Pruta på betäckningar...

martha

Trådstartare
Brukar ni göra det??
Idag är det ju läge (iallafall för oss travhästägare) att pruta, samtidigt som jag "tycker synd om" hingsthållaren så vill man ju naturligtvis ha ett bra pris..lite dubbelmoral där kan man säga :angel:

Alla måste ju överleva...även jag :)

Ni som har hingstar, har ni prutmån?? eller låter ni hellre hingsten ha färre ston??
Hur är upplägget för att handha hingst(gdk) som man inte själv äger?

Jag har ju som du kanske vet travhingst, och under de år vi haft hingstar här har vi så gott som aldrig prutat. Vi har vid nåt tillfälle gett rabatt till ägare av fler än ett ston, men det har de fått automatiskt.
Däremot betalas ingen uppstallning om stoet inte är dräktig på tre brunster. (om de står här under tiden)
Att vi inte prutar beror dels på att vi satt det pris på Peacen som vi anser är lågt redan från början, dels pga att jag verkligen INTE gillar att vissa hingsta kostar 30.000:- om jag åker dit, och 10.000:- om min granne bilhandlaren åker dit.
Att hingstägare ger rabatter till närmaste vänner och dylikt är en annan sak.
Jag vet att vi varje år tappar några ston på att vi inte prutar, men när jag förklarar varför brukar de flesta hålla med mig, så jag hoppas jag tjänar på det i längden. :)

Jo :D jag vet att du har honom :)
Och som du säger så är han ju redan billig så en sån skulle jag aldrig pruta på heller....men dessa säg 15-35 000 kr's som inte får fulla böcker..det är ju redan större stuterier som basunerar ut det ena erbjudandet efter det andra..

Som sagt så prutar jag gärna på hingstar idag, men samtidigt så vill jag ju inte att hingsthållaren skall drabbas ekonomiskt...men det kanske ni inte gör??

Du behöver inte svara på den sista frågan om du inte har lust....

Har hingst på station i år och kommer inte att vara prutbar. Det rör sig inte om stora summor ändå. 1500 inkl moms och stoavg. Däremot om det kommer fler ston från samma ägare så blir det rabatt. :)

Back går man ju inte på fler ston... däremot kanske man förlorar på det i längden.

Njae, jag har nog aldrig prutat, tror jag. Men så handlar det inte heller om sådär jättestora pengar...
Jag har däremot blivit ERBJUDEN rabatt till mitt sto, för att hon är syster till sin bror... :p (guldklimpen) Har dock inte utnyttjat det, har valt en annan hingst.

Mina egna hingstar är ju väldigt billiga att betäcka med ändå, så där har jag ingen prutmån. MEN jag har en fast rabatt till meriterade ston och flerstorabatt, för att jag gärna vill ha fler ston och gärna då BRA ston...
(för den som inte vet så har jag shetlandshingstar och de allra flesta såna kostar 1000 + moms och SHavgift att betäcka med, oftast ingen avgift för levande föl - alltså VÄLDIGT lite prutmån...)

Jag brukar försöka förhandla lite om priset när man kommer med meriterade ston. De flesta hingstägare är måna om att få bra ston till sina hingstar och brukar vara tillmötesgående. Även om man tar fler ston till samma hingst brukar det finnas utrymme för rabatter.
Hade jag haft egen hingst hade jag förmodligen givit rejäla rabatter till bra ston för att få så bra avkommor som möjligt att grunda avkommebedömningen.

Jag är hingsthållare nu och är helt klart prutbar om det kommer meriterade ston, kommer lämna tillbaka honom till ägaren nu men ska köpa ny hingst längre fram och då gäller samma sak där.

Skulle även kunna tänka mig att lotta ut gratis betäckning någon gång till högst placerade sto i någon tävling.

Vi frågade hingstägaren om vi kunde få rabatt till ett klass 1-sto och då fick vi 500 kr rabatt, men det blev aldrig någon betäckning.

Inom travet idag är det lågkonjunktur(har varit i många år) förra året så sänktes betäckningarna med 25% :eek:

Jag brukar nog försöka få bra pris även om jag inte har höjdarstoet, men å andra sidan så får inte ens elithingstar BARA höjdarston..Jag har "prutat" ner en elithingst till endast bokningsavgiften :D,förrförra året prutade jag från 22 till 12 000.
Det är nog ganska stor skillnad på ridhästavel o travavel...travarna är iregel dyrare och vill uppnå att få så många ston som möjligt.

Fast inom travet så ligger väl den stora kostnaden inte i betäckningen utan i levandefölavgiften? Ska man räkna % så är det ett rejält kliv mellan språnget och när "slutprodukten" kommer. :crazy:

Jag har sett annonser där de skänker bort dräktiga ston mot att man står för fölavgiften, så där är det nog mycket lättare att pruta än inom hbl-aveln. :D

Visst är det så...men hur gör ni då??
Vi betalar oftast en bokningsavgift på mellan 2-5000( finns dyrare) och en levandefölavgift när fölet är fött.

En handfull hingstar får sk Full Bok och det innebär 150 ston i SVERIGE, sen får dom även betäcka utomlands, de hingstar som inte får ihop full bok, det är dessa man ofta kan pruta på...dethandlar om att få så mycket ston som möjligt för då får hingsten mycket avkommor som EV kan hävda sig på banorna och därmed få mera ston.

Några hingstar som står utomlands har en "kvot" som de betäcker i Sverige, men det rör sig oftast om en handfull ston och väldigt dyra hingstar. De betalar man en bokningsavgift för, språng och 90-dagars. Vad jag vet går de inte att pruta på.

Sen finns det en del hingstar som står på semin från utlandet som man också brukar betala bokningsavgift, språng och 90-dagars på, men de flesta hingstarna betalar man bara språng + 90-dagars. Bl a Flyinges egna hingstar m fl har så man betalar språnget + levande föl.

Lite trist är det att allt fler går över till 90-dagars istället för levande föl. Några som har 90-dagars erbjuder fosterförsäkring, men oftast får man fixa den själv. Sedan försäkringsbolagen satte åldersgräns på fosterförsäkringarna så betyder det att har man ett äldre sto kan man inte försäkra magen. :(

Liknande trådar

Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860
Avel Förra året när en av våra ston skulle betäckas med en utländsk hingst beställde jag direkt från hingsthållaren. Den ligger i Tyskland...
2
Svar
24
· Visningar
3 410
Senast: chap13
·
C
Avel Kära vänner och bekanta, obekanta och hästkollegor. Startade en diskussion inne på forumet för Irish cob, som är den ras vi föder upp...
2
Svar
30
· Visningar
3 184
Senast: Caspadia
·
C
Avel Denna vän vet vi att hon inte alls har så bra med pengar. haft det svårt sista året med pengar och att ha 3 hästar som hon inte har råd...
Svar
6
· Visningar
1 371
Senast: Trilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka