Provsvar - avmaskning

A

AnnikaH

Fick nyligen provsvar från Vidilab (de är ruskigt snabba :) - postade igår kväll, postlådan töms 18.00 och svaret kom nu) och min häst har 0, 0, 0 EPG. Alltså ingen lilla/stora blodmasken, spolmask mm, vilket innebär att jag inte behöver avmaska honom mot någon av dessa maskar nu.

Frågan är då, ska jag ta ett blodprov för att kolla om han har bandmask? Ringde en veterinär i närheten igår och han sa att det skulle kosta mig ca 800 - 900 kr (500-600 kr för att han kommer ut och 200-300 kr för blodprovet) för att han kom ut och tog det provet! :eek: Jag tycker det låter mycket... eller är jag felinformerad?! Jag har vaccination i augusti och har inget annat just nu som jag behöver ta ut veterinären för.

Hur gör jag nu i sommar? Hästen ska gå kvar i samma hage hela sommaren, behöver jag avmaska honom i sommar? När är det lämpligt att ta nytt träckprov?
 
Sv: Provsvar - avmaskning

Har du problem som du tror kan härröra från bandmask? Annars är det ingen mening att ta provet. Själva provet kostar 200 kr, men sen tillkommer ju veterinärens kostnad.

Du behöver inte avmaska. Om du ser styngflugan och ägg från den på hästen så en avmaskning med ivermectin i sept/okt, och så nytt prov i vår igen.
 
Sv: Provsvar - avmaskning

Jag har hört att en häst kan ha bandmask utan att ha några symptom alls, det är därför jag vill ta provet. Hästen har inte haft kolik, är rund, fin och blank i pälsen.

Styngflugan brukar vi ha hos oss, brukar se de gulvita äggen på hästens framben, så då är det alltså bara ivermectin i sept/okt.

Vad skönt! Jag trodde knappt det var sant att han hade 0, 0, 0 för jag tycker inte att vi gör så mycket "rätt" i vårt stall. Kanske hästen har god motståndskraft mot mask och de går i en rätt stor hage.
 
Sv: Provsvar - avmaskning

Hej
Jag håller med - de är ruskigt snabba, samma sak "postade i går" och svar idag!
100/0/0
Tacksam får råd ; vad gör jag nu? Hon är ruskigt bukig, men man ser revbenen och så är hon lös i magen. Funderar på att åka till vet med henne........:confused:
 
Sv: Provsvar - avmaskning

Eftersom hon inte hade mer än 100 EPG så kan det väl knappast vara det som gör henne bukig och lös i magen. Kanske du skulle testa henne för bandmask också, har för mig att det brukar ge de symptomen.
Madick - vad tror du?
 
Sv: Provsvar - avmaskning

Men inte måste vi väl ta blodprov för att kolla om hästarna har bandmask?? Det kan väl också synas i ett träckprov??:confused:
 
Sv: Provsvar - avmaskning

Glömde.... Styngflugan finns hos oss - hur kollar man det då?
 
Sv: Provsvar - avmaskning

Bandmask syns inte på träckprov om jag förstått det hela rätt, men jag tror att Madick eller Zebung här på buke kan ge dig bättre råd än jag kan. De har koll på det där.
 
Sv: Provsvar - avmaskning

Om man har styngflugan brukar ju hästarna få gulvita ägg på frambenen mm och då ska man avmaska med ett ivermektin preparat i sept/okt. Styngflugan syns inte på träck- eller blodprov. Låter som att jag är superkunnig på området, men jag håller på och lär mig bl.a tack vare de kunniga här på buke.
 
Sv: Provsvar - avmaskning

En sån häst kan det vara läge för blodprov för bandmask på. Är foderstaten ok, vad äter hon?
 
Sv: Provsvar - avmaskning

Hej
Jag har varit med på tråden "lös i magen" och diskuterat där... och har provat de flesta goda råd jag fått! Foderjäst, Fiberplex, Mikrobalans och till slut filmjölk o potatismjöl, inget har hjälpt min tös.
Hon får nu nästan inget kraftfoder bara 1,5 l Fibergi låg och 1/2 l betfor och så klart mineraler, b-vitamin och morötter.

Ensilage (ej analyserat, men skulle enl uppgift innehålla hög proteinhalt) 12 kg, 1 kg hö och 1 kaka halm. Hon blötlägger allt grovfoder.

Hon har också spända muskler och låsningar så jag har haft både kiropraktor och regelbunden massage på henne. Hon är bara sex år och riden i 1,5 år.

Pälsen är glansig, men som sagt så är hon jättebukig (ser dräktig ut)
 
Sv: Provsvar - avmaskning

Jag tog samlingsprov för bandmask på våra 3 hästar och det visade sig att dom hade det, så det kan synas på träckprov, men inte alltid.
 
Sv: Provsvar - avmaskning

Jag skall ha tandläkaren/vet till stallet på tisdag, då är det kanske lämpligt att be honom ta ett blodprov.....:bump:
 
Sv: Provsvar - avmaskning

Usch, det är jättejobbigt när hästarna inte mår bra. Man känner sig till slut alldeles maktlös och vet inte vad man ska göra. Jag är glad att min blivit bra i magen igen.

En tanke slog mig bara när jag läste vad du skrivit att hon äter, har hon ätit samma hösilage hela tiden? Även innan hon var lös i magen alltså? Jag har nämligen för mig att någon skrivit här på buke att för mycket protein kan ge lös mage, men jag är långt ifrån säker. Min veterinär rekommenderade vanligt hö av god kvalitet när min häst var lös i magen, men det är ju inte säkert att det skulle hjälpa din häst.

Hoppas att du lyckas reda ut vad som är problemet, berätta gärna hur det går om du har lust!
 
Sv: Provsvar - avmaskning

Fråga till dig Madick,

min häst går ju i samma hage som en annan häst, de har gått tillsammans hela tiden + att ibland är det två andra hästar som gästspelar i vår hage (troligtvis inte i sommar dock) men de har gått där i vinter/vår.
Dessa hästar avmaskas enligt schema, dvs det tas inte träckprov utan man bara avmaskar (som även jag gjort tidigare). Den som går med min kommer troligtvis att avmaskas med ivermectin i år eftersom det var pyrantel i fjol.
Hur påverkar detta min häst? Jag vet att man ska samarbeta kring avmaskning men ibland är det svårt att få folk att förstå.... oerhört svårt....
 
Sv: Provsvar - avmaskning

Det påverkar inte din häst alls. Bra att de avmaskar om de inte vet vad hästarna har, om de är fulla med mask och inte avmaskar så tuggar ju din häst i sig deras smitta.
 
Sv: Provsvar - avmaskning

Jo, hon har ätit samma hösilage sedan början förra sommaren...vi står åtta hästar i samma stall och det är bara hon som är bukig och lös i magen - bonden vi hyr av levererar ensilaget och det är omöjligt att få en analys av dem - är det någon som vet vart man kan skicka en egen analys och vad det kostar? Jag är desperat, hon kan ju inte ens få en sadel att ligga som den skall.......men det viktigaste av allt är ju att hon mår bra!!!!!!!! Jag är orolig.
 
Sv: Provsvar - avmaskning

En häst som är lös i magen och äter hösilage skulle jag som första åtgärd byta till torrhö ENBART och se vad som händer.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Vi gjorde kolla masken i våras innan sommarbetet, 4 st hade höga värden. En hade strax under gränsen men är stallets magra häst,på...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Boj
·
Hästvård Fick provsvaren idag. Ena hästen 17 år, har blivit avmaskad men vet inte när sist. Andra hästen snart 3 år, aldrig avmaskad, kommit till...
Svar
3
· Visningar
860
Senast: Madick
·
Hästvård jag köpte min häst i maj 2015 av min kompis. Jag blev kompis med henne genom att jag var skötare åt hästen jag nu köpt. Jag visste att...
2
Svar
21
· Visningar
3 641
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vi har gott om gräs året om i både sommar o vinterhage. Vår 2013: Min häst 0 EPG blodmask, ingen förekomst av bandmask. Flyttas till...
Svar
1
· Visningar
1 109
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp