Prydliga människor

Bara för att någon har saker som passar, smink, kläder eller annat så finns det. Inte så det passar alla. När man hamnat i ett fack där man av någo anledning inte hittar något perfekt (det finns byxor som passar mig ganska bra men lååååågt ifrån bra med den kroppsform jag har) så är det faktiskt omgivningens svar och "kunskap" som ringar värst i mina öron; "Det är bara att........."

Appråpå det här med passform, något som jag har upptäckt (Kanske år efter alla andra men ändå :idea:) men är hur bra det faktiskt blir om man lämnar in plagg för justering till skräddare.

Kostar mindre än vad man tror, man får kläderna precis som man vill ha dem, och de sitter bokstavligt som skräddat efteråt. Numer går jag hellre upp en storlek och syr in i midjan t.ex. än att köpa en storlek som är på gränsen till för trång över låren men bra i midjan. Att hitta ett par byxor i rätt färg, tyg, modell och passform kan ju vara snudd på omöjligt annars.

Jag har hår modell tjockt, kraftigt och lättstylat. Alltså inte tunt flygigt "nordiskt hår".
Just nu är det långt och klippt ganska mycket rakt av. Min frisör har jobbat med highlights och volym med färg och slingor. Ostylat är mitt hår rakt och platt. Jag tvättar det ca en gång i veckan och då lockar jag det i stora lockar med en keramisk plattång. Jobbar i lager underifrån och för varje lager så tuperar jag lätt i botten, separerar lockarna och sprayar. När jag är klar så borstar jag överhåret lätt med en borste av typ svinborst och fixerar en sista gång med lite lätt spray.
Gör jag detta ordentligt så håller håret stadgan i typ en vecka och jag behöver bara gå på nån slinga på överhåret och fixa lite (så länge det inte pissregnar ute).
Mitt hår är 99% styling och 1% faktiskt frisyr!

....Oj. I'm impressed. Bara att läsa om det var jobbigt för mig.

mvh
aldrigfattathurmanlockarmedtång

Det här med hår har också mycket att göra med gener! Jag och två kompisar gjorde en icke-så-vetenskaplig studie en gång om lockning och hårtvätt. Jag och en annan av dem har tunt, skandinaviskt, blankt hår och den tredje tjejen har tjockt, lite strävare hår. Hennes lockar höll i flera dagar medan mina och kompisens var borta efter mindre än 1 dag, och tjejen med tjockt hår kunde tvätta håret 1-2 gånger i veckan medan vi fick tvätta varannan dag för att undvika smörpaket.

Man får avundas de med bra grundförutsättningar helt enkelt :D Eller glädjas över att man säkert har något annat till sin fördel!

....Oj. I'm impressed. Bara att läsa om det var jobbigt för mig.

mvh
aldrigfattathurmanlockarmedtång

Haha! Det är lite segt att göra det men värt att göra det ordentligt, så kan man slappa med stylingen resten av veckan ;)
Jag har tjockt hår och det tar typ 1 timme att göra.

Det sitter nog inte bara i tjockt hår utan om stråna är finare eller grövre.

Jag har rejält tjockt hår. Men det består av väldigt många fina fina hårstrån. Således jättelätt få blankt hår - men svårare "forma" så det håller. Någon med tjockt hår men grövre strån borde ha lättare få det att "hålla formen" men kanske svårare få blankt?

Apropå hy, lite utanför citeringen, så mitt ex hade sjukt fin hy. Trots NOLL omvårdnad, dålig kost OCH ett liv ute i alla väder (kyla och vind och sol osv). Trots det och trots 44 år gammal så perfekt jävla hud. Fantastisk att sminka på (mina brorsdöttrar brukar alltid vilja sminka mig och sig själva när de är här. När han var här var de ännu lyckligare för då kunde de ta "varsin" :P. Det blev jättefint. Host. Full dragqueensminkning av en sexåring gör sig kanonbra med skägg. Absolut! ;P)

Fast det gör det ju visst, titta på Trinny och Susanna som stylar, det finns något snyggt till alla bara man är medveten om sin kroppsform och vilka trix som hör till respektive form :)

Är man tex väldigt rund om magen är ju tights och tunika/klänning att föredra framför skinny jeans och att man då jobbar med dekolletaget, midjans placering samt överkroppen och snygga skor :) som ett ex :)

Fast jag håller inte med dig. Jag har precis som @Efwa skriver nog ganska bra självförtroende, vistas mkt i sammanhang där det är lätt att bli lilla gummad och är ganska van vid att stå på mig och stå upp för mig.
Men jag tror bara inte jag har prydlighet eller vad man nu vill kalla det- elegans kanske är ett bättre ord? I mig. Jag trivs i lite oreda och jag trivs med att veta att det faktiskt inte spelar någon roll om jag lägger 2 eller 20 min på mitt utseende, det blir inte riktigt som jag tänkt ändå.

För att dra in på ett sidospår har jag under en längre tid vikarierat som föreläsare för min tidigare chef, hon är rask, hurtig, glad och prydlig ;). Jag försökte vara henne första gångerna, utan att såklart lyckas alls. Jag är sarkastisk, lätt negativ, inte öppet hurtig (även om jag springer 4-5 mil i veckan) och helt oprydlig.
Det blev inte alls bra. Sen började jag vara mig själv och det blev så extremt mkt bättre, både på hur det kändes men även av de rent objektiva omdömena jag fått ta del av, trots att jag förhoppningsvis lyckats förmedla samma sak. Jag ser inte endast negativa saker i att inte lyckas vara sitt utseendemässigt bästa jag alltid, eller så kanske det precis är det jag är.

Bra förklarat i videon. Jag har dock problemet att jag inte hittar en kräm som är tillräckligt ljus. Jag använder Lumenes CC-creme eftersom den är lättarbetad och passar min torra hud bra. Men den ljusaste är fortfarande för mörk. Det blir en tydlig färgskillnad mellan ansikte och hals.
Visserligen en BB men jag har en från Body Shop som är väldigt ljus. Den är dock till för fet hy, men kanske att även deras andra varianter finns som väldigt ljusa :)
Täcker mkt bra!

Fast det gör det ju visst, titta på Trinny och Susanna som stylar, det finns något snyggt till alla bara man är medveten om sin kroppsform och vilka trix som hör till respektive form :)

Är man tex väldigt rund om magen är ju tights och tunika/klänning att föredra framför skinny jeans och att man då jobbar med dekolletaget, midjans placering samt överkroppen och snygga skor :) som ett ex :)
Du menar hur man klär sig för att se så smal och snygg ut enligt en viss norm?
Alltså en sak att se prydlig ut, men du är ju inne på något helt annat nu..

Du menar hur man klär sig för att se så smal och snygg ut enligt en viss norm?
Alltså en sak att se prydlig ut, men du är ju inne på något helt annat nu..

Nej jag är fortfarande inne på hur kläderna faller och hur man ska se prydlig ut :) Det är ganska självklart att det är lättare att vara "skrynkelfri", bekväm och samtidigt få en fin siluett osvsett kropp om man vet vad som klär en :)

En rejält stor kvinna som klär sig rätt ser ju bra mycket elegantare ut än en smal person som klär sig som en säck! Så det har ingenting med BMI att göra, gällande att vara prydlig och elegant menar jag på :)

Trinny och Susanna är verkligen ett par som trycker ned människor. Allt det där pratet om att man duger som man är och sedan så trycker de ned alla i spanxs och talar om för dem hur de ska dölja olika delar av sin kropp. Det här med att klä sig efter ett ideal (lång och smal) är verkligen inte att omfamna sig själv tvärt om. Dölja, lura ögat, förlänga, maskera etc allt det talar ju bara om att ens kropp inte duger precis som den är.
Jag tycker inte det du pratar om har med prydlighet att göra. Prydlighet är hel och ren var sak på sin plats. Det har noll och intet att göra med om man är sminkad, lockad eller andra typer av saker man gör för att se attraktiv ut.

Trinny och Susanna är verkligen ett par som trycker ned människor. Allt det där pratet om att man duger som man är och sedan så trycker de ned alla i spanxs och talar om för dem hur de ska dölja olika delar av sin kropp. Det här med att klä sig efter ett ideal (lång och smal) är verkligen inte att omfamna sig själv tvärt om. Dölja, lura ögat, förlänga, maskera etc allt det talar ju bara om att ens kropp inte duger precis som den är.
Jag tycker inte det du pratar om har med prydlighet att göra. Prydlighet är hel och ren var sak på sin plats. Det har noll och intet att göra med om man är sminkad, lockad eller andra typer av saker man gör för att se attraktiv ut.

Där tycker vi helt enkelt olika i så fall :)

Fast det visar ju sig här att många av de som uppfattas som prydliga lägger väldigt mycket tid på fix av hy, smink, kläder mm.

Fast det visar ju sig här att många av de som uppfattas som prydliga lägger väldigt mycket tid på fix av hy, smink, kläder mm.

Det håller jag inte riktigt med om. De som svarat här kanske är det men det har jag också varit men blir liksom ändå aldrig den prydliga människan.

Det vekar medfött.

Jag vet att jag är duktig på att sminka mig och får mycket beröm för det och mitt hår när jag gör iordning båda. Men elegant och prydlig verkar ske naturligt och jag känner många som är det utan både smink och iordninggjort hår.

Scarf. Ärligt talat är det för mig något flygvärdinnor och min ingifta tyska svärmor har...
jag gillar Sjalar, men det är ju något annat.

Min bild av elegans och bilden av noppade plockade kvinnor i lammull och vit/rosa/blå skjorta är inte samma sak.
Det du @Vogue beskriver är för mig östermalmstjej, 100 på dussinet. Elegans, då tänker jag på Isabella Rossellini som är snygg i en herrskjorta.
Jag önskar jag var lite elegant i min framtoning men prydlig klarar jag mig utan.

Fast nu nä
Scarf. Ärligt talat är det för mig något flygvärdinnor och min ingifta tyska svärmor har...
jag gillar Sjalar, men det är ju något annat.

Min bild av elegans och bilden av noppade plockade kvinnor i lammull och vit/rosa/blå skjorta är inte samma sak.
Det du @Vogue beskriver är för mig östermalmstjej, 100 på dussinet. Elegans, då tänker jag på Isabella Rossellini som är snygg i en herrskjorta.
Jag önskar jag var lite elegant i min framtoning men prydlig klarar jag mig utan.
Fast med det sagt (östermalmstjej) så har ju faktiskt min mor gått från att vara oprydlig till att vara oklanderlig i både klädval och utseende. Rätt intressant faktiskt. Som numera fritidspensionär (dvs någon som jobbar ibland när man har tid och ibland inte när man inte har tid) på Östermalm är hon klart prydlig jämt. Det var hon inte som arbetande mor/ponnymorsa/fotbollsmorsa i förorten på 90-talet.. Det kanske finns hopp för mig med.

Jag lånade faktiskt min mammas kläder på ett möte för några månader sen och fick höra från alla 4 kvinnliga (såklart) deltagare att jag var så snyggt klädd. Det var lite kul att svara att det är min 63-åriga mammas jeans, tröja och skor...

Jag har precis börjat använda Iduns mineralfoundation och tror min är samma färg som din. Gillar den :) Har haft Sheer cover ett tag innan men gillar Idun bättre.
Men vänta här nu, var det inte du som kände dig skabbig när du läste tråden? Du kan åtminstone namnen på ett par Foundations.

Grejen som jag ser det är att vissa verkar sas vakna prydliga. Är det naturligt. Andra skapar det.

Men för att ta ex kvinnan brevid en på flyget så vet man inte vilken kategori hon är.

Så om man inte är sådär prydlig naturlig och au naturel men vill vara det kan man i viss mån skapa det. OM man vill. Vill man inte behöver man tack och lov inte - det är 2017.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka