provridning=

U

underbarasteponny

jag ska provrida en häst för ev foder imorgon, det enda jag vet är att han var valack och varmblod som inte varit ridet på ca ett år.
nu undrar jag lite hur jag ska rida honom, jag menar vilka gångarter ni tror att han orkar och hur mkt jag kan kräva av honom.
han har bara skruttat i en hage det sista året alltså inte blivi motionerad alls, innan det var han antagligen ganska välriden inom dressyren.
jag är lite inne på att bara skritta och få honom i en bra form men är det ens möjligt med en häst som inte är riden på så länge?
eller ska jag bara lita på vad ägaren säger och tänka mer på hur hans psyke är?
alla sorters hjälp motages med öppna armar!!:bow:

ifall jag känner för honom ska jag givetvis ha han på prov ca 1mån.

jag kan lika gärna använda denna tråd till fråga om ridning längre fram också. om jag nu får honom på foder så tänkte jag lägga upp detta tränings schemat:

Måndag: Skritt och trav ca 15-20min på banan
Tisdag: kortare skrittur i skogen
onsdag: longering, samtliga gångarter
torsdag: skritt och trav på banan ca 15-20min
fredag: vila
lördag: promenad i skogen
söndag: longering eller skritt m. ryttare

Är detta för höga krav?
jag tänkte isåfall blanda lite med löshoppning när han har bättre muskler osv.

tacksam för alla svar!!

Sv: provridning=

Lite OT men: Det jag främst skulle reagera på är varför ägaren vill ha ut hästen på foder. Klart är väl att h*n antagligen inte har tid, men frågan är om ägaren har i åtanke att sälja hästen senare? Är du beredd att köpa hästen? Osv osv. Jag vet att det är långt fram, men det är viktigt att diskutera och fundera på så att inte DU får rida till hästen och stå för uppehället och att ägaren sedan vill sälja.

Är du intresserad av att köpa, så begär att det i kontraktet står att du köper hästen i det skick den var då du fick den på foder, dvs mkt billigare än när du ridit till honom. Är du inte intresserad så är det bara så, men det är i alla fall något att tänka över tycker jag. Trots allt så handlar det om ditt intresse, men hur det än är, så handlar det alltid om tid och pengar, också.

Senast ändrad:

har jag inte tänkt på men nu när du säger det verkar det ju självklart.
jag hade tänkt skriva i kontraktet att jag vill ha förköpsrätt ifall han ska säljas och att jag vill ha honom minst ett år.
jag tror mamma känner ägaren litegrann så det känns rätt bra ändå.

tack för ditt svar! :D

Hur gammal är hästen och hur länge har han varit riden?

Jag tycker du inte ska rida den varje dag. Ta ridning varannan dag - högst. Den behöver inte vila de dagar du inte rider utan gå ut och gå med den i skogen eller om du har möjlighet kör den...Men låt den bygga upp ryggmuskler igen...

Hoppas provridningen går bra! Låt ägaren visa dig hur du ska göra. Gå i lång och låg form bör den ju kunna i skritt och ev trav om den är utbildad och frisk. Att samla honom i en högre form tycker jag är orättvist nu när den inte är igång...

har inte hästen blivit riden på 1 år så är det där ALDELESS för mycket för hästen!

du måste sätta igång den lungt och fint annars kommer den bara gå sönder.
jag är en sådan som heldre tar det "för" försiktigt än att gå på för mycket.. jag har precis satt upp ett igångsättningschema för min kille och det ser ung ut så här (ja det tar as lång tid att sätta igång en häst och det är inte alltid så himla roligt)

v 1. skritt för hand i 20 min
v 2. skritt för hand i ca 45 min
v 3. skritt uppsuttet i ca 30 min
v. 4 skritt uppsuttet i ca 1h.
v 5. skritt uppsuttet i ca 57 min, trav 3 min.
v 6. skritt uppsuttet i ca 55 min, trav ca 5 min.
v 7. skritt uppsuttet i ca 50 min, trav ca 10 min.
v. 8 skritt uppsuttet i ca 52 min, trav ca 5 min, galopp ca 3 min.
v 9. skritt uppsuttet ca 50 min, trav ca 5 min, galopp ca 5 min.

under denna tiden så är det mycket bra om hästen får gå över bommar eller i terräng så att den får lyfta på benen och jobba lite med ryggen. försök också få den att sänka sig och tänka åt rätt håll. när det gäller minutrarna på trav och galopp så behöver dessa givetvis inte vara sammanhängande.
du borde också lägga in minst en vilodag för hästen och tänk på att variera jobbet ni gör tillsammans så att hästen tycker att det är roligt.

tänk på att longering sliter mycket på hästen och speciellt på en häst som inte är igångsatt. att gå på böjt spår så mycket är ingen jätte bra idé, det är istället bättre att tömköra och försöka tömköra på rakt spår och mycket vägar.

sedan tycker jag absolut att du ska lyssna på hästen och inte på ägaren. en häst som flyttar och byter matte går igenom stora förändringar och kan tycka att det blir jätte jobbigt. då kan helt plötsligt alla ägarens snälla råd vara helt onödiga. det ska du alltid alltid alltid tänka på. LYSSNA PÅ HÄSTEN! vad försöker den säga dig? det kommer man JÄTTE långt med!

mvh / H

Gå i lång och låg form bör den ju kunna i skritt och ev trav om den är utbildad och frisk. Att samla honom i en högre form tycker jag är orättvist nu när den inte är igång...

hihi. hade min häst kunnat gå i en lång och låg form dagen då jag provred honom (han hade stått i ca 1½ år) då hade det ju vart rena rama räkmackan mot det var nu. han RUSADE med huvudet så högt upp det bara gick i traven och inget gick speciellt bra.. galopp orkade han inte ens med över huvudtaget.. hehe, det är ju mina erfarenheter men det är så klart en annan häst vi pratar om nu och det kanske går finfint :)

tack för alla svar!
ska iväg ca 2-3så då uppdaterar jag tråden!
+bilder:p

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: iNTOHiMO
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 977
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter