Puckade hästj**el

nilema

Trådstartare
åhh vad jag är less min häst ibland!

Ute och körde ett rakbanejobb igår, skulle köra ett "lättare" jobb men då hästen var så fjanti så blev det att jag blåste ur henne istället :crazy:

Efter rakbanan finns en massa "hästätande" saker allt från får, bäck och grästuvor.... dvs hon sprang mer slalom och hoppade mesta delen av tiden. Må då vara det, men en vacker dag kommer det väl sig inte bättre att hon klantar sig så ordentligt så hon hugger sig i böjsenen eller nåt annat *suckar*

Kan skillnaden vara märkbar om man sätter på hel/halvstängt på en sån häst? jordbländare eller vad sjuttsigen som helst....
På vägen dit (och även hem) finns ju oxå farliga saker men då går det ju ofta i sakta tempo, men efter rakbanan när det går i 30 tempo är inte lika kul...

Förslag?

Ja jag vet inte...har du rundbana?

Är hon het menar du?

Jag skulle nog pröva att köra 3000m,heat istället,i 30 tempo.

Berätta mera vad du gör med hästen resten av veckan,kanske vi kan komma med n.g.t nytt. :confused:

Det skadar väl inte att pröva helstängt eller kanske köra i sällskap så det blir lite annat att tänka på.

Jag har tillgång till rundbana och där sköter hon sig exemplariskt!

Utan bara att hon är fjantig och fjollrig för allt som finns efter vägarna och speciellt efter rakbanan, ser att det ligger lite gräs på rakan efter höbärgning som man bara måste väja för annars blir man uppäten...
och hjälp ett spår i gräset efter att traktorn kört av från rakan ut på ängen= mkt "farligt" och för att inte tala om sin egen skugga :smirk:

Blir bara så jädrans less på detta "slalomåkande" och ibland tvärnitar hon eller gör nåt jämnfotahopp *suck* mest är det ju ur skadesynpunkt man funderar, men visst jag kan linda in henne i alla tänkbara skydd bara för att jag ska kör jobb på rakbanan där hon går 1-2 ggr i veckan :(

Hon är inte det minsta het utan jag sitter och kör henne på "två fingrar" (nästan iaf)

Provat tidigare med sällskap och det blev väl lite bättre men hon hade stora problem hur hon både skulle skygga och hålla rygg på sällskapet samtidigt :p

vi hade en 3-åring som va helt knäpp... (inkörd hösten som 2-åring). Hon var lat och skyggade för ALLT! Det var förknippat med livsfara för andra att vara ute på slingan samtidigt som henne för helt plötsligt slängde hon sig, tvärvände eller stannade... Vi testade halvstängt på henne och det blev en helt annan häst! :eek: gick som en klocka, blev tom pigg!!! :)
Jag tycker oxå du ska testa hel/halvstängt!

O.k.,jag håller med övriga,pröva halvst. först och i nödfall helst. :)

Ska köra ett lättare rakbanejobb i morgon torsdag och då provar jag med halvstängt, tar dock inte med pisk som någon föreslog...

Har ett halvstängt som är omgjort till öppning/stängbart så jag kan ju fälla upp dom om det skulle behövas.. har även ett helstängt kupat norskt som jag kan prova sen...

rapport kommer!

Denna någon är jag.Meningen med att ha pisk med sig är inte att slå hästen.Utan få den koncentrerad.Det räcker långt med att bara vika fram dem.
Lines-som alltid har pisk med sig när hon kör unghästar.Och aldrig haft en häst som varit fjollig att köra.

Förstår att anledningen inte är att slå henne :p men anledningen till att inte använda pisk för mig är orutin, enda gången hon gått med pisk är på banan.

Jag har inte ens använt spö dom få gånger jag kört provlopp, har nog med att hålla rätt på mig och hästen, för att inte tala om alla andra ekipage :o

Tror du våra eländes linjegångare är släkt eller??? :D Min är som en orm att köra i alla farter och definitivt värst på rundbanan. Hon fick helstängt omgående för att hon skulle hålla sig skapligt på spår, jag inbillar mig att tokskyggningar INTE är bra för hästar med problem med bäcken och ländrygg. :crazy:

På ett år har hon faktiskt förbättrat sig så pass att jag numera kan köra motion hemma med öppet huvudlag men sist jag provade rakbanan med öppet sträckte hon sig i ett bakknä. Denna häst funkar inte att ha körspö på för att visa något, då får hon prestationsångest och spönoja och gud vet allt. Tydligen har hon varit sådan sedan hon var liten...

Jag testade först med halvstängt på henne med det funkade inget vidare, trist då de helstängda sitter lite illa på henne.

/// ghost

Då är det bäst att du börjar öva med pisken, först i stallet för att kunna byta från att hålla det bakvänt till att vända det framåt och så tillbaka och sen börja köra med det, då helst med en riktigt lat häst som inte bryr sig så mycket om spöt, ett tips fäst ett bensnöre i piskan och sen på din arm annars är det lätt hänt att man få gå och leta... ;)
För man vet aldrig när man måste ha pisk med sig, och unghästar tycker ialla fall jag att man ska köra med pisk med sig för att de ska lära sig vad det betyder lika gärna som du lär den vad tömmarna betyder, annars kan man få bakslag senare!

Fortsätter på Snurrfias inlägg:

Och dessutom är spöt super att korrigera riktningen med, vinkla spöt ut och spärra vägen på den sidan hästen slänger sig åt. Detta förutsätter isåfall att man inte har helstängt, alternativt ett låååångt spö. Lugna fina rörelser, visa vägen, inte skrämma hästen. Det låter ju som att din häst är piggelin, inte rädd på riktigt.
Inte bakrädd, bara tittig? Annars kan tussar funka fint om det t ex blåser eller smäller mycket grus i vagnen/skynket.

Lycka till!

Är hon alltid tittig och fjantig när det är nya saker på gång?

Själv skulle jag nog knalla iväg till rakbanan med hästen i grimma och grimskaft och ta en ordentlig titt på allt som verkar farligt och avdramatisera det hela.

Och så skulle jag utsätta henne för ganska mkt nya saker rätt ofta. Ex hänga upp en sopsäck så att vinden kommer åt den så att den fladdarar lite otäckt. Häng den på ett ställe som ni kommer att passera och flytta runt den varje dag så att hon inte vänjer sig vid att den finns på ett och samma ställe. Det funkar även med annat än sopsäckar ex hinkar, höbalar, ensilageplast mm.

Detta är iofs en metod som kanske tar lite tid men som i längden sparar tid.

Har varit och kört på rakbanan nu och hade på henne halvstängt, lite bättre blev det faktiskt :) hon hoppade inte omkring lika mycket iaf

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka