Varför de korsar amstaff/rottweiler med berner sennen (bara ett ex) och varför får man inte stamtavla med valparna med all´sjukdomsdokumentation bland föräldrar och föräldrars släktingar samt mentala status och meritering? Varför är majoriteten av all blandrasuppfödning oseriös?

Vad gör man sen med en blandras utöver att ha den som sällskapshund vilket de inte alltid lämpar sig som? Man får inte tävla blandrase i speciellt många grenar...
En ras kommer i ursprung från andra raser,jag tror inte att dom renrasiga hundarna ploppar upp av sig själv....
Som man ser nu så kommer de fler och fler nya raser och tänka sig dom har ju varit blandisar i grunden dom med.
Jag tror att man kommer avla in lite andra raser i framtiden för att få fram bättre hundar vi imp en del hundar till Sverige idag mer än vad vi gjorde för MEN de kommer ångon gång att bli galet där oxå..
Givetvis är det så. Men då har man redan från början ett syfte med sin avel. Man vill få fram en viss typ av hund med ett visst lynne och en viss fysik som ska lämpa sig för det särskilda den ska utföra. Man vet förmodligen också att det krävs år efter år efter år för att nå fram till sitt mål och innan hunden man "framställs" eventuellt godkänns som ras.

En ras är specialicerad på sin uppgift och har sitt utseende och sin kropp därefter. En sällskapshund är ofta vacker eller mycket söt med ett tålmodigt och vänligt lynne. En brukshund vill jobba och har sin kropp därefter..osv..

Så min fråga är varför är ni så emot Blandraser?
För den oseriösa avelns skull. För att den mycket sällan har ett syfte och för att det alltmer sällan gynner hundarna. Majoriteten av hundarna som annonseras ut som omplaceringar på blocket har mer än en ras i sig , antagligen för att uppfödaren som såg till att valparna kom till inte hade en aning om vad denne gjorde.

Jag är inte emot hundarna som individer. Går jag ut och går och möter en gatukorsning håller jag inte fingrarna i kors och skyr den.

Hon ser ut som ett liten riesenschnauzer, lite valpig i utseendet. Till och med riesenfolk undrar om det är en riesen och alla tror att hon har schnauzer i sig.

Döm själva: http://linnmarkstedt.blogg.se/1188809631_foton_frn_vaxholm.html

Självklart skulle jag kolla henne ordentligt innan, min pappa är veterinär så han kommer röntga i så fall. Men som det är nu funderar jag inte på det som en möjlighet men visst önskar man. Skulle i så fall bli en Cane Corso eller Puli såklart, att korsa två raser är ju bara bra. Då försvinner i stort sett alltid de ärftliga sjukdomarna som finns hos många raser.

Men herregud!!!!!.................Hur kan min BC-korsning i såfall fått en ärftlig ögonsjukdom??? Kan du förklara det för mig???:cool:

Tro mig...min BC-blandis var inte ett dugg lycklig när hon kom hit som omplacering. Nu är hon det då hon får jobba med det hon "brinner" för...och får styrning och motion...men innan...nej, inte ett dugg lycklig och det var inte familjen som hade henne heller...:cool:

Men herregud!!!!!.................Hur kan min BC-korsning i såfall fått en ärftlig ögonsjukdom??? Kan du förklara det för mig???:cool:

Ta det lugnt ;)

Kanske av den enkla anledningen att inte uppfödaren valde två friska individer för att korsa. Jag menar, allt försvinner ju inte. Det skapas ju inte nya gener utifrån ingenting. Har någon av raserna öhonsjukdomen som kännetecken längre bak i leden?

hmm en undran bara ? Är CC och Puli raserna helt fria från defekter??
Sen har jag svårt att förstå själva korsningen ?
CC har ju HD/AD problem och vad jag förstår så visste du inte så mycket om din hunds föräldrar?
Puli är en ganska så frisk ras ett och annat HD problem men inte så att dom har bekämpnings program för rasen.
Men varför chansa ? Och vad vill du ha ut av kullen?
Bara söta valpar? eller har du någon mening med din avel?

Säger som många andra , Det finns redan en uppsjö med blandras hundar som behöver nya hem ,!

Sen får jag nog lov att säga att din pappa verkar inte ha läst mycket genetik fast han är veterinär??

Har jobbat många år inom djursjukvård och har aldrig hört en veterinär som har utalat något så dumt någon gång?!

Så jag hoppas att du låter det stanna med din hund , som jag nog tror är en alldeles underbar hund :)

Något som man oxå ska tänka på att man som uppfödare har ansvar för sina valpar som man tar fram , och då inte bara tills dom är leveransklara utan nästan hela deras liv ;)

Tesora

Jag har själv två Cane Corso.....
Att överhuvudtaget "planera" blandrasavel, tycker jag e helt fel.... Att dessutom blanda CC som är en ras som har HD/AD "problem" och som har rätt mycket "hjärna å tänk" än en "vanlig sällskapshund med en annan ras är förkastligt..... Du vet ju inte alls vad som kan väntas av de ev. valparna..... CC har ett bra avelsprogram pågång inom rasklubben....
Känner du dessutom inte till föräldrarna vare sig på CCn eller pulin så tycker jag inte ens du behöver fundera på att para just din hund, för att den e söt, eller av vilken anledning ska du tvunget para den????

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 893
Senast: geting
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 739
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 508
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka