Prydliga människor

Fast det är väl inte så konstigt att det finns en massa folk som är jätteintresserade av att ta hand om sitt yttre?

Vissa lägger ner massa tid och pengar på sin inredning, vissa på sin trädgård, vissa på sitt hus. Andra lägger massa tid och pengar på att få andra att tycka ens hund är så snygg som möjligt. Andra bygger muskler på gym och tävlar i fitness. Allt går väl efter en viss gräns under kategorin ytligt och onödigt.

Jag blir snarare uppriktigt förvånad över att det är helt nytt för dig att det finns folk som tycker det är viktigt och har ett intresse av att se vårdade ut. Trodde du att hela mode- och skönhetsindustrierna levde på att folk såg det som ett nödvändigt ont med kläder, smink och hudvårdsprodukter. Isf hade nog utbudet varit betydligt magrare än vad det är.

Det massor med konstiga hobbies. The world rock paper scissors society har tiotusentals medlemmar. I jämförelse tycker jag ett intresse av att lära sig olika sorters sminkningar verkar ytterst normalt :p
Ja jag inser att jag har levt under en sten helt enkelt. Jag har inte ägnat mode-och skönhetsindustrin särskilt många tankar de senaste tio åren.

Jag upplevs som viktigare, folk lyssnar bättre, vill äta lunch och umgås. Bjuder på fika, kommer ihåg att jag behöver en vit ögonskugga utan glitter och köper med osv. Tillvaron glider lättare.
Oj. Menar du det? Jag klär mig inte som en hösäck men ögonskugga vet jag nog inte vad det är riktigt. Jo förresten en på mitt jobb har en blå 80-talsvariant som inte är särskilt smickrande.

Oj. Menar du det? Jag klär mig inte som en hösäck men ögonskugga vet jag nog inte vad det är riktigt. Jo förresten en på mitt jobb har en blå 80-talsvariant som inte är särskilt smickrande.

Det där var väl lite väl von oben. Du säger att du inte kan något om smink och inte bryr dig men tycker det är helt ok att kritisera en kollega vars sminkning "inte är smickrande". Det kan mycket väl vara så att den färgen är högsta mode just nu (jag har noll koll på vilka färger som är inne) och att din kollega känner sig jättefin i den.

Självklart dömer/bedömer vi folk efter deras utseende, annars skulle det inte finnas mode och smink. Det man kan göra är att iaf försöka undvika det vilket är lättare om man är medveten om sina egna fördomar :idea:

Det är sjukt sorligt, men vad gör man åt det? Jag vill ju inte vara den skrubbiga som går i fronten för att även skrubbiga människor är viktiga och bra människor. Jag följer den sociala koden och klär mig ordentligt på kontoret, följer klädkoden på festligheter, etc.
Jag gör nog tvärtom. Men det har mer med motstånd mot normativ feminitet att göra än motstånd mot prydlighet. (Även kvinnor kan vara prydliga utan att spela ut särskilt mycket feminitet, men jag har inte prydlighetsgenen.)

Här är jag, när jag är jag! ;)

Helt plain till vardags:
17098368_10155023806978180_321660064073249559_n.jpg

Innan middag? :D
14492549_10154517494083180_3408068920413265928_n.jpg

Ruffsig :D
14264081_10154473682563180_5090677932039638508_n.jpg

Påväg till middag:
16864462_10155000300538180_4317388161274662322_n.jpg
Fast de sminkningarna ser jag inte som direkt prydliga. De handlar om andra saker än prydlighet i mina ögon. För mig antyder de inte ens att resten av personen är direkt prydlig, just.

Ja nu undrade hon hur jag ser ut och inget annat :cool:
Javisst! Det var bara det att du dessförinnan hade framhållit dig själv som prydlig.

Jag tror att jag tänker mig prydlighet som mer "neutralt" liksom.

Fast jag tänker också mer på klädsel än ansikte, när jag tänker på prydlighet.

Min syrra är en sådan person. Hon gillar visserligen inte smink men för övrigt så är både hon och hennes hem alltid prydligt. Hennes gubbe är inte heller stökig av sig så dom passar ihop. Det är ok så länge hon inte klagar på mig för att jag inte är fullt så prydlig! Men jag minns att då hennes tre barn växte upp så jagade hon dom med trasan för att gnugga fläckar och tvättade och tvättade deras kläder. Suck. För övrigt så har jag tänkt på att folk flest skäms för att åka omkring med en bil som har någon småskada som är lagad så att det syns. Jag förstår inte varför det skulle vara så viktigt.

Javisst! Det var bara det att du dessförinnan hade framhållit dig själv som prydlig.

Jag tror att jag tänker mig prydlighet som mer "neutralt" liksom.

Ja självklart finns det olika tillfällen och jag älskar att lägga en effektfull make när jag skall iväg på något.
På bilden längst upp och den "rufsiga" är jag för mig väldigt neutral :)

Jag har aldrig sagt att jag sminkar mig väldigt prydligt i den bemärkelsen utan det är min "overall" look med kläder samt min allmänna livstil mer skulle jag säga :)

Min syrra är en sådan person. Hon gillar visserligen inte smink men för övrigt så är både hon och hennes hem alltid prydligt. Hennes gubbe är inte heller stökig av sig så dom passar ihop. Minns att då hennes tre barn växte upp så jagade hon dom med trasan för att gnugga fläckar och tvättade och tvättade deras kläder. Alltid extrakläder med sig till dom om dom åkte någonstans. Jag gillar att baka och ville baka tillsammans med ungarna någon gång och det fick jag för henne, men dom ville inte. Hon sa att dom brukar inte gilla att baka. Undra på det om hon vakade som en hök bakom dom för att dom inte skulle sprida mjölet runt om sig....

Åh jag älskar att laga mat och baka och greja, men det är ingen som vill laga ihop för alla är rädda att kladda :p:p

Vardagsjag en kylig, regnig försommardag. Trivs lika bra i jeans som i kjol/klänning, böljande blusar osv och har en uppsjö av jeans, flest blå i olika nyanser och modeller, men även en del svarta som jag gärna matchar ihop med lite färg.

unnamed_zps07txag49.jpg

Jag klassar mig dock inte till skaran prydligt folk, då prydligt för mig är det lite likställt med "beige", lite sipp och nästan lite stelt på något vis och det är väldigt långt ifrån mig som person. Fast jag sätter heller inte likhetstecken mellan mån om utseende och prydlig.

Har heller ingen direkt "stil" när det kommer till outfits, klär mig i det jag trivs i och som jag tycker ser bra ut och det skiftar väldigt mycket både i färger, modeller och material.

Nu ska jag göra något som sitter extremt långt inne...

Men jag blir lite ledsen av att läsa delar av den här tråden. Både när mående alltför mycket kopplas ihop med yta, men också det omvända. Det mer eller mindre mellan varven uttalade att det på något vis är negativt, osäkert och överdrivet fåfängt att använda makeup osv. Att idealet är att inte göra det etc.

Jag kan åka och handla utan smink, jag får inte panik om någon ser mig utan smink etc. Jag kan om jag behöver det jobba utan smink. Osv.

Men ja jag känner mig faktiskt bättre med smink. Och det är därför jag sminkar mig. Utan att det för all del betyder att jag saknar självkänsla eller inte mår bra om inte ytan är si eller så. Men jag är faktiskt mer bekväm, trygg och mer jag med smink. Och det sitter i att jag känner mig finare.

Det som sitter så långt inne då..
Bilderna är tagna samma dygn. I exakt samma ljus (spotlight med dagsljusspektra riktat mot ansiktet). Jag har försök titta likadant osv för att göra det så rättvist som möjligt.

För mig är det värt 20 minuter per dag. För mig är det värt pengarna att köpa smink. För mig så mår jag bättre, blir självsäkrare, visar mer av min personlighet (den inre alltså) etc etc.

Fåfängt, ytligt, obegripligt eller vad man än vill kalla det. Jag är ingen grå mus personlighetsmässigt sett. Jag vill att utsidan ska matcha insidan någorlunda. Och eftersom jag som synes (och bilen är SNÄLL) är rätt mycket grå mus utan smink så ordnar jag till så både ut och insidan känns som jag. Fast utsidan är fusk.
17358966_1249744451788192_8173401277653296132_o.jpg
Om jag jämför de två bilderna skulle jag nog ha lättare att relatera till den bilden där du är osminkad, du känns mer mänsklig (sårbar) och nåbar där. Jag antar att det är för att man relaterar till människor som är lika en själv och jag själv är mer som den osminkade bilden.

Om jag jämför de två bilderna skulle jag nog ha lättare att relatera till den bilden där du är osminkad, du känns mer mänsklig (sårbar) och nåbar där. Jag antar att det är för att man relaterar till människor som är lika en själv och jag själv är mer som den osminkade bilden.
Jag tänkte också ungefär så. Jag föredrar spontant den osminkade versionen av de två.

Prydligheten kan för min del vara på samma nivå hos båda.

Vilken fin frisyr! Är det rakat på ena sidan bara?
Tack :) men det är rakat 9 mm runt om, lite hopklippt bak men raka kanter på sidorna så jag kan dra överhåret antingen åt sidan eller dela på det i mittbena och låta det falla ner åt båda sidorna om jag vill. Vilket händer, men oftast är det som på bilden.

Jag tänkte också ungefär så. Jag föredrar spontant den osminkade versionen av de två.

Prydligheten kan för min del vara på samma nivå hos båda.

Och jag tycker att @Alexandra_W är skitsnygg på den vänstra bilden och är övertygad om att ingen av er skulle reagera på henne som sminkad om ni träffade henne så där. Det ser ut som en helt diskret vardagssminkning.

Men blir det inte konstigt om tråden ska gå ut på att recensera folks utseenden på deras bilder? Om inte annat känns det som att svaren skulle gå i helt förutsägbara spår.

Och jag tycker att @Alexandra_W är skitsnygg på den vänstra bilden och är övertygad om att ingen av er skulle reagera på henne som sminkad om ni träffade henne så där. Det ser ut som en helt diskret vardagssminkning.

Men blir det inte konstigt om tråden ska gå ut på att recensera folks utseenden på deras bilder? Om inte annat känns det som att svaren skulle gå i helt förutsägbara spår.
Jag har inte skrivit något om hon är snygg eller inte, jag skrev att jag har lättare att relatera eftersom vi blir mer lika på bilden där hon är osminkad. Jag tycker hon är snygg på båda bilderna, det är ju samma person. Sminkat eller osminkat är som att välja kläder något man tar på sig, kan spegla ens person men utgör den inte. Jag har inget emot att folk sminkar sig alls, de får göra vilket som. Min poäng var att det inte är givet att det är den bild som är närmast idealet som är den som folk kommer att tycka bäst om.

Jag är förövrigt lik @Alexandra_W i hyn, betyder det då att jag inte är skitsnygg om jag inte sminkar mig, för att du tycker att den bilden där hon har smink är skitsnygg? Det blir lite konstigt när du drar sådana slutsatser tycker jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka