Prydliga människor

Nu så, har jag målade naglar :p. Satt här igår kväll och filade och målade, blev helt ok för en nybörjare tycker jag. Maken bara tittade på mig och brast ut i skratt. Vad är det som har flugit i dig?
Jag - jag har väl fått en försenad 40-årskris. Och jag bejakar den :angel:.

Nämnde lite förläget för min syster vad jag höll på med. Hon sa då att det inom psykiatrin ses som ett led i tillfrisknande att bry sig om sitt yttre, så det var liksom inget jag skulle "skämmas" för. Jag tänkte på diskussionen i tråden om att bry sig om sitt yttre.
Jo, men det är lite annan nivå på det. Det finns ju sjukdomstillstånd då man bryr sig för mycket om sitt yttre med. Hälsar torrbollen
PS att måla naglarna emellanåt hamnar inte där. Allt med moderation liksom...

Nu så, har jag målade naglar :p. Satt här igår kväll och filade och målade, blev helt ok för en nybörjare tycker jag. Maken bara tittade på mig och brast ut i skratt. Vad är det som har flugit i dig?
Jag - jag har väl fått en försenad 40-årskris. Och jag bejakar den :angel:.

Nämnde lite förläget för min syster vad jag höll på med. Hon sa då att det inom psykiatrin ses som ett led i tillfrisknande att bry sig om sitt yttre, så det var liksom inget jag skulle "skämmas" för. Jag tänkte på diskussionen i tråden om att bry sig om sitt yttre.
Givetvis är det inte ett särskilt gott tecken att fullständigt strunta i hur man tar sig ut, precis som det inte är ett gott tecken att strunta i vad man äter eller hur man bor eller var man jobbar. Men det betyder ju inte att ju mer man pysslar med sitt yttre, desto "friskare" är man.

Psykiatrin dras också med en hel del genusfärgade föreställningar kring det hela. Redan om det är en man som ägnar förmiddagen åt sina naglar, tror jag nog att somliga psykiatriker skulle fälla andra omdömen än om det är du eller jag som gör det.

Äsch det vet jag väl ;)
Men det är verkligen svårt, det här med att vara prydlig och se någorlunda snygg ut. Det är så oerhört omgärdat av så mycket olika föreställningar och normer och krav på oss och dessutom är det en fullständigt genomkommersialiserad del av livet och ovanpå det är det hela ju starkt kopplat till föreställningar om kön, attraktion och sexualitet.

Inte undra på att en del löper amok åt det ena eller andra hållet.

Men det är verkligen svårt, det här med att vara prydlig och se någorlunda snygg ut. Det är så oerhört omgärdat av så mycket olika föreställningar och normer och krav på oss och dessutom är det en fullständigt genomkommersialiserad del av livet och ovanpå det är det hela ju starkt kopplat till föreställningar om kön, attraktion och sexualitet.

Inte undra på att en del löper amok åt det ena eller andra hållet.
Exakt. Det är därför som jag kört på strategin att bara blunda för det och låtsas som det inte finns. Delvis pga av grav tidsbrist, å andra sidan om jag verkligen ville sminka mig ordentligt skulle jag ju hinna det i stället för att sitta här och läsa t ex. Men på nåt sätt är det ju inte hela sanningen heller eftersom jag absolut har ett förhållningssätt till både smink och andra yttre attribut både medvetet och omedvetet, för ja, det påverkar verkligen. Sen är det ju inte så enkelt som att säga att alla kvinnor som sminkar sig är hjärndöda som jag uttryckte mig i början av tråden, det är hjärndött att uttrycka sig på det viset om andra kvinnor. I stället måste man ju undersöka och fundera på vad det här står för - egentligen.

Min mormor var naturligt prydlig. Lockigt (stora lockar) naturligt, relativt mörk i hyn (blev typ svart på sommaren) så det enda hon använde var mascara.

Alltid kostymbyxor (kunde ibland vara en kjol eller i undantagsfall pressade skjorts) och en skjortblus(?) Oftast marinblått nertill och ljus pastell upptill. 2 ringar, ett smalt armband, stilrent halsband och pärlor i öronen.

Det här var alltså hennes klädsel oavsett om hon bakade, stekte köttbullar, manglade lakan eller rensade ogräs. Aldrig en fläck :confused::)

Själv är jag nöjd om jag klarar mig en timme utan fläckar
Hmm mina gamla släktingar körde på en annan variant som jag tycker fungerar bra för mig när jag försöker (kläder efter tillfälle! och kanske väder)

(ingen aning om vad någon annan tycker, ngn väninna har chockat mig genom att tycka att jag ser prydlig ut, men jag fyller inga av kriterierna i tråden för det, (så det är nog få som håller med) utom att jag försöker sätta på mig kläder som fungerar för mig. Dvs inte visar fläckar (läs inget vitt) och inte visar skrynklor eller drar åt sig damm, läs ylle, bomull med stretch i.)

De kallar det för att vara "klädd" och går ut på att kläder som passar för 19 grader en fredag i juni inte fungerar för 19 grader en söndag i april. Men du är ju inte "klädd!" -eh va jag fryser inte? Men det är ju Aprill! (strumpor, jacka) Och att även om det är Grand National så hade de gummistövlar i lera, overall vid vedhuggning och noppig tweed när de rensade sly liksom. Så ser man inte så horribel ut efter en timma eller så.

Tror det är fuskvarianten om man inte klarar att hantera kostymbyxor i ogräslandet. :D (det hade de aldrig gjort :) )

Senast ändrad:
Min man är förresten en sån där prydlig typ. I hans fall har det definitivt ingenting med intresse för hudvård eller kläder att göra. Hans hudvård består väl i att han duschar normalt ofta, rakar sig, fixar håret på 5 min och använder deodorant. Han köper typ alla sina kläder på MQ och går oftast runt i chinos eller jeans och skjorta med tröja över.

Förutom att vi rakar oss på lite olika ställen så skulle samma beskrivning passa in ganska bra även på mig. Men jag är definitivt inte prydlig. Går vi på samma skogspromenad ser han efteråt ut som att han har suttit stilla på en pall medan jag med all säkerhet har leriga skor, frissigt hår och ser allmänt svettigt ansträngd ut. Jag vet att han också svettas, men det syns liksom inte O_o

Jag tycker inte att det finns likhetstecken mellan att lägga ner mycket tid på kläder och skönhetsvård och att se prydlig ut. En del människor ser efter många timmar av fixande just ut som att de har lagt mycket tid på att fixa sig (ofta med bra resultat). Andra människor vaknar och ser prydliga ut i pyjamas. Trist för mig som inte tror att jag skulle fixa den där prydlighetsauoran oavsett hur mycket jag fixade mig :p Men det är ju inte samma sak som att jag ser ut som en slashas för det.

Halvångest över alla vackra prydliga människor som finns därute. Gömmer mig i en kofta, och tar ett glas vin till. Sedan känns allt mycket bättre.

Har inte prydlighetsgenen. Jeans, linne, kofta. Hårtofs. Redan där börjar det fallera. Skulle jag blanda in smink och håruppsättningar vet tusan vad som skulle hända. :cool:

Men det är väl bra att ha sig själv som hobby. Som nån skrev ovan. Det finns alltid något som måste ändras, ansas, färgas, fixas, trimmas. Du blir iaf aldrig uttråkad.
Hmm har i alla fall en kollega som är jätteprydlig, eller snarare går över gränsen till elegant i jeans, linne, kofta och hårtofs med osynlig sminkning (eller ingen, har inte den blekaste).

Själv tycker jag att jag kan vara alltifrån hobo till bland mitt finaste i motsvarande (beroende på vilka jeans, vilken kofta och vilka skor) (även om jag tyvärr aldrig når hennes höjder.)

Lite på prydlighetstemat kan jag berätta att jag aldrig - alltså ALDRIG - har känt min man lukta svett under de 15 år vi varit tillsammans.

Min man luktar i princip inte heller svett. Han kan vara iväg på övning nånstans i ödemarken i fem dagar och inte lukta mer än eld och skog när han kommer hem. Detta gäller dock bara från fotlederna och upp, att vara instängd i kängor i flera dagar klarar inte ens hans fötter. :p

När jag tänker prydlighet så tänker jag mig något i stil med Robin Wright som spelar Claire Underwood i House Of Cards.

2d274907908465-robin-wright-house-cards-season-3-fashion-today-150227today-tease-top2x_56cc67662a6b22304d0bd7c5.jpg

ee5668d45b183e16bfe985eb0f77bf8b.jpg

Naturligt sminkad, klassiska kläder, bra hållning och en slags självsäker, trevlig utstrålning.

När jag tänker prydlighet så tänker jag mig något i stil med Robin Wright som spelar Claire Underwood i House Of Cards.

2d274907908465-robin-wright-house-cards-season-3-fashion-today-150227today-tease-top2x_56cc67662a6b22304d0bd7c5.jpg

ee5668d45b183e16bfe985eb0f77bf8b.jpg

Naturligt sminkad, klassiska kläder, bra hållning och en slags självsäker, trevlig utstrålning.
Jag med!
(det är ju lätt att tänka sig samma stil men med jeans, jodphurs och kofta om man inte vill tänka sig kjol eller klänning.)

Så behöver verkligen inte prydlig se ut för mig. Detta ser ju typ lyx ut och nära kvällsutgång.

Jag håller med, just klädseln är lite för formell/festlig för de flesta av oss till vardags. MEN, jag är också ganska säker på att du kan klä på personen jeans, blus och kofta och hon kommer fortfarande se prydlig ut (så länge det är vettig passform och snitt på kläderna).

Så jag förstår ändå vad som avses, men håller med om att just den klädseln dels är väldigt lite vardag och dels automatiskt höjer prydlighetsfaktorn på vem som helst

Jag håller med, just klädseln är lite för formell/festlig för de flesta av oss till vardags. MEN, jag är också ganska säker på att du kan klä på personen jeans, blus och kofta och hon kommer fortfarande se prydlig ut (så länge det är vettig passform och snitt på kläderna).

Så jag förstår ändå vad som avses, men håller med om att just den klädseln dels är väldigt lite vardag och dels automatiskt höjer prydlighetsfaktorn på vem som helst

Mmm, så tänker jag med. Att dessa personer ser prydliga ut oavsett kläder och att dessa kläder och denna sminkning inte ser prydlig ut på alla.

Mmm, så tänker jag med. Att dessa personer ser prydliga ut oavsett kläder och att dessa kläder och denna sminkning inte ser prydlig ut på alla.

Nja. Jag håller inte med. Jag tror inte den personen ser alls prydlig ut i jeans, blus och tröja som har helt fel passform. Personen kommer inte se hemlös ut, men inte prydlig ut. Och jo, vem du än sätter på en liknande klänning med bra passform för bärarens kropp kommer se prydligare ut än i många andra plagg. Däremot sitter prydlighet eller icke-prydlighet inte enbart i kläder etc. Utan det kan påverka graden av prydlighet/frånvaro av det, men är inte ensamt avgörande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka