Provsvar - avmaskning

Sv: Provsvar - avmaskning

Hon har fått enbart hö också!! Jag har provat det mesta....
 
Sv: Provsvar - avmaskning

Ett annat problem är att hon går tillsammans med två andra hästar och de får ensilage, hon har mellanrang och kör därför bort den ranglåge hästen och äter upp hans ensilage, eftersom det är smakligare!
 
Sv: Provsvar - avmaskning

Vilket prov?

Rundmask (blodmask) - Enklast att köpa Kolla Masken på Apoteket eller Granngården ca. 250-260:- (porto betalt). Riktigt smidigt har jag förstått

Bandmask - ca. 200:- från din veterinär

MaRomer skrev:
oviss som jag e. Vad kostar det att skicka i väg provet??
 
Sv: Provsvar - avmaskning

Hon har alltså när hon fått "enbart hö" ändå haft tillgång till hösilage. Då har hon inte fått enbart hö.
 
Sv: Provsvar - avmaskning

Jo en period var hon i ett annat stall, men inte mer än två veckor - kanske det var för kort tid.
 
Sv: Provsvar - avmaskning

2v är lite för kort tid, det kan ta 3-4 veckor innan magen vant sig vid nytt foder och stabiliserat sig.
 
Sv: Provsvar - avmaskning

Ok, jag tackar för hjälpen. Då blir det ev. avmaskning mot styngflugan i höst bara och sedan nytt träckprov till nästa vår. Känns riktigt skönt att ha koll på läget!
 
Sv: Provsvar - avmaskning

Yannie skrev:
bonden vi hyr av levererar ensilaget och det är omöjligt att få en analys av dem - är det någon som vet vart man kan skicka en egen analys och vad det kostar?

jag har för mig att en av mina gamla lärare sa att man kan göra egen analys genom att helt enkelt ta några strån från balen, lägga i en plastpåse och lämna till lantmännen så gjorde dom analysen.. är inte säker på att det var lantmännen men tror det..
 
Sv: Provsvar - avmaskning

Yannie skrev:
Hej
Jag har varit med på tråden "lös i magen" och diskuterat där... och har provat de flesta goda råd jag fått! Foderjäst, Fiberplex, Mikrobalans och till slut filmjölk o potatismjöl, inget har hjälpt min tös.
Hon får nu nästan inget kraftfoder bara 1,5 l Fibergi låg och 1/2 l betfor och så klart mineraler, b-vitamin och morötter.

Ensilage (ej analyserat, men skulle enl uppgift innehålla hög proteinhalt) 12 kg, 1 kg hö och 1 kaka halm. Hon blötlägger allt grovfoder.

Hej Yannie

Jag har en "gammelhäst" som hade stora problem med lös mage. Hon åt ensilage (hög proteinhalt), Hippo Alfa, betfor. Jag hade av praktiska skäl, oxå svårt att undvika ensilage, men hennes mage blev bra när jag tog bort betforen. Socker är lösande (sätt i dig en massa kakor så får du se ;) ) Dessutom satte jag till foderjäst, som jag trappade upp försiktigt annars har det ju en viss förmåga att ha motsatt effekt!
Hade jag varit dig så skulle jag oxå tagit bort morötterna tills hon blev bra i magen.

Det här kanske inte hjälper din häst men Lycka till iaf!

MVH Rosie
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Vi gjorde kolla masken i våras innan sommarbetet, 4 st hade höga värden. En hade strax under gränsen men är stallets magra häst,på...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Boj
·
Hästvård Fick provsvaren idag. Ena hästen 17 år, har blivit avmaskad men vet inte när sist. Andra hästen snart 3 år, aldrig avmaskad, kommit till...
Svar
3
· Visningar
860
Senast: Madick
·
Hästvård jag köpte min häst i maj 2015 av min kompis. Jag blev kompis med henne genom att jag var skötare åt hästen jag nu köpt. Jag visste att...
2
Svar
21
· Visningar
3 641
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vi har gott om gräs året om i både sommar o vinterhage. Vår 2013: Min häst 0 EPG blodmask, ingen förekomst av bandmask. Flyttas till...
Svar
1
· Visningar
1 109
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp