U
underbarasteponny
jag ska provrida en häst för ev foder imorgon, det enda jag vet är att han var valack och varmblod som inte varit ridet på ca ett år.
nu undrar jag lite hur jag ska rida honom, jag menar vilka gångarter ni tror att han orkar och hur mkt jag kan kräva av honom.
han har bara skruttat i en hage det sista året alltså inte blivi motionerad alls, innan det var han antagligen ganska välriden inom dressyren.
jag är lite inne på att bara skritta och få honom i en bra form men är det ens möjligt med en häst som inte är riden på så länge?
eller ska jag bara lita på vad ägaren säger och tänka mer på hur hans psyke är?
alla sorters hjälp motages med öppna armar!!
ifall jag känner för honom ska jag givetvis ha han på prov ca 1mån.
jag kan lika gärna använda denna tråd till fråga om ridning längre fram också. om jag nu får honom på foder så tänkte jag lägga upp detta tränings schemat:
Måndag: Skritt och trav ca 15-20min på banan
Tisdag: kortare skrittur i skogen
onsdag: longering, samtliga gångarter
torsdag: skritt och trav på banan ca 15-20min
fredag: vila
lördag: promenad i skogen
söndag: longering eller skritt m. ryttare
Är detta för höga krav?
jag tänkte isåfall blanda lite med löshoppning när han har bättre muskler osv.
tacksam för alla svar!!
nu undrar jag lite hur jag ska rida honom, jag menar vilka gångarter ni tror att han orkar och hur mkt jag kan kräva av honom.
han har bara skruttat i en hage det sista året alltså inte blivi motionerad alls, innan det var han antagligen ganska välriden inom dressyren.
jag är lite inne på att bara skritta och få honom i en bra form men är det ens möjligt med en häst som inte är riden på så länge?
eller ska jag bara lita på vad ägaren säger och tänka mer på hur hans psyke är?
alla sorters hjälp motages med öppna armar!!
ifall jag känner för honom ska jag givetvis ha han på prov ca 1mån.
jag kan lika gärna använda denna tråd till fråga om ridning längre fram också. om jag nu får honom på foder så tänkte jag lägga upp detta tränings schemat:
Måndag: Skritt och trav ca 15-20min på banan
Tisdag: kortare skrittur i skogen
onsdag: longering, samtliga gångarter
torsdag: skritt och trav på banan ca 15-20min
fredag: vila
lördag: promenad i skogen
söndag: longering eller skritt m. ryttare
Är detta för höga krav?
jag tänkte isåfall blanda lite med löshoppning när han har bättre muskler osv.
tacksam för alla svar!!