Provridning!

Attaquer

Trådstartare
Imorgon ska jag åka iväg och provrida en häst som jag eventuellt ska bli ägare till. ;)
Hästen ifråga är en d-ponny, tysk ridponny, enligt ägaren mycket snäll i all hantering, pigg vid ridning och kan bli nervös om man spänner sig på henne. Hon låter som en häst som verkligen skulle kunna passa mig.

Nu till mina frågor! Hur provrider ni? Brukar ni hoppa med hästen på provridningen? Rida ut? Vad brukar ni göra för "övningar" för att känna på hästen?
Hur brukar ni kolla hästen innan ridning? Så att den är inte har ont, psyket osv menar jag. Vilka frågor brukar ni ställa? :)
 
Sv: Provridning!

Jag brukar vilja vara med och göra iordning hästen så jag får bekanta mig lite med den. Sen vill jag att någon som brukar rida den visar den för mig uppsutten och även se ett par skutt över hinder.

Är jag fortfarande intresserad så sitter jag upp själv och prövar lite av varje hur lydig den är hur den svarar på mina hjälper och om den är "arbetsvillig" sen varierar det ju på utbildningsgard vad man kan förvänta sig att den ska kunna så det blir ju olika ridning beroende på vad för häst jag tittar på.

Sen åker jag hem och funderar igenom

Provrider fler hästar som är intressanta gärna under samma helg.

Är jag fortsatt intresserad bokar jag en provridning till och rider då ut för att se även den sidan av hästen

Jag är nog rätt omständlig när jag letar häst men å andra sidan har jag aldrig gjort några felköp heller eller fått obehagliga överraskningar efter en tid hemma för att jag inte provat ordentligt:)
 
Sv: Provridning!

Jag vill vara med när man gör iordning hästen. Se sadling och uppsittning.
Säljaren får gärna rida lite först så jag får se hästen från marken.
När jag rider gör jag inte massa krumelurer utan känner mest på hästen i alla gångarter -det beror ju lite på utbildningsgrad i och för sig, jag har mest ridit unghästar.
Filmar!
Sedan åker jag hem och funderar.
 
Sv: Provridning!

jag har varit med och tagit in från hagen, borstat, sadlat och tränsat. Ena hästen fick jag se riden först, andra lät de mig rida direkt. Hoppade inte. Provade hästen för dåligt vilket visade sig ungefär precis då prövotiden gått ut. woop :)
 
Sv: Provridning!

Är det den första ponnyn du köper?
Det bästa är om man kan provrida den flera gånger och då testa olika saker, både på ridbana/i ridhus och att rida ut ordentligt.
Du ska självklart prova att hoppa den om du har tänkt hoppa med den sen också.

Sen, eftersom det är en tysk ponny - fråga hur länge den har varit i Sverige. Är det bara en kort tid så är mitt bästa råd att du ska vara VÄLDIGT misstänksam mot allt, särskilt om den är relativt "billig". Det kommer väldigt många skräphästar till hästhandlare i Sverige, som de köper in för inga pengar alls och ändå kan tjäna en slant på även om den säljs billigt... Det finns alltid en anledning till att hästar säljs billigt.....
 
Sv: Provridning!

Jag vill vara med och hämta i hagen om den är ute för att se om den hänger med frivilligt. För mig är det viktigt med en häst som antingen kommer mot mig eller står stilla och väntar på att jag kommer. Vill inte ha en häst som går ifrån. Det är bara jobbigt. Har haft en sån som gjorde det ibland sen innan jag köpte honom. Slutade med att jag fick ta in alla i hagen ibland för att få in honom.

Sedan vill jag leda in, borsta, lyfta hovar och sadla/tränsa själv om det är okej för ägaren. Har aldrig fått ett nej där. Men det beror ju på om hästen är känslig, då vill säkert ägaren visa själv hur denne gör för att allt ska gå rätt till.

Jag vill se hästen riden innan jag själv gör det så jag slipper otrevliga överraskningar om det skulle vara så att allt inte stämmer som står i annonsen. En häst jag kollade på ville ägaren inte visa mig riden och jag förstod snabbt varför. Den gick inte att få stopp på när man väl började trava.. Men det var med ägaren. Jag vägrade rida om denne inte gjorde det så hon hoppade upp till slut. Hade hon inte gjort det hade jag vänt hemåt direkt.
Frågade hur hästen var att rida ut och det hade dom aldrig gjort. Det sa allt jag ville veta och det blev inget köp. Stod i annonsen att det var en läromästare som passade på ridskola. Jo tjena...

Är hästen hoppad så får den gärna hoppa några skutt och likaså om den är inkörd så är det bra att få se hästen körd en liten sväng.

Frågar alltid om vaccination, pass och andra papper, försäkring och reservationer, hur den är mot andra hästar, hur den är att rida ut, att sko, lasta och om den kan vara själv inne och ute, trafiksäkerhet m.m.
 
Senast ändrad:
Sv: Provridning!

Jag är en sån som aldrig provridit massor med gånger, har inte heller åkt och tittat på massor av hästar.

När jag kommer vill jag få ta in hästen själv (vill inte ha någon som är dryg för varken mig eller stallkamrater att få tag på i hagen) den ska vara enkel att leda in i stallet, borsta pyssla och göra i ordning inför ridning.
Sen får ägaren rida och visa upp hästen och sen provrider jag.
Jag håller inte heller på med en massa krumilurer utan bara känner in om det känns rätt och bra.
Om den är tillräckligt lyhörd för att smidigt kunna skolas om efter mig och min ridning för jag kan inte ändra mig efter hästen pga handikapp.
Jag försöker dock rida den i flera miljöer tex på ridbana och en liten vända utomhus.

Jag frågar inte så mkt, jag går mycket på känsla och vad magen säger och ser till att inte fundera för mkt för det brukar inte leda till något positivt iaf.
Första känslan är oftast den som är rätt.
Säljarens ord lyssnar jag på och tar med en nypa salt, det finns inget som säger att denne talar sanning och även om den gör det så får jag aldrig med mig samma häst hem som säljaren sålde.
Utan det kommer alltid att vara skillnader hos olika ägare.
 
Sv: Provridning!

Jag har inte provridit så många gånger men en sak jag tycker är viktig är att säljaren visar hästen riden. Tyvärr ljuger vissa om problem så det kan vara farligt att sitta upp innan dess. Jag och min kompis kom undan med blotta förskräckelsen den gång vi tittade på en häst som skulle vara westernutbildad. Visst var den inriden som westernhäst men det var som 3 åring och jag tittade på den som 7 eller 8 åring. Den hade mer eller mindre stått i hagen sen inridningen (fick vi reda på efter ridturen) och ställde sig på bakbenen under provridningen, utan att vi pressade den alls.
 
Sv: Provridning!

Ett tips om du tycker hästen verkar bra i övrigt och funderar på att köpa den: Provlasta hästen också ;)
 
Sv: Provridning!

Jag tycker att man ska provrida den i de delar som man vill ha den till.
dvs vill man ha en tävlings hopp häst så hoppar man bana, vill man dressyr tävla så gör man det, och då be hästen att ta i lite extra. Är det hobby/allround ridning så tar man och rider lite på banan och testar ngt hinder och sen rider man ut. Tycker att man ska provrida flera gånger också.

Jag har dock inte provridit ngn av mina hästar :p, ponnyn var en kompis som vi köpte efter att ha haft den på samarbete, storhästen jobbade jag i stallet och köpte först där en äldre häst som jag red mycket, sen fungerade inte det med den så då bytte vi in den mot nuvarande som jag i princip bara motions ridit. Men det gick bra ändå :p.
 
Sv: Provridning!

Jag tycker du ska provrida den i de moment som du tänker träna/ tävla i sen. Dvs vill du träna och tävla hoppning ska det prövas, vill du rida ut eller tex rida distansritt tycker jag du ska prva det etc.
Tycker det är bra om du får se när tidigare ägare rider hästen så du får se från backen. Kan också vara bra att ta med tränare, kompis etc för extra åsikt.
 
Sv: Provridning!

Anpassa ridningen efter vad du söker för typ av häst. Jag har tex inget intresse av hoppning och har aldrig därför hoppat någon häst vid provridning. Men om hoppning är ngt man vill hålla på med ska man ju självklart hoppa hästen på provridningen.

Jag har borstat, kratsat hovar, sadlat och tränsat. Givetvis visiterat hästen, dvs känt igenom ben och rygg så att den är torr och fin och inte visar på ngn ömhet. Men veterinärbesiktningen sen får vara slutbetyget för hästens hälsa, och är det ngt jag själv är noga med ber jag veterinären att kontrollera detta extra, eller tar ut en egen person (hovis, massör eller liknande) för en bedömning innan köp.

Jag tittar även på hästens utrustning. Om sadeln sitter bra och inte är skev eller ojämn. Sen frågar jag hur länge hästen haft den sadeln. Om hästen gått med en dålig sadel länge kan det finns problem hos hästen orsakat av detta som kanske inte märks än. Samma med bett, att det passar hästen.

Sen tittar jag gärna på hur säljaren hanterar hästen.

När jag rider känner jag personligen på den först på lång tygel i skritt. Böjer, flyttar och känner om den känns liksidig och rörlig. Sen ber jag om lite bakben och när hästen trampar under sig går jag över i trav och känner på den på samma sätt i de gångarten. Och sen galopp.

Min nuvarande häst provred jag två gånger. De sa att de var 100% trafiksäker så vi ville prova att rida ut andra gången. Red då i alla gångarter och mötte trafik.

Rid så som du brukar rida och känn efter om du tycker att det är roligt att rida den hästen, om du trivs på hans/hennes rygg. Det är det viktigaste. Är du osäker på hästens kvalite och det är viktigt för dig, ta med dig ngn som kan provrida också och som även kan se hästen från marken. Och be alltid säljaren rida hästen så att du får se den under en ryttare som känner den.
 
Sv: Provridning!

Ta med någon som kan granska "kritiskt" om hästen passar dig. Det kan ju vara en bra och fin häst men ändå inte vara bra för dig.

Jag har tagit upp ridningen nu efter många år (=betraktas som nybörjare). Jag tittade på en som var jättefin men den var dels lite för stor och hade stor gång, dels väldigt känslig (=välriden). Alltså, inget för en obalanserad ryttare.

Sen säger jag; filma! både när ägaren rider och när du rider.

Annars som andra har skrivit; kolla alla papper, vaccinationer, mätintyg för ponny?, försäkringar (jätteviktigt!), när kom den till Sverige? tävlingsresultat? titta i TDB där ska resultat finnas.
 
Sv: Provridning!

Jag provrider aldrig utan att först sett en film så att jag vet lite vad det handlar om. Sen vill jag vara med på alla moment - hämtade t.ex. en rätt fin valack i hagen som drog runt med ägarna precis som han ville när de ledde in honom. Sånt kan man träna bort men det är bra att veta!!

Sen kollar jag lite på utrustning - typ bett, hjälptyglar (anledning???), hur sadeln sitter (även om du byter kan en taskigt sittande sadel ha gett ryggproblem). Jag känner igenom hästen, kollar hovar, gallor, hur musklad den är och var, hur den är byggd.

Först vill jag se någon rida hästen så att jag kan titta på hur den rör sig. Ren? Lösgjord? Avspänd? Lydig? Glad?

I ridningen gör jag inget konstigt eller svårt (jag har heller aldrig letat efter särskilt välutbildade hästar). Det räcker att skritta, trava och galoppera för att få en första uppfattning. Sen brukar jag rida lite skolor för att kolla hur rörlig hästen är.

Sen åker jag hem och funderar och rider lite mer genomtänkt vid nästa tillfälle - men jag åker bara tillbaka om jag är seriöst intresserad.
 
Sv: Provridning!

Hur gick det? Tysk ridponny (DRP) är prydligt stamboksförda så du kan hitta en massa spännande information om det blev så att ni köpte den.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 311
Senast: warg
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 765
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 857
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 823
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp