Y
Yannie
Sv: Provsvar - avmaskning
Hon har fått enbart hö också!! Jag har provat det mesta....
Hon har fått enbart hö också!! Jag har provat det mesta....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
MaRomer skrev:oviss som jag e. Vad kostar det att skicka i väg provet??
Yannie skrev:bonden vi hyr av levererar ensilaget och det är omöjligt att få en analys av dem - är det någon som vet vart man kan skicka en egen analys och vad det kostar?
Yannie skrev:Hej
Jag har varit med på tråden "lös i magen" och diskuterat där... och har provat de flesta goda råd jag fått! Foderjäst, Fiberplex, Mikrobalans och till slut filmjölk o potatismjöl, inget har hjälpt min tös.
Hon får nu nästan inget kraftfoder bara 1,5 l Fibergi låg och 1/2 l betfor och så klart mineraler, b-vitamin och morötter.
Ensilage (ej analyserat, men skulle enl uppgift innehålla hög proteinhalt) 12 kg, 1 kg hö och 1 kaka halm. Hon blötlägger allt grovfoder.
Hej Yannie
Jag har en "gammelhäst" som hade stora problem med lös mage. Hon åt ensilage (hög proteinhalt), Hippo Alfa, betfor. Jag hade av praktiska skäl, oxå svårt att undvika ensilage, men hennes mage blev bra när jag tog bort betforen. Socker är lösande (sätt i dig en massa kakor så får du se ) Dessutom satte jag till foderjäst, som jag trappade upp försiktigt annars har det ju en viss förmåga att ha motsatt effekt!
Hade jag varit dig så skulle jag oxå tagit bort morötterna tills hon blev bra i magen.
Det här kanske inte hjälper din häst men Lycka till iaf!
MVH Rosie