Prydliga människor

[
Är så fascinerad av just prydliga människor. Inte nödvändigtvis stylade, bara prydliga. Hela och rena no matter what.

Själv blir jag smutsig så fort jag går utanför dörren, nagelbanden spricker trots idogt smörjande, kläderna fulla med päls och håret står på ända.
Men jag är rätt nöjd ändå ;)

En del verkar bara ha någon slags skydd mot att bli oprydliga (och i min värld har det inget med klädsel eller smink att göra, kan inte riktigt förklara det..)

Exakt så! Det är som om de vore gjorda av teflon.

Slänger in några på mig också. För referensramar. Rör man sig mycket på Östermalm och Vasastan som jag gör så blir det tydligt att min prydlighetsnivå inte ens är i närheten av tjejerna som rör sig här :laugh: Ibland blir jag smärtsamt påmind om att jag i grunden är förortsbrud :D (Ta skämtet med en nypa salt)

På kontoret
IMG_9095_zpsndhb46cm.jpg

På brunch
IMG_9095_zpsndhb46cm.jpg
IMG_8726_zps4jvznggd.jpg

Inför fest med festsminkning. OBS! Filtrad bild
IMG_9551_zps4qun4cbb.jpg

Jag tillhör också den senare kategorin där :p

Du ser ut som en sådan där människa som skulle kunna resa sig upp efter tre timmar i en svettig flygplansstol och med torr hemsk luft och se avundsvärt prydlig ut! Så jag hade definitivt gissat på det. :)

[

Exakt så! Det är som om de vore gjorda av teflon.

På tal om teflon så kom jag just på att min ena HUND är prydlig! Vi kan gå genom skog och lera och hon är precis lika vit om benen som när vi gick hemifrån. Hennes ulltäcke är alltid lika prydligt ren och skrynkelfri (nästan så att det är pressveck på den!) samtidigt som min andra hund är lerig om benen och täcket är så skitigt att det måste rakt i tvättmaskinen när vi kommer hem.

OT: Inspirerad av några inlägg så använde jag min sambos ansiktsmask tidigare i veckan men upplevde att huden blev flottig efteråt. Vad gjorde jag för fel?

OT2: Jag har även köpt min första antirynkkräm för att få bukt med min bekymmersrynka mellan ögonen. Är dett bluff eller kan det funka?

På tal om teflon så kom jag just på att min ena HUND är prydlig! Vi kan gå genom skog och lera och hon är precis lika vit om benen som när vi gick hemifrån. Hennes ulltäcke är alltid lika prydligt ren och skrynkelfri (nästan så att det är pressveck på den!) samtidigt som min andra hund är lerig om benen och täcket är så skitigt att det måste rakt i tvättmaskinen när vi kommer hem.

OT: Inspirerad av några inlägg så använde jag min sambos ansiktsmask tidigare i veckan men upplevde att huden blev flottig efteråt. Vad gjorde jag för fel?

OT2: Jag har även köpt min första antirynkkräm för att få bukt med min bekymmersrynka mellan ögonen. Är dett bluff eller kan det funka?

Ang OT2. Det kan funka. Sen om det eg är för det är nån magisk ingrediens eller att de "bara" är bra på att återfukta och att man själv är lite mer noggrann låter jag vara osagt.

Förmodligen fel mask för din hy, speciellt om sambon är man. De har ofta mycket grövre hud än vad vi har.

Bluff, det finns inget som magiskt tar bort rynkor. Det som kan förbättra tidiga rynkor är att gå upp i vikt (fett fyller ut huden bra) eller återfukta som en galning så huden är fuktmättad (funkar rätt bra).

Vad har du för hud? Personligen gillar jag produkter från Clinique och Decleor. Clinique är lätt att använda och anpassa efter ens hudtyp. Är man torr är deras Moisture Surge Overnight masque suverän, den räddar mig under vintern.

Förmodligen fel mask för din hy, speciellt om sambon är man. De har ofta mycket grövre hud än vad vi har.

Bluff, det finns inget som magiskt tar bort rynkor. Det som kan förbättra tidiga rynkor är att gå upp i vikt (fett fyller ut huden bra) eller återfukta som en galning så huden är fuktmättad (funkar rätt bra).

Vad har du för hud? Personligen gillar jag produkter från Clinique och Decleor. Clinique är lätt att använda och anpassa efter ens hudtyp. Är man torr är deras Moisture Surge Overnight masque suverän, den räddar mig under vintern.

Den får min hud att brinna och bli eldröd...

Jag vet inte riktigt vad jag har för hud. Torr hud atopisk hud skulle jag säga. Kanske med inslag av blandhy.

Jag är inte en av dom ! Det räcker med att jag passerar något som det är lagerfett på eller målarfärg sot eller vad som helst för skit så verkar det dras till mina kläder .Målar jag plåtverktyg på jobbet och gör allt för att inte få färg på mig så lyckas jag alltid vara blåmålad någonstans på kroppen

Är så fascinerad av just prydliga människor. Inte nödvändigtvis stylade, bara prydliga. Hela och rena no matter what.

Själv blir jag smutsig så fort jag går utanför dörren, nagelbanden spricker trots idogt smörjande, kläderna fulla med päls och håret står på ända.
Men jag är rätt nöjd ändå ;)

En del verkar bara ha någon slags skydd mot att bli oprydliga (och i min värld har det inget med klädsel eller smink att göra, kan inte riktigt förklara det..)

Precis så.

Nu ska jag göra något som sitter extremt långt inne...

Men jag blir lite ledsen av att läsa delar av den här tråden. Både när mående alltför mycket kopplas ihop med yta, men också det omvända. Det mer eller mindre mellan varven uttalade att det på något vis är negativt, osäkert och överdrivet fåfängt att använda makeup osv. Att idealet är att inte göra det etc.

Jag kan åka och handla utan smink, jag får inte panik om någon ser mig utan smink etc. Jag kan om jag behöver det jobba utan smink. Osv.

Men ja jag känner mig faktiskt bättre med smink. Och det är därför jag sminkar mig. Utan att det för all del betyder att jag saknar självkänsla eller inte mår bra om inte ytan är si eller så. Men jag är faktiskt mer bekväm, trygg och mer jag med smink. Och det sitter i att jag känner mig finare.

Det som sitter så långt inne då..
Bilderna är tagna samma dygn. I exakt samma ljus (spotlight med dagsljusspektra riktat mot ansiktet). Jag har försök titta likadant osv för att göra det så rättvist som möjligt.

För mig är det värt 20 minuter per dag. För mig är det värt pengarna att köpa smink. För mig så mår jag bättre, blir självsäkrare, visar mer av min personlighet (den inre alltså) etc etc.

Fåfängt, ytligt, obegripligt eller vad man än vill kalla det. Jag är ingen grå mus personlighetsmässigt sett. Jag vill att utsidan ska matcha insidan någorlunda. Och eftersom jag som synes (och bilen är SNÄLL) är rätt mycket grå mus utan smink så ordnar jag till så både ut och insidan känns som jag. Fast utsidan är fusk.
17358966_1249744451788192_8173401277653296132_o.jpg
Utan att lägga någon värdering i vilken av bilderna som är snyggast måste jag bara påpeka att jag tycker det är en riktigt snygg sminkning. Mycket lyckad. Nu kanske du har använt jättemånga produkter men den ser så naturlig ut. Den förstärker dina egna drag utan att det egentligen syns att du är direkt sminkad. Mycket lyckat enligt mig. Tycker den funkar både till vardag och fest. Och jag klassar den som prydlig.

Slänger in några på mig också. För referensramar. Rör man sig mycket på Östermalm och Vasastan som jag gör så blir det tydligt att min prydlighetsnivå inte ens är i närheten av tjejerna som rör sig här :laugh: Ibland blir jag smärtsamt påmind om att jag i grunden är förortsbrud :D (Ta skämtet med en nypa salt)

På kontoret
IMG_9095_zpsndhb46cm.jpg

På brunch
IMG_9095_zpsndhb46cm.jpg
IMG_8726_zps4jvznggd.jpg

Inför fest med festsminkning. OBS! Filtrad bild
IMG_9551_zps4qun4cbb.jpg
Jag har tänkt mig att du ser ut så där ungefär och att du är typiskt prydlig.

Precis. Om jag har mascara även osminkad så: Folk som är van att se mig utan smink tycker "oj vad pigg du ser ut idag!" med smink, folk som är van att se mig med smink tycker "har du sovit dåligt/är du sjuk" utan smink. Inte "har du sminkat dig idag/har du låtit bli att sminka dig idag"

Män brukar tycka att "det är så skönt med någon som inte har en massa smink och är spacklad". Jag brukar fnissa och ta dem ut illusionen.

En annan intressant sak tyckte jag vems det nu var kommentar om se sårbar ut, och kopplat till diskussionen om den som som kvinna fick mer gehör på arbetet med smink. Att uppfattas som tex sårbar skulle i min yrkesroll vara direkt olämpligt och klart besvärande.

Så ALLA påverkas av smink eller ej tror jag, men sällan som de tror. Helt enkelt eftersom man ser olika saker framför sig med "sminkad" och ser de som faller inom mallen/fördomen framför sig.

Precis som man gör med prydlig. Och det gör det svårt att diskutera och skapar troligen missförstånden när folk drar jämförelser där andra inte menar att jämföra - åt båda hållen!
Intressant det där, jag menar det är faktiskt precis som du säger, vi har alla en relation till smink - oavsett om vi vill det eller inte. Innan den här tråden tänkte jag nog mera aldrig på smink eller hur folk ser ut medvetet men undermedvetet så tänker jag ju och värderar en jäkla massa! Det har jag nog inte riktigt tänkt på förut. För visst är det viktigt.

@Singoalla du är en prydlig typ:) du ser sådär ätlig ut:D

Jag såg en fantastiskt prydlig tjej idag, det blåste, men håret var ändå i ordning trots att det var utsläppt, rena skor och rena ljusa byxor trots geggamojan på Mariatorget och en vansinnnigt snygg blå kappa som såg ut som den var gjord för henne.
jag vill tugga på såna människor och se vad de är gjorda av. Inte så pk. Men hon gjorde min dag, för hon var fantastisk att titta på.

Utan att lägga någon värdering i vilken av bilderna som är snyggast måste jag bara påpeka att jag tycker det är en riktigt snygg sminkning. Mycket lyckad. Nu kanske du har använt jättemånga produkter men den ser så naturlig ut. Den förstärker dina egna drag utan att det egentligen syns att du är direkt sminkad. Mycket lyckat enligt mig. Tycker den funkar både till vardag och fest. Och jag klassar den som prydlig.

Tack. Mitt mål är ju just att se så naturlig ut som möjligt, men samtidigt se så "bra" ut som möjligt. Dvs framhäva drag och som om min hud har sådär jämn ton etc. Det ultimata målet är om någon skulle tro jag var osminkad.

Och jo det är rätt många produkter. Det som är så kul när män ger komplimanger om naturlig och inte använder så mycket smink ;)
(Det är primer, foundation, aningens concealer, puder, rouge, mascara och lite ögonskugga. Samt settingspray)

Nu så, har jag målade naglar :p. Satt här igår kväll och filade och målade, blev helt ok för en nybörjare tycker jag. Maken bara tittade på mig och brast ut i skratt. Vad är det som har flugit i dig?
Jag - jag har väl fått en försenad 40-årskris. Och jag bejakar den :angel:.

Nämnde lite förläget för min syster vad jag höll på med. Hon sa då att det inom psykiatrin ses som ett led i tillfrisknande att bry sig om sitt yttre, så det var liksom inget jag skulle "skämmas" för. Jag tänkte på diskussionen i tråden om att bry sig om sitt yttre.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka