Prydliga människor

Min poäng var att det inte är givet att det är den bild som är närmast idealet som är den som folk kommer att tycka bäst om.

Det är det jag menar med att en diskussion om folks utseende på bilder kommer att gå i förutsägbara spår. Baserat på inläggen i tråden kan man med stor träffsäkerhet räkna ut vem som skulle svara vad.

Att döma av båda bilderna är @Alexandra_W genetiskt skitsnygg ja, när jag skrev om den vänstra bilden var min huvudpoäng att ingen av er sannolikt skulle reagera på henne som "oj, sminkad" om ni såg henne, och jag tror inte att ni skulle relatera ett dugg olika beroende på om hon var sminkad eller inte eftersom hennes sminkning är så diskret.

Och jag tycker att @Alexandra_W är skitsnygg på den vänstra bilden och är övertygad om att ingen av er skulle reagera på henne som sminkad om ni träffade henne så där. Det ser ut som en helt diskret vardagssminkning.

Men blir det inte konstigt om tråden ska gå ut på att recensera folks utseenden på deras bilder? Om inte annat känns det som att svaren skulle gå i helt förutsägbara spår.
Jag tycker inte att jag recenserade utseenden. Tvärtom säger bilderna mig inget om prydlighetsnivån. Uppenbarligen tycker jag inte att prydlighet har med hudens beskaffenhet att göra, även om jag inte hade tänkt på det förut.

Det är det jag menar med att en diskussion om folks utseende på bilder kommer att gå i förutsägbara spår. Baserat på inläggen i tråden kan man med stor träffsäkerhet räkna ut vem som skulle svara vad.

Att döma av båda bilderna är @Alexandra_W genetiskt skitsnygg ja, när jag skrev om den vänstra bilden var min huvudpoäng att ingen av er sannolikt skulle reagera på henne som "oj, sminkad" om ni såg henne, och jag tror inte att ni skulle relatera ett dugg olika beroende på om hon var sminkad eller inte eftersom hennes sminkning är så diskret.
Jag har dansat magdans på scen, jag tror knappast att jag i vanliga vardagssammanhang någonsin kommer reagera med "oj vad sminkad". Scensmink och inte jätteovanlig bröloppsminkning i mellanöstern.
3511711.jpg

Det är alltså inte jag på bilden...

Slänger in några på mig också. För referensramar. Rör man sig mycket på Östermalm och Vasastan som jag gör så blir det tydligt att min prydlighetsnivå inte ens är i närheten av tjejerna som rör sig här :laugh: Ibland blir jag smärtsamt påmind om att jag i grunden är förortsbrud :D (Ta skämtet med en nypa salt)

På kontoret
IMG_9095_zpsndhb46cm.jpg

På brunch
IMG_9095_zpsndhb46cm.jpg
IMG_8726_zps4jvznggd.jpg

Inför fest med festsminkning. OBS! Filtrad bild
IMG_9551_zps4qun4cbb.jpg

Jag tycker inte att jag recenserade utseenden. Tvärtom säger bilderna mig inget om prydlighetsnivån. Uppenbarligen tycker jag inte att prydlighet har med hudens beskaffenhet att göra, även om jag inte hade tänkt på det förut.
Men det håller jag med om. Jag ser det som att tråden har ett sminkspår och ett prydlighetsspår och håller inte med de som svarar med sminktips på prydlighetsfrågor.

Jag har dansat magdans på scen, jag tror knappast att jag i vanliga vardagssammanhang någonsin kommer reagera med "oj vad sminkad". Scensmink och inte jätteovanlig bröloppsminkning i mellanöstern.
3511711.jpg

Det är alltså inte jag på bilden...

:D:D

Men det hade det ju kunnat vara, med tanke på att det är scensmink. :)

Är det förövrigt någon mer än @Kattennizze som uttalat sig negativt om att sminka sig. De flesta har väll bara påpekat att det inte har med prydlighet att göra? Sen går det väll inte att undkomma att allt vi gör för att se bättre ut har med fåfänga att göra, det är fåfängt helt enkelt. Men jag tror att det är få människor som lever helt utan fåfänga, jag är fåfäng men lever ut det på andra sätt.

Jag tänker mig att det inte är sminket i sig som bidrar till att en person ser prydlig ut, utan snarare bristen på "skavanker" istället. Antingen är personen osminkad men har ändå inga synliga finnar, rödhet, mörka ringar runt ögonen etc. Eller så har personen effektivt sminkat över såna saker med en lagom mängd smink så att det ser ut som om det är naturligt.

Jag tänker mig att det inte är sminket i sig som bidrar till att en person ser prydlig ut, utan snarare bristen på "skavanker" istället. Antingen är personen osminkad men har ändå inga synliga finnar, rödhet, mörka ringar runt ögonen etc. Eller så har personen effektivt sminkat över såna saker med en lagom mängd smink så att det ser ut som om det är naturligt.

Håller helt med i denna beskrivning. Jag har en kollega som aldrig sminkar sig, med ser alltid väldigt fräsch och pigg ut. Själv är jag både grå i hyn, blå under ögonen och har röd näsa utan smink.

Jag behöver ett tips. Jag målar aldrig naglarna men tänkte att jag skulle börja med sådan där ofärgad blank nagellack. Är det någon särskild sort man ska ha? Ska man måla två lager? Tänkte också börja fila naglarna istället för att klippa som jag hittills gjort.

Det där var väl lite väl von oben. Du säger att du inte kan något om smink och inte bryr dig men tycker det är helt ok att kritisera en kollega vars sminkning "inte är smickrande". Det kan mycket väl vara så att den färgen är högsta mode just nu (jag har noll koll på vilka färger som är inne) och att din kollega känner sig jättefin i den.

Självklart dömer/bedömer vi folk efter deras utseende, annars skulle det inte finnas mode och smink. Det man kan göra är att iaf försöka undvika det vilket är lättare om man är medveten om sina egna fördomar :idea:
Ja men jag tycker att det är fult med blått smink. Sen skulle jag aldrig säga det till min kollega eller ens kommentera det naturligtvis eftersom jag verkligen inte har med det att göra. Vill hon ha blått semin och känner sig säkert fin i det är det upp till henne. Jag tycker många kläder, smink, skor etc är fult på människor men självklar skulle jag aldrig säga något, inte ens om någon frågade utan förhålla mig neutral. Alla får naturligtvis klä sig och sminka som de själva vill, det är inte min sak, att jag däremot tycker saker för mig själv är ju klart att jag gör, det gör vi alla.

Jag behöver ett tips. Jag målar aldrig naglarna men tänkte att jag skulle börja med sådan där ofärgad blank nagellack. Är det någon särskild sort man ska ha? Ska man måla två lager? Tänkte också börja fila naglarna istället för att klippa som jag hittills gjort.

Snyggt! Jag gillar ofärgat. Två lager tycker jag alltid blir snyggast. Vilken man ska köpa vet jag inte, är dålig på nagellack. Men det finns sorter som håller och sorter som sitter kvar ordentligt några dagar (beroende på aktivitet med händerna). Jag hade siktat på ett med bra kvalitet, och kanske frågat personalen på typ Åhléns eller liknande butik.

TIPS! Det tar alltid lite tid innan det torkar ordentligt när man gör två lager. Det kan "kännas" torrt där man känner försiktigt med fingret, men få märken på sig om man kommer åt hårdare. Så jag brukar måla när jag kollar på TV eller nåt på kvällen så det får gått om tid att torka.

Snyggt! Jag gillar ofärgat. Två lager tycker jag alltid blir snyggast. Vilken man ska köpa vet jag inte, är dålig på nagellack. Men det finns sorter som håller och sorter som sitter kvar ordentligt några dagar (beroende på aktivitet med händerna). Jag hade siktat på ett med bra kvalitet, och kanske frågat personalen på typ Åhléns eller liknande butik.

TIPS! Det tar alltid lite tid innan det torkar ordentligt när man gör två lager. Det kan "kännas" torrt där man känner försiktigt med fingret, men få märken på sig om man kommer åt hårdare. Så jag brukar måla när jag kollar på TV eller nåt på kvällen så det får gått om tid att torka.
Vet du om man bör ha underlack?

Generellt tycker jag man får bättre nagellack om man betalar några kronor mer (även om man inte behöver köpa de allra dyraste). När jag målade naglarna körde jag Mavala rakt över, jag tycker de har bra produkter.

Är så fascinerad av just prydliga människor. Inte nödvändigtvis stylade, bara prydliga. Hela och rena no matter what.

Själv blir jag smutsig så fort jag går utanför dörren, nagelbanden spricker trots idogt smörjande, kläderna fulla med päls och håret står på ända.
Men jag är rätt nöjd ändå ;)

En del verkar bara ha någon slags skydd mot att bli oprydliga (och i min värld har det inget med klädsel eller smink att göra, kan inte riktigt förklara det..)

Det är där jag vill hamna :)

Jag tänkte också ungefär så. Jag föredrar spontant den osminkade versionen av de två.

Prydligheten kan för min del vara på samma nivå hos båda.

Prydlighet sitter absolut inte i smink. Förutom möjligen faktorn att jag ser mindre sjuk ut utan smink vilket ev kan påverka. Men annars sitter prydlig absolut inte i smink nej (men dåligt smink kan ta bort en annars prydlig upplevelse). Det var en spinoff till lite för många "de som sminkat sig är.../de som inte sminkar sig är..." i fråga om annat än prydlighet.

Precis. Om jag har mascara även osminkad så: Folk som är van att se mig utan smink tycker "oj vad pigg du ser ut idag!" med smink, folk som är van att se mig med smink tycker "har du sovit dåligt/är du sjuk" utan smink. Inte "har du sminkat dig idag/har du låtit bli att sminka dig idag"

Män brukar tycka att "det är så skönt med någon som inte har en massa smink och är spacklad". Jag brukar fnissa och ta dem ut illusionen.

En annan intressant sak tyckte jag vems det nu var kommentar om se sårbar ut, och kopplat till diskussionen om den som som kvinna fick mer gehör på arbetet med smink. Att uppfattas som tex sårbar skulle i min yrkesroll vara direkt olämpligt och klart besvärande.

Så ALLA påverkas av smink eller ej tror jag, men sällan som de tror. Helt enkelt eftersom man ser olika saker framför sig med "sminkad" och ser de som faller inom mallen/fördomen framför sig.

Precis som man gör med prydlig. Och det gör det svårt att diskutera och skapar troligen missförstånden när folk drar jämförelser där andra inte menar att jämföra - åt båda hållen!

Jag har märkt att jag tas mindre på allvar med smink än utan. Angående prydlighet så behöver jag anstränga mig för att uppnå nivån hel och ren. Ibland är det värt ansträngningen ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka