Provridning

E

eemelie

På måndag ska jag iväg och provrida och kolla på en häst :)
Vet ju ungefär vad jag ska fråga, kolla på och göra när jag provrider, men vill veta vad ni brukar göra också!

Vad brukar ni kolla på och fråga när ni är och kollar på en ny häst?
Vad brukar ni göra när ni provrider?
Vill ha en massa tips nu :D

Sv: Provridning

På måndag ska jag iväg och provrida och kolla på en häst :)
Vet ju ungefär vad jag ska fråga, kolla på och göra när jag provrider, men vill veta vad ni brukar göra också!

Vad brukar ni kolla på och fråga när ni är och kollar på en ny häst?
Vad brukar ni göra när ni provrider?
Vill ha en massa tips nu :D

Jag tittar först på huvudet och blicken. Hälsar och ser hur jag känner.

Sedan klämmer jag över hals, bogar och rygg och bakdel. Ser så att hästen är mjuk och inte reagerar. Känner över benens temperatur och lyfter ben och klämmer igenom senor och leder, kollar så att det finns normal böjlighet. Bakbenen vill jag även se att de går att lyfta rakt upp utan motstånd. Kollar hovar symmetri och tittar på hästens benställning på asfalt/betong rakt framifrån, bakifrån och från sidan.

Sedan vill jag helst se hästen ute utan sadel röra sig. De som visar har oftast för bråttom att slänga på sadeln. Jag vill se den i skritt och trav rakt framifrån och bakifrån och på volt. Gärna även lös i en hage i galopp. Sedan vill jag se den riden - visad vad den kan. Sedan provrider jag.

Jag avslutar tittandet om jag hittar något fel. Flera ggr har jag tyvärr fått åka redan när de skrittat hästen bort från stallet vid hand och kunnat konstatera att det jag tidigare känt när jag sett över den stämt. Det är lärorikt, men vansinnigt frustrerande. Förstår inte hur folk kan visa sådana hästar. Det är alltså inte alls säkert att jag provrider. En häst som ser knepig ut sätter jag mig inte på och inte vid minsta känsla av att den är ofräsch.

Frågor har jag oftast avklarat på telefon i förväg för att se om jag vill titta. Det beror alldeles på vad jag gör när jag rider, men oftast vill jag känna på gångarterna bara. Själva utbildningsnivå vill jag att ägaren visar.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Provridning

:bow:Du verkar veta hur man gör :bow:

så när jag provrider så kollar jag i genom hästen när jag får bortsa den och sedan sadlar jag och tränsar. Kollar hela tiden om hittar nått fel eller om den är otrevlig mot mänsikan på nått sätt. Sedan ber jag ägaren rida hästen, efter det rider jag hästen.

När jag rider känner jag så att hästen är trevlig i alla gångarter och sedan när jag känner att det är dax att hoppa fram så hoppar jag först lätta vägar å känner på vägarna å så. Och sedan lite snävare svängar och större hinder . Hela tiden försker jag känna att häster har en bjuding och är med på att svänga eller bromsa fort. Om takten finns och den är framåt, postiv , taktmesig och bjuder på hinder. Så ber om jag om att få komma nästsa dag.

Då ber jag om att även att få hämnta hästen från hagen och börja rida först. Och om även allt stämmer i dag kan det mkt väl bli köp ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 558
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: Oh_really
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 548
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar