Psoriasisartrit utan psoriasis?

millen

Trådstartare
Ännu en tråd om mina artriter :p

Men min fråga är, är det någon som har hört talas om eller kanske rent av har själv, psoriasisartrit utan att ha själva psoriasisdelen? Min läkare har börjat ifrågasätta min diagnos och vill sätta att det är psoriasisartrit, men är motvillig då jag inte har psoriasis. Har läst själv också och tycker att de symtomen stämmer mer överens än den diagnosen jag har idag. Lite långsökt kanske men är det någon som vet något om detta? Googlingar ger föga resultat :o:p

Ännu en tråd om mina artriter :p

Men min fråga är, är det någon som har hört talas om eller kanske rent av har själv, psoriasisartrit utan att ha själva psoriasisdelen? Min läkare har börjat ifrågasätta min diagnos och vill sätta att det är psoriasisartrit, men är motvillig då jag inte har psoriasis. Har läst själv också och tycker att de symtomen stämmer mer överens än den diagnosen jag har idag. Lite långsökt kanske men är det någon som vet något om detta? Googlingar ger föga resultat :o:p
Jag har en tidigare vän som fick psoriasisartrit utan tidigare psoriasis. Kanske fick hen diagnosen "enklare" eftersom hens enäggstvilling hade psoriasis och psoriasisartrit sedan några år.

Jag har psoriasisartrit typ. Har ingen "vanlig" psoriasis men en väldigt lindrig PPP, som räknas som en psoriasisvariant.
Det är inte alls ovanligt att man har psoriasisartrit utan att ha hudutslagen (de kan också komma senare). Och om din läkare tror att det kan vara det du har, så ska du kanske tro på det tänker jag. För när man läser vad andra skriver på PsoA-forum och i PsoA-grupper på fejjan så finns det oerhört stor frustration bland folk som inte blir tagna på allvar, som aldrig får någon diagnos eftersom proverna inte visar något.
Det är väldigt många av oss som har PsoA som har helt felfria reumatiker- och inflammationsprover, men av någon outgrundlig anledning finns det en hel del läkare som vägrar inse det :( Och själv är jag glad att mina läkare sett mig även någon av mina sämre dagar, eftersom det är enda sättet att bevisa mina besvär, då proverna inte visar något alls och lederna är varken varma, röda eller svullna....

Hej! Antar att du varit hos en reumatolog!! Tyvärr är många läkare okunniga om psoriasis och hur det kan yttra sig. Psoriasis är ju inte en hudsjukdom utan en systemsjukdom där immunförsvaret är överaktivt. Psoriassjukdomen kan sätta sig på lite olika ställen i och på kroppen. Tyvärr visar inte proverna något ibland vid psoriasisartrit. En högre "långsänka" kan ge indikation på inflammation i kroppen. Annars bör ju en undersökning av lederna ge smärta om man klämmer på lederna. Någonting måste väl ha framkommit för att få diagnosen psoriasisartrit?

Jag har. Pappa har vanlig psoriasis och jag och mamma har psoriasisartrit.

Klarar mig utan att medicinera, främst för att jag är så van, och sen för att jag enligt anvisningar av neurolog inte äter värkmedicin/antiinflammatoriska mer än ett par gånger i månaden (p.g.a. kronisk migrän)

Det går i perioder, ibland märker jag knappt nåt, och ibland är jag jättestel och har jobbig värk.

Dock är jag lite osäker på vad som hör ihop med migränen och vad som är artrit. En kompis med fibromyalgi tycker att det låter exakt som hur hon mår, men jag är väl lite tveksam.

Jag har psoriasisartrit typ. Har ingen "vanlig" psoriasis men en väldigt lindrig PPP, som räknas som en psoriasisvariant.
Det är inte alls ovanligt att man har psoriasisartrit utan att ha hudutslagen (de kan också komma senare). Och om din läkare tror att det kan vara det du har, så ska du kanske tro på det tänker jag. För när man läser vad andra skriver på PsoA-forum och i PsoA-grupper på fejjan så finns det oerhört stor frustration bland folk som inte blir tagna på allvar, som aldrig får någon diagnos eftersom proverna inte visar något.
Det är väldigt många av oss som har PsoA som har helt felfria reumatiker- och inflammationsprover, men av någon outgrundlig anledning finns det en hel del läkare som vägrar inse det :( Och själv är jag glad att mina läkare sett mig även någon av mina sämre dagar, eftersom det är enda sättet att bevisa mina besvär, då proverna inte visar något alls och lederna är varken varma, röda eller svullna....
Ja det är inte så att jag misstror honom, det var han som var lite motvillig att sätta den diagnosen som jag uppfattade det på senaste besöket :)

Det är lite det som är grejen med mig också, mina prover har aldrig visat någonting, så 2015 satte dom RA bara för att sätta någonting, det var därför jag "öppnade" min utredning igen, dels då jag bytt mottagning och dels för att det känns sådär att ta cellgifter för någonting jag kanske inte ens har :crazy: tack för ditt svar! Jag ska kola upp dom här fbgrupperna :up::)

Jag har. Pappa har vanlig psoriasis och jag och mamma har psoriasisartrit.

Klarar mig utan att medicinera, främst för att jag är så van, och sen för att jag enligt anvisningar av neurolog inte äter värkmedicin/antiinflammatoriska mer än ett par gånger i månaden (p.g.a. kronisk migrän)

Det går i perioder, ibland märker jag knappt nåt, och ibland är jag jättestel och har jobbig värk.

Dock är jag lite osäker på vad som hör ihop med migränen och vad som är artrit. En kompis med fibromyalgi tycker att det låter exakt som hur hon mår, men jag är väl lite tveksam.
Kul att du nämner fibromyalgi faktiskt, för det och kronisk smärta kom också upp i vår diskussion! :) men jag vet inte riktigt hur han tänkte, om det skulle vara bara det med någon slags oligoartrit eller kombinerat med psoriasisartiten eller bara det? Jag kommer inte åt anteckningen på 1177 heller och har svårt att gå ifrån och ringa på jobbet :/

Mitt går också väldigt I perioder, vi trodde det va SLE ett tag bl.a beroende på skoven och muskelvärken. Är det (muskelinflammationer/-värk) något du har eller sitter ditt bara I lederna? :)

Jag har mycket värk i leder och muskler. Extremt spända muskler och hinnor, migrän, stelhet. Kan inte sitta i samma ställning mer än i några minuter. Väldigt diffus värk som är svår att beskriva

Ja det är inte så att jag misstror honom, det var han som var lite motvillig att sätta den diagnosen som jag uppfattade det på senaste besöket :)

Det är lite det som är grejen med mig också, mina prover har aldrig visat någonting, så 2015 satte dom RA bara för att sätta någonting, det var därför jag "öppnade" min utredning igen, dels då jag bytt mottagning och dels för att det känns sådär att ta cellgifter för någonting jag kanske inte ens har :crazy: tack för ditt svar! Jag ska kola upp dom här fbgrupperna :up::)

Hjälper cellgifgerna inte eller varför började du bli tveksam? Bara nyfiken då behandlingen för psoriasisartrit är densamma som ra.

Jag har både psoriasis och -artrit. En vän har bara psoriasisartrit, inga utslag.

Hjälper cellgifgerna inte eller varför började du bli tveksam? Bara nyfiken då behandlingen för psoriasisartrit är densamma som ra.

Jag har både psoriasis och -artrit. En vän har bara psoriasisartrit, inga utslag.
Nej precis dom gjorde absolut ingen skillnad för mina inflammationer och värk, det blev bara nackdelar och inga fördelar :)

Ah. Jobbigt. Jag är jättehjälpt av Metotrexate. Men då är ju behandlingen du fick inte rätt för dig oavsett.
Nej, jag tog det först i tablettform men fick för höga levervärden efter några månader, så då gick vi över till injektioner, men har haft dem i över ett och ett halvt år nu och det händer liksom ingenting, så jag hoppas att vi hittar något som funkar. Men kul att det hjälper för dig! Hur länge har du stått på det? :)

Nej, jag tog det först i tablettform men fick för höga levervärden efter några månader, så då gick vi över till injektioner, men har haft dem i över ett och ett halvt år nu och det händer liksom ingenting, så jag hoppas att vi hittar något som funkar. Men kul att det hjälper för dig! Hur länge har du stått på det? :)

Oj. Många år. Minns inte ens exakt. Mer än fem år.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 162
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 066
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 068
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Så jag sitter här lite småchockad med tusen tankar i huvudet efter ett besök hos gyn. Funderade en sekund om jag inte skulle göra en...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 453
Senast: Anonym15
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar